

Prof. Dr. E. Verbiest is zelfstandig gevestigd onderwijsadviseur. Hij is tevens gastprofessor Onderwijsinnovatie aan de Universiteit Antwerpen.
Meer over Eric VerbiestLeren innoveren
Een inleiding in de onderwijsinnovatie
Samenvatting
Innoveren in onderwijs is van alle tijden. Maar zeker de laatste decennia is er sprake van een bijna permanent vernieuwen van het onderwijs. Niet alleen willen ouders, overheid en onderwijsprofessionals zelf het beste uit kinderen halen. Ook onze kennis over leren en onderwijzen verandert. Dat leidt tot het invoeren van nieuwe werkwijzen in het onderwijs. Bovendien vraagt ook de groeiende autonomie van scholen een toenemend beleidsvoerend vermogen van schoolorganisaties. Ook dit leidt tot innovaties in de school. Succesvol innoveren in het onderwijs is geen luxe maar noodzaak geworden.
Een inleiding in de onderwijsinnovatie situeert onderwijsinnovatie in de maatschappelijke context en bespreekt de belangrijkste opvattingen over onderwijsinnovatie zoals die, vooral sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw, ontwikkeld zijn. De verschillende opvattingen komen in hun onderlinge relatie aan de orde, evenals de sterktes en zwaktes van die benaderingen. De nadruk ligt hierbij op het proces van innoveren. Ook worden enkele belangrijke thema's verder uitgediept: interventies, het leren van onderwijs professionals, het beleidsvoerend vermogen van scholen en gedifferentieerd innoveren.
Het boek is van belang voor ieder die via studie of beroep betrokken is bij onderwijs en onderwijsvernieuwingen.
Trefwoorden
onderwijsinnovatie leren innoveren onderwijsvernieuwing innovatieprocessen verandermanagement professionele leergemeenschappen beleidsvoerend vermogen schoolorganisatieontwikkeling professioneel leren gedifferentieerd innoveren implementatieperspectief adoptieperspectief effectieve scholen interventiestrategieën onderwijsorganisatie concerns based adoption model systeemperspectief geïntegreerde schoolverbetering systeemleiderschap schoolautonomie veranderingscapaciteit innovatieve capaciteit comprehensive school reform maatschappelijke context diffusie van vernieuwingen leiderschap intern perspectief extern perspectief
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
-Innoveren van leren
-Leren over innoveren
-De diversiteit van het innoveren van leren
-Dit boek
2. Maatschappelijke context van onderwijsvernieuwing
-Pioniers en hervormers
-Groeiende rol van de overheid
-Betekenis voor onderwijsvernieuwing
-Betekenis voor de theorievorming over onderwijsvernieuwing
-Groeiende internationale sturing van het onderwijs
-Toekomsten van scholen
-Verwachtingen naar scholen
Deel 1: Perspectieven op onderwijsvernieuwing
-Slinger- of spiraalbeweging?
-Perioden in de onderwijsinnovatietheorie
3. Het adoptieperspectief
-Het adoptie- of diffusieperspectief
-Diffusie van vernieuwingen
-Comprehensive School Reform
-Kritiek op het adoptieperspectief
4. Het implementatieperspectief
-Het implementatieperspectief
5. Betekenis en betrokkenheid
-Het Concerns Based Adoption Model (CBAM)
-Fasen van betrokkenheid
-Interventies en de rol van de (bege)leiding
6. Schoolorganisatieontwikkeling
-De ontwikkeling van het schoolorganisatie ontwikkelingsperspectief
-Uitgangspunten en vooronderstellingen van schoolorganisatieontwikkeling
-Waardering van schoolorganisatieontwikkeling
7. effectieve scholen
-Effectieve schoolbeweging
-Waardering van de effectieve schoolbeweging
-Lessen uit Chicago
8. Professionele leergemeenschappen
-Het concept professionele leergemeenschap
-Kenmerken van een professionele leergemeenschap
-Vooronderstellingen van een professionele leergemeenschap
-Het belang van professionele leergemeenschappen
-De ontwikkeling van professionele leergemeenschappen
-Effectieve interventies
9. naar geïntegreerde schoolverbetering
-Twee paradigma’s
-Naar een synthese?
-Het systeemperspectief
-Geïntegreerde schoolverbetering
-Systeemleiderschap
Deel 2: Thema’s uit de onderwijsinnovatie
10. interventies
-Interventie
-Interventiestrategieën en vooronderstellingen
-Interveniëren in kleuren
11. innoveren en professioneel leren
-Leren
-Professioneel leren
-Implicaties voor het innoveren van leren
-Organisatorische maar ook psychologische condities voor leren
-De school: een plek voor professioneel leren?
12. Beleidsvoerend vermogen van scholen
-Beleidsvoerend vermogen: achtergronden
-Verkenning van het concept
-Dragers van beleidsvoerend vermogen
-Typologieën van beleid in schoolorganisaties
13. Gedifferentieerd innoveren
-Verschillen in innovatieve capaciteit tussen scholen
-Gedifferentieerde innovatiestrategieën
-Verschillende rollen van de begeleider
-Gedifferentieerde innovatiestrategieën vanuit systeemperspectief
-Verbetering van zeer zwakke scholen
14. Tot slot
-Register van onderwerpen
-Register van personen
Inhoudsopgave tabellen
Inhoudsopgave figuren
Inhoudsopgave kaderteksten
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht