, ,

Eurocentrisch denken voorbij

Specificaties
E-book, 114 blz. Pdf met watermerkbeveiliging | Nederlands
Universitaire Pers Leuven | e druk, 2018
ISBN13: 9789461662644
Rubricering
Hoofdrubriek : Geschiedenis
Juridisch :
Universitaire Pers Leuven Pdf met watermerkbeveiliging e druk, 2018 9789461662644
Onderdeel van serie Historisch denken
Direct te downloaden

Samenvatting

In het geschiedenisonderwijs in Vlaanderen wordt nog al te vaak een eurocentrisch perspectief gehanteerd. Dit eurocentrisch denken stelt voorop dat de belangrijkste ontwikkelingen in de wereldgeschiedenis te vinden zijn in de evolutie van de Europese en Westerse wereld, en gebruikt het Westen als maatstaf om andere beschavingen te beoordelen. De eurocentrische blik is het resultaat van de polariserende wig die vanaf het begin van de Europese koloniale expansie werd gedreven tussen the West and the rest. Een eurocentrisch denkkader is uiterst problematisch. Het belemmert een genuanceerde historiografische blik om vanuit verschillende perspectieven historisch te denken. Daarnaast dreigt ook de onwetendheid over andere culturen de vorming van een superioriteitsgevoel over de eigen geschiedenis te bevorderen. Dit derde volume in de reeks Historisch denken presenteert inhoudelijk-didactische alternatieven en toont hoe eurocentrisme kan worden overstegen. Case studies over Chinees-Westerse en Belgisch-Congolese geschiedenis maken dit concreet.

Eurocentrisch denken voorbij is een aanrader voor geschiedenisleerkrachten en historici en al wie geïnteresseerd is in de relatie tussen Westerse en niet-Westerse geschiedenis en in denken over cultuur en cultuurverschillen.

Specificaties

ISBN13:9789461662644
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:pdf
Aantal pagina's:114
Verschijningsdatum:15-10-2018
Hoofdrubriek:Geschiedenis

Inhoudsopgave

Inleiding
Interculturele perspectieven in geschiedenisonderwijs

Hoofdstuk 1
Eurocentrisme in geschiedenisonderwijs voorbij: multiperspectiviteit als middel tot intercultureel historisch denken
Inleiding: van een nationaal georiënteerd naar een eurocentrisch geschiedenisonderwijs – beknopt historisch perspectief (19de-20ste eeuw)
1.1 Geschiedenisonderwijs in Vlaanderen vandaag (2018)
 1.1.1 De Vlaamse eindtermen geschiedenis
 1.1.2 Vlaamse leerboeken geschiedenis
 1.1.3 Leerlingen en hun kijk op het verleden
 1.1.4 Leerkrachten geschiedenis en hun omgang met het verleden
1.2 Het viervoudige problematische karakter van eurocentrisme in het Vlaamse geschiedenisonderwijs
 1.2.1 Eurocentrisme in het licht van de academische discipline geschiedenis
 1.2.2 Eurocentrisme als hinderpaal voor historisch-kritisch en ironisch denken
 1.2.3 Eurocentrisme en de constructie van sociale identiteiten
 1.2.4 Eurocentrisme en interculturele dialoog in een multiculturele klasgroep
1.3 Multiperspectiviteit als middel om eurocentrisme te doorbreken
 1.3.1 Algemene strategieën voor het binnenbrengen van inhoudelijke multiperspectiviteit
 1.3.2 Migratiegeschiedenis en multiperspectiviteit
 1.3.3 Het interactie- en communicatiemodel als alternatief voor het
viervoudige problematisch karakter van eurocentrisme
 Tot besluit: aandacht voor de moeilijkheidsgraad van de toepassing
van het interactie- en communicatiemodel
 Bibliografie

Hoofdstuk 2
Begrafenissen tussen culturen: de verweving van rituelen
Inleiding 51
2.1 Enkele kenmerken van de Chinees-Europese contacten in de 17de eeuw
 2.1.1. Een beperkt aantal betrokken personen
 2.1.2 Gelijkheid in termen van vormen van culturele reproductie
 2.1.3 De Chinese partner bezet de dominante positie
 2.1.4 De culturele imperatief
2.2 Rituelen
 2.2.1 Elementaire structuur van begrafenisrituelen in China
 2.2.2 Begrafenisrituelen in Europa
2.3 Interactie tussen Chinese en Europese begrafenisrituelen
 2.3.1 Geleidelijke aanpassing in de beginperiode
 2.3.2 Draaiboek voor begrafenissen na honderd jaar
 2.3.3 Een gemeenschap die aansluit bij de familie
2.4 De metafoor van het weven
 2.4.1 De rituele ruimte als bron van culturele creativiteit
 2.4.2 Een gemeenschap met verweven rituelen

Hoofdstuk 3
Afrikaanse geschiedenis en kolonisatie vanuit een contrapuntisch
perspectief: de confrontatie en samenwerking tussen Yeke
en de Congo Vrijstaat
3.1 Stereotypen en hun persistentie
3.2 Yeke, Sanga en de Congo Vrijstaat
3.3 Bodson vs. Msiri
3.4 ‘De voorpost van de terreur’
3.5 Mukanda Bantu en Afrikaanse realiteit
3.6 Koloniaal geweld: genocide of niet?
Bibliografie

Didactische verwerking
Europese migratiegeschiedenis in de 19de en de 20ste eeuw: breedbeeld & topic
Belgisch-Congolese (pre- en post-)koloniale geschiedenis vanuit
een intercultureel perspectief

Net verschenen

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Eurocentrisch denken voorbij