

Daphne Huisden (1988) debuteerde eind 2010 met de roman Alles is altijd fictie, die genomineerd werd voor de Academica Literatuurprijs en die door Wim Brands werd opgenomen in de bloemlezing De Nederlandse literatuur van de 21ste eeuw.
Meer over Daphne HuisdenCharlatans
Samenvatting
Thuiskomen. Vijftien jaar na haar vertrek wil Norah de Klerk niets liever. In het idyllische Stokerdam runt haar familie sinds jaar en dag een succesvol hotel in de volkswijk Lefshaven. In haar geboortestad lijkt de tijd stil te staan. Je kunt er nog werkelijk onbereikbaar zijn, en de burgers leven met elkaar in harmonie.
Maar van het Stokerdam uit haar herinneringen is weinig over, ontdekt Norah al vlug. De harmonie wordt in stand gehouden door het Bureau Corrigerende Dienstverlening (‘Uw bestwil is ons belang’), dat moreel gedrag afdwingt met het SamenlevingsContract. Lefshaven en het hotel zijn in verval en een sluimerende onrust verscheurt de stad.
Norahs neef Gabriel, raadslid in de stad, drukt haar op het hart op te passen voor de charlatans van Lefshaven en haar intenties zuiver te houden. Maar als haar voortvluchtige neef Lorenzo haar inleidt in de geheime cultuur van de illusionisten, zwervers en zwendelaars in de wijk, ziet ze dat dat zo simpel nog niet is. Ze wordt gedwongen te kiezen tussen orde en chaos, aanpassen of ontsnappen, de maatschappij en het individu, tussen de regel en de uitzondering.
In een tijd waarin nationale grenzen en culturele politiek volop ter discussie worden gesteld kan een roman niet actueler zijn dan Charlatans. De avonturenroman gaat over de morele dilemma’s van burgerschap, stelt de vraag wat een thuis je waard mag zijn, en zit propvol bonte personages die altijd nog wel een overlevingstruc achter de hand hebben.
Over 'Dit blijft tussen ons':
‘Ze schrijft in smeuïg barokke, maar ook volstrekt heldere zinnen. Ze schrijft even gemakkelijk de spierballentaal van jonge haantjes als de kappersmonologen van dommige huisvrouwen, en het taalregister van het eenzame jongetje gebruikt ze even overtuigend als dat van de paranoïde Simon met een verrekijker. Huisden kan veel.’
NRC Handelsblad
Over 'Alles is altijd fictie':
‘Een filosofische inburgeringscursus, dat is de ijzersterke debuutroman van Daphne Huisden. (…) Het moge dan niet meevallen iemand te worden, deze schrijfster is het al, op haar 22ste. (…) Deze debuutroman overrompelt door de zelfbewustheid van de auteur.’
Arjan Peters, De Volkskrant ****
‘Onbetwist het mooiste debuut van het afgelopen jaar!’
Wim Brands
‘Knallend debuut.’
Cosmopolitan
Specificaties
Thema classificatie
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht