Terugdringen van psychisch lijden van ouders en kinderen bij scheiding
Een brug tussen psycholgie en recht
Samenvatting
Scheidingsbegeleiding zou gericht moeten zijn op het minimaliseren van psychisch lijden en het vergroten van de effectiviteit van ouders, kinderen en professionals.
(Echt)scheidingen worden primair vanuit een juridische invalshoek geregeld, terwijl veel problemen tussen de ex-paren voor, tijdens of na de scheiding een psychologische achtergrond hebben. In dit boek wordt een scheiding daarom beschouwd als een meerdimensionaal proces. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een juridisch-bio psychosociaal model (jbps-model). Professionals die werken met schei¬dende ouders en hun kinderen krijgen een nieuw theoretisch fundament bij scheiding aangereikt dat is gericht op het reduceren van stress en psychisch lijden bij ouders en kinderen.
Interventies zijn gericht op het bevorderen van het inschattingsvermogen van ouders met betrekking tot hun individuele effectiviteit en hun vaardigheden, zodat hun zelfstandigheid toeneemt bij het nemen van beslissingen voortvloeiend uit de scheiding. In dit verband werpt dit boek nieuw licht op vier scheidingsfasen van onthechting en ontbinding, het gezinstransformatie-proces, pendelende ouders en de pendelpositie van kinderen tussen het verleden, heden en de toekomst. Met het oog op deze nieuwe kijk op scheiding, zouden alle professionals die hier in hun werk mee te maken krijgen, over kennis en vaardigheden moeten beschikken die verder reiken dan het eigen vakgebied.
Bela de Vries, psycholoog, familiemediator, intercul¬tureel mediator en ouderbegeleider, houdt daarvoor in dit boek een gedegen onderbouwd pleidooi en in¬troduceert daartoe drie nieuwe scheidingsspecialisten bij moeizame scheidingen: de T-shaped psycholoog, de U-shaped jurist en de Oudermaat. Een boek dat zowel scheidingsdeskundigen als andere hulpverleners nieuwe inzichten en praktische handvatten aanreikt om het lijden van kinderen en hun ouders door scheiding te minimaliseren.
Specificaties
Inhoudsopgave
0 Inleiding / 17
0.1 Stand van zaken van het scheidingsdomein / 17
0.1.1 Soorten scheidingen / 17
0.1.2 Cijfers van moeizame scheidingen over kinderalimentatie en gezag en omgang / 18
0.1.3 Effecten bij kinderen / 19
0.1.4 Kans op scheiding of relatiebreuken / 20
0.1.5 Zelfdoding en scheiding / 21
0.1.6 Maatschappelijke onvrede en cultuuromslag / 23
0.1.7 Belangrijke redenen voor scheiding / 24
0.2 Verschillende disciplines / 26
0.3 De kloof overbruggen / 28
0.4 Relevante vaktermen en nieuwe begrippen / 29
0.4.1 Wetenschapsfilosofische begrippen / 30
0.4.1.1 Paradigma / 30
0.4.1.2 Onderlinge onmeetbaarheid (incommensurabiliteit) / 30
0.4.2 Psychologische begrippen / 31
0.4.2.1 Psychische lijdensdruk of psychische pijn / 31
0.4.2.2 Disfunctioneel ouderschap / 33
0.4.2.3 Psychische kindermishandeling door chronische ouderlijke strijd / 33
0.4.3 Juridische begrippen / 36
0.4.3.1 Echtscheiding (‘divorce’) / 36
0.4.3.2 Scheiding van tafel en bed (‘separation’) / 36
0.4.3.3 Proefscheiding / 37
0.4.3.4 Scheidingsprocedure op tegenspraak / 37
0.4.3.5 Scheidingsprocedure op gemeenschappelijk verzoek / 38
0.4.4 Psychologisch-juridische begrippen / 39
0.4.4.1 Systemische gezinstransformatie bij scheiding / 39
0.4.4.2 Onthechting en ontbinding / 40
0.4.4.3 Vier scheidingsstadia van onthechting en ontbinding / 41
0.4.4.4 Pendelpositie van de kinderen / 44
0.4.4.5 Psychologisch-juridische dimensie bij scheiding / 46
0.4.4.6 Complexe ouderlijke strijd / 48
0.4.4.7 Disjunctie / 50
0.4.4.8 Chronische strijd, intensiteit en frequentie / 50
0.4.4.9 Juridisch-biopsychosociaal model (JBPS) / 53
0.4.5 Specifieke begrippen bij scheiding of relatiebreuk / 54
0.4.5.1 Scheiding / 54
0.4.5.2 Scheidingsdomein / 54
0.4.5.3 Scheidingsdeskundigen / 55
0.4.5.4 Scheidingskandidaat / 55
0.4.5.5 Relatiebreuk / 55
0.4.5.6 Ouderschap zonder samenleving (ozs) / 55
0.4.5.7 Ex-partners / 55
0.4.6 Hulpverlening en begeleiding / 56
0.4.6.1 Perspectieven / 56
0.4.6.2 Beroepsvaardigheden: gespreks- en interventietechnieken / 57
DEEL I - PROBLEEMSTELLING
1 Probleemstelling en risicofactoren / 61
1.1 Inleiding / 61
1.2 Risicofactoren bij scheidingsbegeleiding / 62
1.2.1 Risicofactor 1 – Disfunctioneel ouderschap / 62
1.2.1.1 Aaron Beck / 63
1.2.1.2 Albert Ellis / 64
1.2.2 Risicofactor 2 – Emotionele belangenafweging en denkfouten / 65
1.2.2.1 Eenzijdige belangenafweging door de advocaat / 66
1.2.2.2 Eenzijdige belangenafweging door de gezinsmanager / 66
1.2.2.3 Wederkerige belangenafweging door een mediator / 67
1.2.3 Risicofactor 3 – De onbereikbare uitkomst: de domeinbarrière / 68
1.2.3.1 Verschillen in cultuur en attitude / 70
1.2.3.2 Verschillen in paradigma / 70
1.2.3.3 Een gemeenschappelijk fundament / 71
1.2.3.4 Aandachtspunten / 71
1.2.3.5 Verschillende (andere) disciplines / 72
1.2.4 Risicofactor 4 – Ethisch begeleidingsdilemma / 73
1.2.4.1 Stoppen met begeleiding / 73
1.2.4.2 Doorgaan met begeleiding / 74
1.2.4.3 Onpartijdig of objectief / 74
1.2.4.4 Diversiteit / 75
1.2.5 Risicofactor 5 – Het ‘drama van de mislukking’ / 75
1.2.5.1 Het drama van mislukking binnen gesprekken / 75
1.2.5.2 De juridische procedure en de vertaalbias / 76
1.2.5.3 Strijden tegen het ‘drama van de mislukking’ / 80
1.2.6 Risicofactor 6 – Disjunctie tussen psychologie en recht / 80
1.2.6.1 Psychologische en juridische processen / 81
1.2.7 Risicofactor 7 – Ontbreken van een multidisciplinaire wetenschappelijke basis en onderzoek / 82
1.2.7.1 Wetenschappelijk onderzoek / 82
1.3 Visie en missie / 83
1.3.1 Visie 1 – Denkfouten / 84
1.3.2 Visie 2 – Belangen van kinderen en ouders / 84
1.3.3 Missie 1 – Scheidingsbegeleiding / 84
1.3.4 Missie 2 – Wetenschappelijk onderzoek / 85
2 Literatuuronderzoek – Stress van embryo tot volwassene / 87
2.1 Inleiding / 87
2.2 Wat is stress? / 87
2.2.1 Betekenis voor de scheidingspraktijk / 90
2.3 Transgenerationele overdracht / 90
2.3.1 Honger / 90
2.3.2 Erfelijkheid en stress / 90
2.4 Chronische stress bij kinderen, fysieke en psychische schade / 93
2.4.1 Allostatische overbelasting / 93
2.4.2 Stress, wisselwerking tussen lichaam en geest / 93
2.4.3 Kettingreactie / 94
2.5 Het onderscheidend vermogen van zuigelingen en jonge kinderen / 94
2.6 Scheidingen, hartinfarcten en sterfte / 96
2.7 Nawoord / 97
DEEL II - WETENSCHAPSFILOSOFISCHE BASIS EN METHODISCHE
ASPECTEN
3 Zoeken naar standaarden, maatstaven en criteria / 101
3.1 Juridische en biopsychosociale puzzels / 101
3.2 Puzzelaars met vele initiatieven en voorbeelden / 101
3.2.1 Disciplinaire matrix / 101
