De huisarts aan de leiding
Samenvatting
Huisartsen zijn niet alleen verantwoordelijk voor de zorg voor hun patiënten, maar ook voor de zorg voor hun personeel. Het doel van de huisarts is te zorgen dat medewerkers in de praktijk hun werk beter gaan doen en met meer plezier. Daarvoor is het belangrijk om gestructureerd leiding aan de praktijk te geven.
Het boek 'De huisarts aan de leiding' biedt huisartsen praktische handvatten om effectief leiding te geven. In hoofdstuk 1 worden de belangrijkste theorieën over leidinggeven op een rijtje gezet en verschillende leiderschapsstijlen en rollen behandeld. In hoofdstuk 2 staat leidinggeven in de praktijk centraal. De auteur bespreekt verschillende communicatievormen en gespreksvaardigheden en behandelt aan de hand van stappenplannen en praktijkvoorbeelden hoe u als huisarts effectief leiding kunt geven: hoe geeft u heldere instructies? Hoe motiveert u uw personeel? Hoe lost u problemen op? Hoe gaat u om met onverwachte situaties? Hoe pakt u beoordelingsgesprekken aan? De auteur wijst daarbij ook op de belangrijkste valkuilen.
Dit boek is in het bijzonder geschikt voor huisartsen die hun leidinggevende kwaliteiten tegen het licht willen houden en voor geneeskundestudenten die zich op de toekomstige beroepspraktijk willen voorbereiden.
Trefwoorden
leidinggeven leiderschap praktijkmanagement huisartsenpraktijk situationeel leiderschap management personeelsmanagement leiderschapsstijlen beoordelingsgesprekken functioneringsgesprekken feedback communicatievaardigheden delegeren motivatie coaching gezondheidszorg conflicthantering ontwikkelingsniveau instructie teammanagement praktijkvoering competenties mensgerichtheid taakgerichtheid effectiviteit vergaderen autoriteit leiderschapstheorieën betrokkenheid corrigeren
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1 Leidinggeven: een theoretisch perspectief
1.1 Theorie X en theorie Y
1.2 Klassieke leiderschapsstijlen
1.3 Managerial Grid-theorie
1.4 Contingentietheorieën
1.4.1 Het 3D-model van Reddin
1.4.2 Situationeel Leidinggeven
1.5 De Rollen van de Manager
1.5.1 Mintzberg
1.5.2 Quinn
2 Effectief leidinggeven in de praktijk
2.1 Nut en noodzaak
2.1.1 Taak- en functieomschrijvingen
2.1.2 Belonen
2.1.3 Het dagelijkse leidinggeven
2.2 Communicatie en gespreksvaardigheden
2.2.1 Het communicatiemodel
2.2.2 Communicatievormen
2.3 De instrumenten
2.3.1 Selecteren
2.3.2 Instrueren
2.3.3 Coachen, feedback geven en motiveren
2.3.4 Corrigeren
2.3.5 Delegeren
2.3.6 Vergaderen
2.3.7 Het functioneringsgesprek
2.3.8 Het beoordelingsgesprek
2.3.9 Conflicten hanteren
Literatuur
Bijlagen
1 Voorbeeld functieomschrijving praktijkassistent
2 Formulier functioneringsgesprek
3 Formulier beoordelingsgesprek
Over de auteur
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht