Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Basisboek Lesson Study in de lerarenopleiding

Specificaties
Paperback, 160 blz. | Nederlands
Boom | 1e druk, 2023
ISBN13: 9789024441945
Rubricering
Juridisch :
Boom 1e druk, 2023 9789024441945
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Dit product bestaat uit een boek en een bijbehorend online leerplatform, hierop vind je o.a. het online boek.

'Leraar is het mooiste beroep ter wereld' is een veelgehoorde uitspraak. Tegelijkertijd is het een van de meest ingewikkelde beroepen. Een goede leraar word je dan ook niet vanzelf. Na de lerarenopleiding blijf je, samen met collega’s, jezelf voortdurend ontwikkelen. Lesson Study is een aanpak waarmee aanstaande, beginnende en ervaren leraren doelgericht en constructief samenwerken aan professionele groei, zowel in de lerarenopleiding als in de beroepsuitoefening daarna.

Basisboek Lesson Study in de lerarenopleiding begeleidt (aanstaande) leraren bij het vorm en inhoud geven aan hun professionele ontwikkeling. Het is gebaseerd op de vijf big ideas van Lesson Study: focus op het leren van leerlingen, onderzoek doen in je eigen praktijk, verbinden van theorie en praktijk, samenwerken en cyclisch werken. Elk big idea wordt in heldere taal uitgelegd en geïllustreerd met praktijkvoorbeelden. Ook is er ruim aandacht voor de valkuilen van het Lesson Study-proces.

Dit basisboek is bedoeld voor studenten in alle lerarenopleidingen (pabo, tweede- en eerstegraads) die zich voorbereiden op het leraarschap in po, vo, so, mbo. De website bij het basisboek biedt praktische tools en voorbeelden uit verschillende onderwijspraktijken en een docenthandleiding met praktische tips over het organiseren, begeleiden, opbouwen en beoordelen van Lesson Study in de lerarenopleiding.

Specificaties

ISBN13:9789024441945
Trefwoorden:onderwijs, leraar, HBO
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:160
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:14-8-2023

Over Siebrich de Vries

Siebrich de Vries is lector Vakdidactiek bij de Academie VO & MBO van NHL Stenden Hogeschool en universitair docent bij de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen. Rode draad in haar werk sinds de start als docent in het voortgezet onderwijs is om kennis uit de praktijk en de theorie met elkaar te verbinden ten behoeve van het leren van leerlingen. Lesson Study sluit hier naadloos bij aan. Vanaf 2013 werkt ze met Lesson Study op scholen en lerarenopleidingen voornamelijk in Noord-Nederland, en doet en begeleidt hiernaar onderzoek. In 2016 richtte ze samen met Nellie Verhoef en Sui Lin Goei het consortium Lesson Study NL op.

Andere boeken door Siebrich de Vries

Over Sui Lin Goei

Sui Lin Goei is lector Inclusieve Leeromgevingen aan de Hogeschool Windesheim en tevens universitair docent aan de VU Amsterdam. Haar expertise richt zich op de professionele ontwikkeling van (aanstaande) leraren ten aanzien van inclusief en adaptief lesgeven. In een Lesson Study wordt met name gekeken naar de onderwijs- en instructiebehoeftes van leerlingen en hoe het lesgeven daarop afgestemd kan worden. Door Lesson Study gaan leraren met andere ogen kijken naar hun leerlingen. In 2016 richtte ze samen met Nellie Verhoef en Siebrich de Vries het consortium Lesson Study NL op.

Andere boeken door Sui Lin Goei

Over Nellie Verhoef

Nellie Verhoef was tot 1998 lerarenopleider wiskunde bij de Hogeschool Windesheim. Daarna werkte zij tot haar pensionering in 2018 als universitair docent didactiek van de wiskunde bij de Universiteit Twente. De laatste tien jaar deed zij daar (pilot)onderzoek naar de effecten van Lesson Study op de wiskundedidactiek. Wat blijkt? Lesson Study raakt docenten blijvend! In 2016 richtte ze samen met Sui Lin Goei en Siebrich de Vries het consortium Lesson Study NL op.

Andere boeken door Nellie Verhoef

Inhoudsopgave

Voorwoord Jan Vermunt 7
Voorwoord Miranda Timmermans 9
Voor wie is dit boek? 11

1 Lesson Study en de big ideas 15
1.1 Wat is Lesson Study? 16
1.2 Hoe ziet Lesson Study eruit in de praktijk? 16
1.3 Waarom Lesson Study? 18
1.4 Wat heb je nodig om Lesson Study uit te voeren? 19
1.5 Wat levert Lesson Study op? 20
1.6 Hoe voer je Lesson Study uit? 20
1.7 Wat houden de big ideas van Lesson Study in? 21
1.8 Samenvatting 25
Literatuur bij hoofdstuk 1 en de gesprekskaarten 25

Fase 1 Leg de basis voor de Lesson Study 27

2 Focus op het leren van leerlingen 29
2.1 Inleiding 30
2.2 Samen een vraagstuk bepalen 30
2.3 Samen focus aanbrengen 32
2.4 Samen de onderzoeksvraag formuleren 33
2.5 Samenvatting 34
2.6 Dilemma’s 35
Literatuur bij hoofdstuk 2 36
Fase 2 Kies en bestudeer het vraagstuk 37

3 Integreren van externe kennis in de praktijk 39
3.1 Inleiding 40
3.2 Vanuit een gezamenlijk vraagstuk naar kennisontwikkeling 41
3.3 De eigen praktijkkennis expliciteren en inzetten 44
3.4 Externe kennis zoeken, inzetten of inroepen 46
3.5 Gedeelde kennis verwoorden en doorgeven 49
3.6 Samenvatting 50
3.7 Dilemma’s 50
Literatuur bij hoofdstuk 3 54

Fase 3 Ontwerp de onderzoeksles 56

4 Onderzoeken van de eigen praktijk 57
4.1 Inleiding 58
4.2 Ontwerpen van een onderzoeksles 58
4.3 Gegevens verzamelen over het leren van leerlingen 65
4.4 De onderzoeksles uitvoeren 70
4.5 De onderzoeksles nabespreken 72
4.6 Samenvatting 75
4.7 Dilemma’s 76
Literatuur bij hoofdstuk 4 79

Fase 4 Organiseer en geef de onderzoeksles 80

5 Productief samenwerken 81
5.1 Inleiding 82
5.2 Samenwerken in een team 83
5.3 Kenmerken van productieve samenwerking 84
5.4 Hoe werk je productief samen bij het uitvoeren van Lesson Study? 86
5.5 Samenvatting 92
5.6 Dilemma’s 92
Literatuur bij hoofdstuk 5 94

Fase 5 Bespreek na en reflecteer 96

6 Cyclisch werken 97
6.1 Inleiding 98
6.2 Reflecteren:leren van doelbewust en systematisch terugblikken op ervaringen 99
6.3 Het dialogische karakter van reflecteren 104
6.4 Samenvatting 106
6.5 Dilemma’s 106
Literatuur bij hoofdstuk 6 108

Begrippenlijst en register 109

Bijlage: Gesprekskaarten 111
Gesprekskaart 1 Kennismaken en verwachtingen bespreken 112
Gesprekskaart 2 Voorbereiding van de samenwerking 114
Gesprekskaart 3 Gespreksvoering en metacommunicatie 116
Gesprekskaart 4 Oriëntatie op vraagstuk 118
Gesprekskaart 5 Verkenning vraagstuk 120
Gesprekskaart 6 Mogelijke verklaringen vraagstuk 122
Gesprekskaart 7 Redeneren tijdens Lesson Study 124
Gesprekskaart 8 Lesdoelen en leerstof 130
Gesprekskaart 9 Analyse van de gekozen leerstof 132
Gesprekskaart 10 Docent- en leerlingactiviteiten 134
Gesprekskaart 11 De onderzoeksles precies uitwerken 136
Gesprekskaart 12 Keuze voorbeeldleerlingen 138
Gesprekskaart 13 Observeren voorbereiden 141
Gesprekskaart 14 Interviewen voorbereiden 146
Gesprekskaart 15 Protocol nabespreking 150

Dankwoord 155
Over de auteurs 157

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Basisboek Lesson Study in de lerarenopleiding