Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • gegevens
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boek niet gevonden? Wij gaan voor u op zoek!
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in, dan gaan wij voor u op zoek.
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in.
Juridische boeken
Alle juridische boeken
  • Aanbestedingsrecht
  • Aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
  • Accountancy
  • Algemeen juridisch
  • Arbeidsrecht
  • Bank- en effectenrecht
  • Bestuursrecht
  • Bouwrecht
  • Burgerlijk recht en procesrecht
  • Europees-internationaal recht
  • Fiscaal recht
  • Gezondheidsrecht
  • Insolventierecht
  • Intellectuele eigendom en ict-recht
  • Management
  • Mens en maatschappij
  • Milieu- en omgevingsrecht
  • Notarieel recht
  • Ondernemingsrecht
  • Pensioenrecht
  • Personen- en familierecht
  • Sociale zekerheidsrecht
  • Staatsrecht
  • Strafrecht en criminologie
  • Vastgoed- en huurrecht
  • Vreemdelingenrecht
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer & Informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Jeugd
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Management
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Non-fictie informatief/professioneel
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Productaanvraag Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
010-4091959
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4091959
Boeken IT-management / ICT Leren programmeren in C# - Deel 4 Object georiënteerd programmeren
Leren programmeren in C# - Deel 4 Object georiënteerd programmeren
Michiel Rotteveel

Michiel Rotteveel is sinds 1986 werkzaam in de ICT, eerst als systeembeheerder, later als coördinator I&A, consultant, hoofd applicatieontwikkeling en informatiemanager.

Meer over de auteurs
Michiel Rotteveel, J.G. Neurink, M.L. van Haren

Leren programmeren in C# - Deel 4 Object georiënteerd programmeren

Specificaties
Paperback, 160 blz. | Nederlands
Boom Beroepsonderwijs | 1e druk, 2017
ISBN13: 9789057523533
Rubricering
Hoofdrubriek : Computer en informatica
Juridisch : Computer en informatica
Boom Beroepsonderwijs 1e druk, 2017 9789057523533
Onderdeel van serie MBO ICT
Dit product is niet leverbaar
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Vroeger werd elk programma van de grond af aan opnieuw opgebouwd. Elke keer weer. Tot er iemand op het idee kwam om stukjes programma te schrijven die je makkelijk opnieuw kunt gebruiken, de objecten.

Door objectgeoriënteerd te programmeren wordt de ontwikkeltijd korter en je programma onderhoudbaar. Elk deelprogramma heeft een duidelijke functie, vervult die goed en is herbruikbaar.

Dit boek maakt onderdeel uit van een serie 'Leren programmeren in C#' dat verder bestaat uit de delen:
deel 1: Introductie
deel 2: Gegevens
deel 3: Databases

Specificaties

ISBN13:9789057523533
Trefwoorden:C#, Object Georienteerd Programmeren
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:160
Uitgever:Boom Beroepsonderwijs
Druk:1
Verschijningsdatum:25-4-2017
Hoofdrubriek:Computer en informatica
Serie:MBO ICT

Over Michiel Rotteveel

Michiel Rotteveel is sinds 1986 werkzaam in de ICT, eerst als systeembeheerder, later als coördinator I&A, consultant, hoofd applicatieontwikkeling en informatiemanager. In 2002 maakte hij de overstap naar het onderwijs, om de fakkel door te geven aan de volgende generatie. Als docent miste hij divers lesmateriaal voor applicatieontwikkelaars in spe. Hij schreef daarom eerst het boek Leren programmeren in C#. Deel 1: Introductie, waarop dit boek het vervolg is. Michiel is sinds kort ook als ontwikkelaar lesmateriaal actief voor de Stichting Praktijkleren.

Andere boeken door Michiel Rotteveel

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden

Inleiding 11
C# OO & UML 11
Benodigde voorkennis 12
Hoe werk je met dit boek? 12

Hoofdstuk 1 Voorbereiding 13
Objectoriëntatie 13
Kenmerken 13
UML 13
Voorbereiding voorbeeldprogramma 14
Wat heb je geleerd? 20

Hoofdstuk 2 Klassen (Classes) 21
Beschrijving 21
Inhoud (instantie) 21
UML 21
Vuistregels 22
Soorten klassen 22
Naamgeving 23
Voorbeeld 2.1: Aanmaken klasse Konijn 23
Opdrachten Klassen 24
Opdracht 2.1: Aanmaken klasse Gras 24
Opdracht 2.2: Aanmaken klasse Venijnboom 24
Opdracht 2.3: Aanmaken klasse Vingerhoedskruid 24
Opdracht 2.4: Aanmaken klasse Koe 24
Opdracht 2.5: Aanmaken klasse Lynx 24
Opdracht 2.6: Aanmaken klasse Beer 24
Wat heb je geleerd? 24

Hoofdstuk 3 Encapsulation, variabelen en eigenschappen 25
Encapsulation 25
Naamgeving variabelen én eigenschappen 26
Variabelen 26
UML 27
Voorbeeld 3.1: Interne variabelen 28
Visual Studio klassendiagram 29
Voorbeeld 3.2: Visual Studio klassendiagram genereren 29
Eigenschappen (properties) 30
Voorbeeld 3.3: Eigenschappen 31
Voorbeeld 3.4: ReadOnly-eigenschappen 32
Voorbeeld 3.5: Eigenschappen met een complex type toevoegen 33
Opdrachten Encapsulation, variabelen en eigenschappen 34
Opdracht 3.1: Voorbereiding klasse Gras 34
Opdracht 3.2: De klasse Gras implementeren 35
Verkorte schrijfwijze eigenschappen 36
Voorbeeld 3.6: Verkorte schrijfwijze eigenschappen 36
Opdracht Verkorte schrijfwijze 39
Opdracht 3.2: Verkorte schrijfwijze: de klasse Venijnboom 39
Wat heb je geleerd? 40

Hoofdstuk 4 Methoden 41
Beschrijving 41
Eisen 41
Overloaden 41
UML 42
Voorbeeld 4.1: Methoden toevoegen aan de klasse Konijn 43
Opdrachten Methoden 48
Opdracht 4.1: Methoden toevoegen aan de klasse Koe 48
Opdracht 4.2: Methoden toevoegen aan de klassen Gras en Venijnboom 48
Refl ectie 48
Wat heb je geleerd? 48

Hoofdstuk 5 Constructor 49
Beschrijving 49
Eisen constructor 49
UML 49
Voorbeeld 5.1: Constructors voor Konijn 50
Opdrachten Constructor 51
Opdracht 5.1: Constructors voor Koe 51
Opdracht 5.2: Constructors voor Gras en Venijnboom 51
Voorbeeld 5.2: Konijn tekenen 52
Opdrachten Tekenen 53
Opdracht 5.3: Tekenen van Koe 53
Opdracht 5.4: Tekenen van Gras en Venijnboom 53
Wat heb je geleerd? 54

Hoofdstuk 6 Structs 55
Beschrijving 55
Stack 55
Heap 55
Inhoudsopgave 7
Eigenschappen struct 56
UML 57
Voorbeeld 6.1: NatSimII struct Snelheid 57
Wat heb je geleerd? 59

Hoofdstuk 7 Compositie 61
Beschrijving 61
Voorbeeld 7.1: Compositie klasse Rechthoek 62
Wat heb je geleerd? 65

Hoofdstuk 8 Overerving 67
Beschrijving 67
Voordelen 67
UML 67
NatSimII 69
Erven 70
Afspraken 71
Voorbeeld 8.1: Overerving 71
Opdracht Overerving 84
Opdracht 8.1: Klasse Vingerhoedskruid 84
Wat heb je geleerd? 84

Hoofdstuk 9 Abstracte klasse 85
Beschrijving 85
UML 85
Voorbeeld 9.1: Abstract maken van de klasse Grafi schObject 85
Opdrachten Abstracte klassen 86
Opdracht 9.1: Abstract maken van de klasse Leven 86
Opdracht 9.2: Abstract maken van de klasse Plant 86
Wat heb je geleerd? 86

Hoofdstuk 10 Oefening, uitbouwen van het project 87
Voorbeeld 10.1: Klasse Dier 87
Opdracht Typering object 89
Opdracht 10.1: IsDier() 89
Voorbeeld 10.2: Abstracte methode implementeren 89
Opdrachten Uitbouwen van het project 91
Opdracht 10.2: Vleeseter 91
Opdracht 10.3: Methode Eet() bij Vleeseter 91
Opdracht 10.4: Alleseter 91
Opdracht 10.5: Methode Eet() bij Alleseter 91
Voorbeeld 10.3: Aanpassen van de klasse Konijn 92
Opdracht Vernieuwde klasse 93
Opdracht 10.6: Nieuwe klasse Koe 93

Hoofdstuk 11 Interfaces 95
Beschrijving 95
UML 96
Voorbeeld 11.1: Interface IBewegendObject 96
Opdracht Interfaces 100
Opdracht 11.1: Klok toevoegen 100
UML-klassendiagram Dier 100
Wat heb je geleerd? 100

Hoofdstuk 12 Delegates 101
Voorafje 101
Beschrijving 101
UML 101
Aanmaken delegate 102
Voorbeeld 12.1: Delegate defi niëren, aanmaken en gebruiken 102
Waarom delegates? 106
Callback-functies 106
Voorbeeld 12.2: Callback delegate 107
Opdrachten Delegate 110
Opdracht 12.1: De ProgressBar 110
Opdracht 12.2: Spreektijd 110
Opdracht 12.3: Spreektijd met eindtijdwaarschuwing * 110
Multithreading 111
Wat heb je geleerd? 111

Hoofdstuk 13 Events 113
Beschrijving 113
UML 114
Voorbeeld 13.1: Timer event 115
Voorbeeld 13.2: Beweging 117
Opdrachten Completeren formulier 123
Opdracht 13.1: Toevoegen code 123
Opdracht 13.2: Test het programma 123
Voorbeeld 13.3: Het eerste zelfbouwevent 123
Voorbeeld 13.4: Event arguments 126
Voorbeeld 13.5: Keten van events 129
NatSimII tot nu toe 135
Opdrachten Events 136
Opdracht 13.3: Extra informatie tonen 136
Opdracht 13.4: Nog meer informatie tonen * 136
Collision detection 136
Voorbeeld 13.6: Collision detection 137
Opdrachten Collision detection 141
Opdracht 13.5: Red de Venijnboom 141
Opdracht 13.6: Vleeseter, Jaguar 141
Opdracht 13.7: Vleeseter, Lynx 141
Opdracht 13.8: Alleseter, Beer * 142
Opdracht 13.9: Red de Venijnboom opnieuw 143
Opdracht 13.10: Conversie van Leven naar Venijnboom 143
Opdracht 13.11: Conversie van Leven naar Vingerhoedskruid 143
Voorbeeld 13.7: Zaaien 143
Wat heb je geleerd? 144

Hoofdstuk 14 Oefening baart kunst 145
Opdrachten NatSimII 145
Opdracht 14.1: Venijnboom 145
Opdracht 14.2: Vingerhoedskruid 145
Opdracht 14.3: Zaaien 145
Opdracht 14.4: Over gras lopen 145
Opdracht 14.5: Voortplanting 145
Opdracht 14.6: Voortplanten Planten * 146
Opdracht 14.7: Shooting game * 146
Opdracht 14.8: Snelheid wijzigen * 146
Opdracht 14.9: Plaatjes * 146
Opdracht 14.10: Geluid * 146
Opdracht 14.11: Collision detection * 146
Opdracht 14.12: Evenwicht * 147

Nawoord 149
Bijlagen 151
Cookbook Events 151
UML-diagram NatSimII 154
Naming conventions C# 156
Bronvermelding 157

Anderen die dit boek kochten, kochten ook

  • Leren programmeren in C# Complete bundel, versie 2021
    Michiel Rotteveel
    Leren programmeren in C# Complete bundel, versie 2021
    € 63,50
  • Leren programmeren in C# - Deel 3, Databases
    Michiel Rotteveel
    Leren programmeren in C# - Deel 3, Databases
    € 30,25
  • Beter, leuker, sneller - Optimaal ontwikkelen met AI
    Barend Last
    Beter, leuker, sneller - Optimaal ontwikkelen met AI
    € 31,25
  • AI Agents
    Job van den Berg
    AI Agents
    € 34,95
  • ITIL 4 – Pocketguide 2e druk
    Jan van Bon
    ITIL 4 – Pocketguide 2e druk
    € 21,26
  • AI-pionier - Hoe jij ook begint met generatieve AI
    Max van den Broek
    AI-pionier - Hoe jij ook begint met generatieve AI
    € 20,00

Net verschenen

Rubrieken

  • aanbestedingsrecht
  • aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
  • accountancy
  • algemeen juridisch
  • arbeidsrecht
  • bank- en effectenrecht
  • bestuursrecht
  • bouwrecht
  • burgerlijk recht en procesrecht
  • europees-internationaal recht
  • fiscaal recht
  • gezondheidsrecht
  • insolventierecht
  • intellectuele eigendom en ict-recht
  • management
  • mens en maatschappij
  • milieu- en omgevingsrecht
  • notarieel recht
  • ondernemingsrecht
  • pensioenrecht
  • personen- en familierecht
  • sociale zekerheidsrecht
  • staatsrecht
  • strafrecht en criminologie
  • vastgoed- en huurrecht
  • vreemdelingenrecht
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden

Bestellen en retourneren

Bezoekadres

Jan van Galenstraat 7
3115 JG  Schiedam

Postadres

Postbus 231
3100 AE  Schiedam
De expert in juridische vakliteratuur
Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Leren programmeren in C# - Deel 4 Object georiënteerd programmeren

        Leren programmeren in C# - Deel 4 Object georiënteerd programmeren
        Michiel Rotteveel , J.G. Neurink , M.L. van Haren
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Leren programmeren in C# - Deel 4 Object georiënteerd programmeren

        Verwijder uw beoordeling