3.2.2 Methodische mediation / 102
3.2.3 Beroepscultuur / 103
3.3 Crisis onder partijen en deskundigen / 104
3.3.1 Disjunctie tussen wetenschappelijke fora van verschillende disciplines / 105
3.3.2 Conflicten / 107
4 Historische ontwikkeling van het natuurkundig model – een basis voor scheidingsdeskundigen / 109
4.1 Inleiding / 109
4.2 Intrede van wetenschap in de psychologie / 110
4.2.1 Toegepaste en experimentele psychologie / 110
4.2.1.1 Introspectie / 110
4.2.1.2 Experimenten / 110
4.3 ‘Het probleem van inductie’ / 111
4.3.1 Logisch positivisme / 111
4.3.2 Karl Popper / 112
4.4 Kritisch rationalisme / 112
4.4.1 Vijf stellingen / 112
4.4.2 Drie methodische criteria / 113
4.5 Empirische cyclus van De Groot, een nieuw paradigma / 115
4.5.1 Toegepaste psychologie / 116
4.5.2 De empirische cyclus / 116
4.5.3 In de scheidingspraktijk / 117
4.5.4 Voorwaarden of streefdoelen / 118
4.6 Het belang van aantallen en statistiek / 119
4.6.1 In de scheidingspraktijk / 120
4.7 Kwalitatief onderzoek / 120
4.7.1 In de scheidingspraktijk / 120
4.8 Evidence-based practice en best practice / 121
4.8.1 In de scheidingspraktijk / 121
4.8.2 De directieve houding van de advocaat / 121
4.9 Validiteit en betrouwbaarheid / 122
4.10 Introductie van de psychologie in de Verenigde Staten / 123
DEEL III - THEORIEËN IN DE PRAKTIJK
Inleiding / 127
5 Psychoanalytische inzichten / 129
5.1 Inleiding / 129
5.1.1 Symptomen van lijden / 129
5.1.2 Psychoanalyse / 130
5.1.2.1 Vrije associatie, het woord en duiding / 130
5.2 Het psychisch apparaat: twee topieken / 131
5.2.1 Eerste topiek: het bewustzijn / 131
5.2.1.2 Begrippen / 131
5.2.2 De tweede topiek: het tripartiete model / 132
5.2.2.1 Es / 133
5.2.2.2 Ego / 133
5.2.2.3 Superego / 133
5.2.2.4 Innerlijke conflicten / 133
5.3 Stuiten op weerstanden / 135
5.3.1 Weerstand en bewustwording in de scheidingspraktijk / 136
5.3.1.1 Egoweerstanden / 136
5.3.1.2 Overdrachtsweerstanden / 138
5.4 Relevantie voor de scheidingsprofessional / 139
6 Aanleren van angst / 141
6.1 Inleiding / 141
6.2 Mechanismen bij leren / 141
6.2.1 Aanleren van angsten en het creëren van fobieën / 143
6.2.2 Prikkelgeneralisatie en fobische angst / 144
6.2.2.1 Tijdgeest van de jaren 20 / 145
6.2.3 Afleren van angsten en fobieën / 147
6.2.4 Angsten en onzichtbare en zichtbare verwerkingsprocessen / 148
6.2.4.1 Onzichtbare fysiologische processen / 149
7 Angsten bij scheiding / 151
7.1 Inleiding / 151
7.1.1 Vrees of angst? / 151
7.1.1.1 Vrees / 152
7.1.1.2 Angst / 153
7.2 Soorten angst / 153
7.2.1 Paniek / 153
7.2.2 Fobische angst / 155
7.2.3 Gegeneraliseerde angst en overbezorgdheid / 156
7.2.4 Separatieangst of verlatingsangst / 158
7.2.4.1 De psychische pijn van separatieangst / 159
8 Hechting / 161
8.1 Inleiding / 161
8.1.1 Vroege ontwikkeling van het kind / 161
8.2 Hechtingsstijlen / 162
8.2.1 Veilige hechting / 163
8.2.2 Onveilige hechting / 163
8.3 Innerlijke werkmodellen van baby tot volwassene / 165
8.3.1 Sensitieve responsiviteit tijdens de overdracht / 166
8.4 Separatieangst van een kind bij scheiding / 168
8.5 Separatieangst van ouders bij scheiding / 170
8.5.1 Innerlijke werkmodellen bij volwassenen / 171
8.5.2 Veilige hechting bij volwassenen / 172
8.5.3 Onveilige hechting bij volwassenen / 173
8.6 Betekenis voor de scheidingspraktijk / 174
9 Sociale leertheorie / 177
9.1 Inleiding / 177
9.2 Persoonlijke context / 178
9.2.1 Het prospectieve proces van de persoonlijke context / 178
9.2.2 Het retrospectieve proces van de persoonlijke context / 179
9.3 Bijzonderheden van de sociale leertheorie (SLT) / 179
9.3.1 Subjectiviteit en individuele verschillen / 179
9.4 Vier pijlers / 180
9.4.1 De vier pijlers in relatie tot verlangens en behoeften / 181
9.4.1.1 Relevantie voor de echtscheidingsbegeleiding / 182
9.4.2 Interne versus externe Locus of Control / 182
9.4.2.1 Scheidingsreden / 183
9.4.3 Internals, externals, manipulatie en conformiteit / 183
9.4.4 Locus of Control en diverse omstandigheden / 185
9.5 Relevantie voor de scheidingspraktijk / 185
9.5.1 Aanpak van weerstand en controle in de scheidingspraktijk / 185
10 Sociaal-cognitieve leertheorie (SCT) / 187
10.1 Inleiding / 187
10.2 Kinderen leren van voorbeelden / 187
10.2.1 Modeling en shaping en transgenerationele overdracht / 188
10.3 Cognitieve handvatten: inzicht, overzicht en controle / 189
10.3.1 Zelfeffectiviteit, persoonlijke beheersoriëntatie en geloof in jezelf / 189
10.3.1.1 Zelfeffectiviteit / 190
10.4 Relevantie voor de scheidingspraktijk / 190
11 Mindset / 193
11.1 Inleiding / 193
11.2 Oplossingsstrategieën / 193
11.2.1 Hulpeloosheidsoriëntatie / 194
11.2.2 Beheersoriëntatie (Mastery oriented) / 194
11.2.3 Prestaties / 195
11.2 Leren of presteren / 195
11.2.1 Prestatiedoelen / 195
11.2.2 Leerdoelen / 196
11.3 Rigide of groeimindset / 196
11.3.1 Extrinsieke en intrinsieke motivatie / 196
11.3.2 Weerbaarheid en zelfeffectiviteit van scheidingskinderen / 197
11.3.3 Gezichtsverlies en een rigide mindset bij scheiding / 198
11.3.4 Scheiding als nieuwe uitdaging en een groeimindset / 199
11.4 Betekenis voor scheidingsprofessionals / 199
12 Mentaliseren / 201
12.1 Inleiding / 201
12.2 Mentaliserend vermogen en hechting / 201
INHOUDSOPGAVE
12.2.1 Theory of mind / 202
12.2.2 Stoornis in mentaliserend vermogen / 202
12.3 Cyclus van inhibitie en blokkadescheiding / 203
12.3.1 Vechten, vluchten of bevriezen / 205
12.3.1.1 Chronisch ‘vechten of vluchten’ / 205
12.4 Betekenis voor de scheidingspraktijk / 206
13 Reflecteren / 209
13.1 Inleiding / 209
13.2 Self-talk / 209
13.2.1 Automatische gedachten / 210
13.2.2 Emoties / 210
13.2.3 Opeenvolging van automatische gedachten / 211
13.2.4 Rumineren en conflictchroniciteit / 211
13.2.5 Perspectiefwisseling en -verschuiving / 212
13.3 Handvatten voor scheidingsdeskundigen / 212
13.3.1 Verzoek- en verweerschriften transformeren / 212
13.3.2 Een evaluatiemoment na drie maanden / 214
13.3.3 Begeleiding / 214
13.4 Betekenis voor de scheidingspraktijk en de advocaat / 215
14 Systemische benadering van scheiding / 217
14.1 Inleiding / 217
14.2 Getrapte systemische scheidingsbegeleiding / 217
14.3 Genogram bij gezinstransformatie / 218
14.4 Heimelijke banden / 220
DEEL IV - INTEGRATIEVE SCHEIDINGSBEGELEIDING
15 Conflictdiagnostiek / 225
15.1 Micro- meso- en macroniveau van conflictdiagnostiek / 225
15.1.1 Microniveau / 226
15.1.2 Meso- of macroniveau / 226
15.1.2.1 Bepaling meso- of macroniveau / 226
15.2 Preventief integratief JBPS-model / 226
15.2.1 Aandachtspunten voor scheidingsprofessionals / 227
15.3 Schematische voorstelling bij conflictdiagnostiek / 227
15.3.1 Dynamisch stressmodel bij scheiding en gezinstransformatie (DSSG) / 228
15.3.2 Alarmfase / 229
15.3.2.1 Intake en plan van aanpak / 229
15.3.2.2 De kinderen / 230
15.3.3 Weerstands- en adaptatiefase / 231
15.3.3.1 Aandachtspunten voor scheidingsprofessionals bij stressfasen 1 en 2 / 232
15.3.3.2 Afkappunt en evaluatie / 233
15.3.3.3 Tweede plan van aanpak / 233
15.3.4 Uitputtingsfase / 234
15.3.4.1 Aandachtspunten voor scheidingsprofessionals bij stressfase 3 / 234
15.3.5 Groeifase / 235
15.3.6 DSSG en denkfouten / 236
15.3.6.1 Aandachtspunten voor scheidingsprofessionals / 236
15.3.7 Vierdimensionale klachtenlijst (4DKL) / 238
15.4 Classificatiesysteem bij scheiding en/of ouderlijke strijd (CSO) / 238
15.4.1 Lijst met subcategorieën van het CSO – tevens controlelijst bij intake, eerste of evaluatiegesprek / 239
15.4.2 Feiten verzamelen / 240
15.4.2.1 Volgorde / 240
15.4.2.2 Thema’s toevoegen / 240
15.4.2.3 Context / 241
15.4.3 Scheidingscategorieën: wel of geen samenleving / 241
15.4.3.1 Samenleving zonder kinderen (szk) / 241
15.4.3.2 Samenleving met kinderen (smk) / 241
15.4.3.3 Ouderschap zonder samenleving (ozs) / 242
15.5 Diagnostiek van de conflictgraad / 242
15.5.1 Harmoniescheiding (hs) / 242
15.5.2 Conflictscheiding (cs) / 243
15.5.3 Blokkadescheiding (bs) / 245
15.5.4 Angsten / 246
15.6 Criteria kindermishandeling bij scheiding en ouderlijke strijd / 247
15.7 Onderzoek en vragen aan ouders / 247
15.7.1 Informatie voor de rechter / 248
16 Werkkader voor integratieve scheidingsbegeleiding / 251
16.1 Inleiding / 251
16.2 Zes hoofdregels bij integratieve scheidingsbegeleiding / 251
16.3 De fasen van de scheidingsbegeleiding / 253
16.3.1 Intake / 253
16.3.2 Exploratiefase / 253
16.3.3 Aanpassings- en gezinstransformatiefase / 253
16.3.3.1 Stem van de kinderen / 254
16.3.3.2 Ouders doen suggesties aan elkaar / 254
16.3.4 Loven en bieden / 254
16.3.5 Wilsovereenkomst vastleggen / 255
16.4 Aandachtspunten voor interventies en oefeningen / 255
16.5 Relevantie van individuele prospectieve en retrospectieve contexten in de praktijk / 258
17 Drie nieuwe scheidingsprofessionals / 261
17.1 Inleiding / 261
17.1.1 Eerst aangrijpen, dan ingrijpen / 261
17.2 Relevante kennis en kunde / 263
17.3 Beroepsprofiel deskundigen / 265
17.3.1 De T-shaped psycholoog / 265
17.3.2 De U-shaped scheidingsjurist / 265
17.3.3 De T-shaped oudermaat / 266
17.4 Scheidingsstadia en deskundigheid / 267
17.4.1 Benoeming door rechter en/of gemeente / 268
18 Aanbevelingen / 269
18.1 Inleiding en risicofactoren / 269
18.2 Literatuuronderzoek / 273
18.3 Zoeken naar standaarden, maatstaven en criteria / 274
18.4 Historische ontwikkeling van het natuurkundig model / 275
18.5 Psychoanalytische inzichten / 276
18.6 Aanleren van angst / 276
18.7 Angsten bij scheiding / 276
18.8 Hechting / 276
18.9 Sociale leertheorie / 277
18.10 Sociaal-cognitieve leertheorie / 278
18.11 Mindset / 278
18.12 Mentaliseren / 278
18.13 Reflecteren / 279
18.14 Systemische benadering / 279
18.15 Conflictdiagnostiek / 279
18.16 Werkkader integratieve scheidingsbegeleiding / 281
18.17 Drie nieuwe scheidingsprofessionals / 281
Dankwoord / 283
Bibliografie / 285
Relevante links / 299
Trefwoordenregister / 303
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht