Protocol Ernstige Reken Wiskunde Problemen (ERWD) - MBO
Samenvatting
De Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-Wiskunde Onderwijs (NVORWO) heeft het initiatief genomen om het onderwerp ernstige rekenwiskunde-problemen en dyscalculie op de onderwijsagenda te zetten en stappen te ondernemen om te komen tot landelijke eenduidigheid. In 2011 verscheen het landelijk protocol voor leerlingen van 4 tot 12 jaar met (Ernstige) RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (Protocol ERWD1). Dit richt zich op het basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs.
Het ministerie van OCW heeft in 2010 NVORWO de opdracht verstrekt het Protocol voor het middelbaar beroepsonderwijs te ontwikkelen (Protocol ERWD3). Dit protocol is van groot belang nu centrale rekenexamens 2F en 3F in het mbo ingevoerd gaan worden. Rekenen staat duidelijk op de kaart. Het onderwijs zal alle zeilen moeten bijzetten om ook de rekenzwakke student en de student met ernstige rekenproblemen tot het gewenste referentieniveau te brengen.
Het doel van rekenonderwijs is functionele gecijferdheid, afgestemd op de mogelijkheden van iedere individuele student. Dat reikt verder dan het behalen van een rekenexamen. Het gaat daarbij om adequaat handelen in functionele, dagelijkse situaties. Het Protocol ERWD3 geeft aanwijzingen om dit doel te bereiken, met name wanneer de rekenontwikkeling van een student niet optimaal verloopt.
Het Protocol ERWD3 beoogt een leidraad te zijn voor het ontwikkelen van rekenbeleid en het geven van goed rekenonderwijs. Goed rekenonderwijs staat of valt met de professionaliteit van docenten en leidt tot begeleiding van studenten die aansluit bij hun onderwijsbehoeften. Dit protocol is geschreven voor allen die zich, direct of indirect, bezighouden met het rekenonderwijs in en om de mbo-instellingen.
Tegelijk met dit boek verschijnt ook het Protocol voor het voortgezet onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs.
Specificaties
Thema classificatie
Inhoudsopgave
De kern van de zaak
Leeswijzer
Samenvatting
Deel 1 Visie en organisatie
1. Aandacht voor leren rekenen
2. Visie en uitgangspunten
3. Rekenbeleid
4. Checklist rekenen
Deel 2 Rekenen
5. Rekenen in het mbo
6. Hoofdlijn 1: verder ontwikkelen van begripsvorming
7. Hoofdlijn 2: verder ontwikkelen en consolideren van oplossingsprocedures
8. Hoofdlijn 3: vlot rekenen en onderhouden
9. Hoofdlijn 4: flexibel toepassen en verdiepen
Deel 3 Afstemmen
10. Het Handelingsmodel
11. Het Drieslagmodel
12. Samenhang en afstemming tussen beide modellen
13. Aandachtspunten voor het signaleren van rekenproblemen
Deel 4 Begeleiding
14. Begeleiding en ondersteuning bij rekenonderwijs
15. Begeleidingscategorie 1
16. Begeleidingscategorie 2
17. Begeleidingscategorie 3
Deel 5 Onderzoek
18. Diagnostiek in begeleidingscategorie 2 (diagnostisch rekenonderzoek)
19. Diagnostiek in begeleidingscategorie 3 (psychodiagnostisch onderzoek)
Bijlagen
Literatuur
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht