Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Kwalitatief interviewen: kunst én kunde

Specificaties
Paperback, 328 blz. | Nederlands
Boom | 3e druk, 2023
ISBN13: 9789024452606
Rubricering
Hoofdrubriek : Management
Juridisch :
Boom 3e druk, 2023 9789024452606
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Het kwalitatieve interview heeft veel weg van een goed gesprek. Wat maakt iemand tot een goede gesprekspartner? Dat hij luistert met aandacht, meedenkt en meevoelt met het vertelde en je laat uitspreken. Kortom: een invoelende ruimte biedt en belangstellend is. Is zo iemand vanzelf een goede interviewer? Nee, want alhoewel hiermee de basis is gelegd voor een deel van de kunst waar de titel van dit boek naar verwijst, heeft een interviewer additionele kennis en vaardigheden nodig. Dat is de kunde die in dit boek uitgebreid besproken wordt.

Een interview kun je allereerst zien als een vraaggesprek met een welbepaald informatiedoel. En pas als de vaardigheden van de goede gesprekspartner samenkomen met de kunde van de onderzoeker is er sprake van de interviewkunst waar in de titel naar wordt verwezen.

Kwalitatief interviewen: kunst én kunde bestaat uit twee delen. In deel I wordt de theorie uiteengezet, aangevuld met ervaringstips. In deel II doen een aantal auteurs op basis van eigen ervaring uit de doeken hoe zij bepaalde typen interviews verrichten, dan wel een bepaald soort respondenten benaderen en interviewen.

Nieuw
Voor deze derde druk is deel I herzien, aangevuld en geactualiseerd. Met name aan de vele nieuwe online toepassingen wordt ruime aandacht besteed, zowel wat betreft de vele voordelen ervan, als ook de mogelijke gevaren van deze online toepassingen. Daarnaast biedt deze nieuwe druk een online leeromgeving.

Inlusief online leeromgeving met o.a. het online boek
De online omgeving van dit boek bevat aanvullende informatie, zoals links naar nuttige websites, en reflectieve opdrachte en het online boek.

Specificaties

ISBN13:9789024452606
Trefwoorden:interviewen
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:328
Uitgever:Boom
Druk:3
Verschijningsdatum:9-2-2023
ISSN:

Inhoudsopgave

Voorwoord

Deel I Theorie en praktijk van kwalitatief interviewen

1. Kwalitatief onderzoek, een korte inleiding
2. Het kwalitatieve interview: kenmerken, typen en voorbereiding
3. Het ontwerpen van een individueel interview
4. Het uitvoeren van een individueel interview
5. Het ontwerpen van een focusgroep
6. Het uitvoeren van een focusgroep
7. De verwerking van kwalitatieve interviews

Deel II Over groepen respondenten en soorten interviews

Focusgroepen in marktonderzoek
Ad van Fessem

Vriendschap als leidraad
Ellis F. Jonker

Het hermeneutisch interview
Ilja Maso

Het belang van de verhalen van Mars voor de kennis van Clio
Stef Scagliola

Het elite-interview als sociale opgave
Nico A.A. Baakman

Mensen met een verstandelijke beperking betrekken bij onderzoek
Hans R.Th. Kröber & Jeroen Zomerplaag

Interviewen van ouderen
Jacomine de Lange

'Secrets and lies': interviewervaringen met gesmokkelde migranten in Nederland
Ilse van Liempt

Literatuur
Kernbegrippenlijst
Trefwoordenregister
Over de auteurs

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Kwalitatief interviewen: kunst én kunde