
Lees verder
ITIL is de marktstandaard voor de inrichting van een ICT-Servicemanagement organisatie. Het is een set van modellen, concepten en processen die samen een krachtig referentiekader bieden voor het inrichten en verbeteren van ICT-processen in elke organisatie. Ondanks deze brede toepasbaarheid kent ITIL één groot probleem; het bevat zelf geen implementatiemethode. Veel ITIL-implementaties lopen dan ook vast in langdurige en kostbare projecten, waarin managers en medewerkers de greep op de doelen en resultaten kwijtraken.
Dit is het eerste handboek dat zich volledig richt op het implementeren van ITIL. De implementatie is gebaseerd op de I-CUBED-methode. Met I-CUBED worden stapsgewijs krachtige principes uit het vakgebied van verandermanagement toegepast bij het implementeren van ITIL. Hierdoor worden ITIL-procesmodellen daadwerkelijk tot uitvoering gebracht tot op het diepste organisatorische niveau; in de operationele teams. De I-CUBED-methode bestaat uit een drietal fases. Allereerst wordt de meest effectieve implementatiestrategie gebouwd, gebaseerd op inzicht in een aantal fundamentele ITIL implementatiedilemma's. Vervolgens wordt de inrichting van de aanpak bepaald die de uitvoering van de implementatie mogelijk maakt. Ten slotte wordt in acht stappen de uitvoering van de implementatie beschreven.
Naast de beschrijving van de methode laat dit handboek ook de kracht en effectiviteit van de methode zien in de praktijk. Daarvoor is een uitgebreide beschrijving opgenomen waarin dit handboek is toegepast in het hart van een toonaangevende ICT-dienstverlener: Getronics PinkRoccade. Aan elk hoofdstuk is een levendig praktijkjournaal toegevoegd, waarin de hoofdrolspelers zelf aan het woord komen. Dit geeft niet alleen een heldere vertaling van de methode naar de praktijk, maar vooral ook een beeld van het effect dat een implementatieproces op de mensen in de organisatie heeft. Zij zijn het immers die het veranderproces moeten vormgeven, uitvoeren, én tegelijkertijd de veranderingen moeten ondergaan. Dit maakt dit handboek tot een onmisbaar hulpmiddel voor iedereen die betrokken is bij ICT-Servicemanagement, of de implementatie en resultaten van ITIL in de eigen organisatie.
Het 'Handboek ITIL implementeren' is geschreven door een schrijverscollectief waarin deskundigen met een ruime ervaring op het gebied van organisatieverandering, ITIL en ICT-Servicemanagement intensief hebben samengewerkt.
Het schrijverscollectief bestaat uit:
- René Verweijmeren (MCM): Zelfstandig organisatieadviseur gespecialiseerd in organisatieverandering.
- Marc Hendriks (Dr.): Werkzaam als GZ-psycholoog in de gezondheidszorg en daarnaast universitair docent neuro- en revalidatiepsychologie aan de Radboud Universiteit van Nijmegen.
- Jeroen Jacobs (Ba. ICT) (ITIL v3 expert degree): Procesmanager en service management consultant bij Getronics.
- Luc Timmers: Voormalig directeur en is momenteel zelfstandige. Luc vervult regelmatig interim directie functies.
- Mathijs Valk: Proces manager bij Getronics.
- Hans van Eldijk: Manager van een proces afdeling bij Getronics.
- Caspar Looijaard (Drs.): Zelfstandig organisatieadviseur en interim manager in met name de financiële sector.
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
Meer informatie over AI-books