Klantbelang, belangenconflict en zorgplicht
Samenvatting
Dit boek gaat over de begrippen klantbelang, belangenconflict en zorgplicht in het financieel toezichtrecht, in het bijzonder met betrekking tot banken. Hoewel deze begrippen een centrale plaats innemen in het financieel toezicht, lijkt hun juridische betekenis niet volledig duidelijk.
Dit gebrek aan duidelijkheid leidt niet alleen tot inefficiënte maatschappelijke en politieke debatten over noodzakelijke hervormingen in de financiële sector, maar heeft ook tot gevolg dat beleidsmakers, regelgevers, toezichthouders en degenen die onder toezicht staan, worstelen met het opstellen, interpreteren en toepassen van regels die de begrippen (nader) normeren. De auteur brengt hier verandering in door de begrippen nader te duiden. Daarnaast doet hij suggesties voor aanpassingen van de Wet op het financieel toezicht.
Specificaties
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. De context
3. De betekenis van het klantbelang
4. Klantbelang en zorgplicht
5. Klantbelang en belangenconflict
6. Klantbelang en vennootschappelijk belang
7. Klant centraal en cultuur
Studieonderwerp, conclusies, rode draad en samenvatting
A. Studieonderwerp
B. Kernconclusies
C. Andere conclusies
D. De rode draad
E. Samenvatting
Literatuur
Verkort aangehaalde rapporten, brieven en (andere) beleidsstukken
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Net verschenen
Rubrieken
- Aanbestedingsrecht
- Aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- Accountancy
- Algemeen juridisch
- Arbeidsrecht
- Bank- en effectenrecht
- Bestuursrecht
- Bouwrecht
- Burgerlijk recht en procesrecht
- Europees-internationaal recht
- Fiscaal recht
- Gezondheidsrecht
- Insolventierecht
- Intellectuele eigendom en ict-recht
- Management
- Mens en maatschappij
- Milieu- en omgevingsrecht
- Notarieel recht
- Ondernemingsrecht
- Pensioenrecht
- Personen- en familierecht
- Sociale zekerheidsrecht
- Staatsrecht
- Strafrecht en criminologie
- Vastgoed- en huurrecht
- Vreemdelingenrecht