Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Constructief omgaan met conflicten en geschillen

Inleiding in probleemoplossend onderhandelen en bemiddelen

Specificaties
Paperback, 130 blz. | Nederlands
Boom Juridische Uitgevers | 1e druk, 2022
ISBN13: 9789464511000
Rubricering
Hoofdrubriek : Juridisch
Juridisch : Algemeen juridisch
Jongbloed : Mediation / ADR
Boom Juridische Uitgevers 1e druk, 2022 9789464511000
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Onderhandelen en bemiddelen worden soms gelabeld als soft skills. Er is echter weinig soft aan deze materie. Integendeel, het is hard werken: het wantrouwen en de spanningen tussen partijen kunnen hoog oplopen. Onderhandelen en bemiddelen zijn daarom veeleer moeilijke human skills. Ze vergen een combinatie van vaardigheden en grondige theoretische kennis en ze vereisen een attitude van empathie en sensitiviteit voor de complexiteit van interpersoonlijke relaties.

Met dit boek willen de auteurs de lezer ondersteunen in het ontdekken en ontwikkelen van deze vaardigheden. Daarbij bouwen ze voort op de theorie van het ‘integratief onderhandelen’, met als doel een overeenkomst te vinden die verrijkend is voor alle betrokken partijen.

Specificaties

ISBN13:9789464511000
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:130
Druk:1
Verschijningsdatum:5-1-2022
Hoofdrubriek:Algemeen juridisch
ISSN:
Jongbloed:Mediation / ADR

Inhoudsopgave

Inleiding: conflicten en process pluralism;

1. Communiceren: van conflictueuze interactie naar constructieve samenwerking
1.1 Van posities naar belangen
1.2 De Ladder of Inference
1.3 Drie belangrijke shifts in conflictsituaties
1.4 Empathie en actief luisteren
1.5 Conflictstijlen
1.6 De rol van emoties
1.7 De interaf hankelijkheid van mensen in conflict
1.8 Transitie: van hoofdstuk 1 naar de hoofdstukken 2 en 3

2. Onderhandelen
2.1 Onderhandelen: theoretisch kader
2.2 Een onderhandeling voorbereiden
2.3 Een onderhandeling voeren
2.4 Collaboratief onderhandelen in het Belgisch Gerechtelijk Wetboek

3. Bemiddelen
3.1 Wat is bemiddeling?
3.2 Basisprincipes van bemiddeling
3.3 Modellen van bemiddeling
3.4 Het bemiddelingsproce
3.5 Omgaan met moeilijke situaties en faciliteren van verbinding
3.6 Omgaan met de techniek van de ‘caucus’ in bemiddeling
3.7 Omgaan met het recht en de advocaten van partijen in de bemiddeling

Literatuur
Over de auteurs

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Constructief omgaan met conflicten en geschillen