Sociale media, delictgedrag & communicatie
Op zoek naar de ‘Buzz’ bij plegers van high impact crimes
Samenvatting
Media-uitingen over illegaal of crimineel gedrag kunnen grootschalige en heftige reacties losmaken. Via sociale media verspreidt content zich in razend tempo. Media en criminaliteit zijn geen werelden apart. Criminaliteit maakt deel uit van de dynamiek van de Risikogesellschaft. Mensen definiëren met behulp van (sociale) media steeds opnieuw wat criminaliteit is en hoe criminaliteit wordt ervaren.
Dit boek gaat over hoe de invloed van media-uitingen op het delictgedrag van plegers van high impact crimes: overvallers, straatrovers, inbrekers en geweldplegers. Er is weinig bekend over hoe specifieke groepen criminelen naar (sociale) media kijken. Wat vinden ze interessant? Met wie delen ze welke content – en waarom? Hoe werkt dat precies?
Beleidsmakers weten dat enkel repressie weinig doet. Om high impact crimes te bestrijden, zijn aanvullende strategieën nodig. Zoals een persoonsgerichte aanpak, of slimme beïnvloeding van (potentiële) daders via (sociale) media. Daarom biedt dit boek niet alleen wetenschappers, beleidsmakers en eerstelijns professionals, maar ook communicatieadviseurs in de veiligheidszorg een eigenzinnige analyse en een prikkelend handelingsperspectief.
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1.1 Media, illegaal gedrag en publieke reacties 8
1.2 Media en criminaliteit 11
1.3 De invloed van media-uitingen op individuele delictkeuze 15
1.4 Wat is de Buzz? 21
1.5 Leeswijzer 26
2 Onderzoeksvragen en analysekader 27
2.1 Onderzoeksvragen 27
2.2 Analysekader: dataverzameling en meetinstrumenten 28
2.3 Verwerking en analyse van de data 36
3 Mediaconsumptie en benchmark 39
3.1 Algemene mediaconsumptie en benchmark 39
3.2 Aan misdaad gerelateerde mediaconsumptie 44
3.3 Verschillen tussen groepen 52
3.4 Samenvatting en conclusie 53
4 Criminogene reacties op mediacontent 55
4.1 Surveydata 56
4.2 Interview- en observatiedata 57
4.3 Reacties op concrete prikkels (observaties) 67
4.4 Verschillen tussen groepen 73
4.5 Samenvatting en conclusie 74
5 Produceren en delen van mediacontent 77
5.1 Surveydata 77
5.2 Interview- en observatiedata 78
5.3 Verschillen tussen groepen 82
5.4 Samenvatting en conclusie 85
6 Antwoorden op de onderzoeksvragen 87
6.1 Mediaconsumptie van (HIC-)delictplegers? 87
6.2 Hoe reageren (HIC-)delictplegers op criminogene media-uitingen? 88
6.3 Is er een Buzz? 90
6.4 Communicatiekanalen en -strategieën om (HIC-)delictplegers te bereiken? 92
7 Aanknopingspunten en aanbevelingen voor preventieve communicatie 97
7.1 Aanknopingspunten 98
7.2 Aanbevelingen 99
Dankwoord 103
Literatuur 105
Bijlagen 111
Bijlage 1 Samenstelling begeleidingscommissie 113
Bijlage 2 Belangrijke begrippen 115
Bijlage 3 Beschrijving van gebruikte bronnen en methoden 117
Bijlage 4 Survey 121
Bijlage 5 Metingen survey en checklist interviews 131
Bijlage 6 Opzet van de groepssessies met (HIC-)delictplegers 135
Bijlage 7 Gebruikte labels om interviewverslagen en invulformulieren te coderen 139
Over de auteurs 143
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht