Complot of opportunisme?

Een economisch essay over het morele verval van het kapitalisme

Specificaties
Paperback, 217 blz. | NL
Conferent uitgeverij | 1e druk, 2024
ISBN13: 9789491591327
Rubricering
Juridisch :
Conferent uitgeverij 1e druk, 2024 9789491591327
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

De westerse wereld kampt met institutioneel opportunisme. Het wordt steeds normaler gevonden om de mazen van de wet op te zoeken en overal zo veel mogelijk van te profiteren. We denken dat vooral grote multinationals zich schuldig maken aan belastingontwijking, milieuvervuiling en andere opportunistische praktijken, maar de opportunistische mentaliteit is doorgedrongen in alle lagen van de samenleving. Ook de politiek en het openbaar bestuur zijn hiermee besmet. Wij – de burgers – laten dit allemaal maar gebeuren. We doen er niets aan. In tegendeel zelfs, we gaan onszelf ook opportunistisch gedragen. Onbegrensd opportunisme maakt de superrijken steeds rijker en de machtigen steeds machtiger.
De keerzijde van opportunisme is wantrouwen en polarisatie. Zo wordt de democratie langzaam uitgehold. Er wordt betoogd dat de transactiekostentheorie, een relatief nieuwe stroming binnen het neoliberale denken, een aanjagende invloed heeft gehad op deze maatschappelijke ontwikkelingen. In dit boek wordt deze problematiek vanuit economisch-filosofisch perspectief geanalyseerd. Er is geen specialistische voorkennis vereist. In dit essay wordt een beeld geschetst van de destructieve impact van het neoliberale opportunisme op de bestuurscultuur en de inrichting van onze samenleving. Het coronabeleid fungeert daarbij als voorbeeld.
Het doel is een bijdrage te leveren aan het maatschappelijk debat over hoe we het tij kunnen keren en hoe we het vertrouwen in elkaar kunnen terugwinnen. Hopelijk raken lezers geïnspireerd om aan dat debat deel te nemen, om zo te bouwen aan een samenleving waarin we weer oprecht met elkaar praten en opportunisme wordt verdrongen door morele rechtvaardigheid.

Miranda Boorsma (1958) is econoom en bedrijfskundige, gespecialiseerd in marketing en vooral geïnteresseerd in de interdisciplinaire benadering. Ze is meer dan twintig jaar als wetenschapper verbonden geweest aan de Rijksuniversiteit Groningen en gepromoveerd op de vraag hoe marketing kan bijdragen aan het maatschappelijk functioneren van kunst, in het bijzonder theaterkunst.

Specificaties

ISBN13:9789491591327
Taal:NL
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:217
Druk:1
Verschijningsdatum:21-3-2024

Inhoudsopgave

Inhoud

7 Voorwoord

11 Inleiding
Opbouw van dit essay

17 Hoofdstuk 1
In de ban van opportunisme
Transactiekosten en opportunisme
Gewoontevorming
Onrechtvaardigheid
Vertrouwen in de overheid en de politiek
Samenvatting

27 Hoofdstuk 2
Economie en moraal
De oudheid tot en met de middeleeuwen
Het mercantilisme: nationaal opportunisme
De klassieke school: vrijheid en eigenbelang
De industriële revolutie
De neoklassieke school
De positie van de transactiekostentheorie binnen het economische gedachtegoed
Het morele tekort in de economische praktijk
Opportunisme door de tijd heen: de mensen en de ‘anderen’
Samenvatting en conclusie

55 Hoofdstuk 3
Opportunisme belicht en gewogen
Moedwilligheid en de morele plicht
De verantwoordelijkheid van de ander
Verruimde blik
Empathie
Maskers, rookgordijnen en medeplichtigheid
Samenvatting en conclusie

73 Hoofdstuk 4
Informatie of manipulatie?
Informatie en de vrije markt
Marketing
Marktinformatie
Overheidscommunicatie en bemoeienis met het gedrag van de burger
Behavioural Insights Netwerk (BIN NL)
Corona-communicatie
Overheidsinformatiesystemen
Journalistiek en democratie
Het journalistieke landschap
Journalistiek en objectiviteit
Het nieuws in crisistijd
Wie manipuleert wie?
Persoonlijke informatie-uitwisseling tussen burgers
Samenvatting en conclusie

125 Hoofdstuk 5
We globaliseren ons kapot
Marktwerking of netwerkvorming
Opportunistisch kapitalisme
Politieke globalisering
Het mondiale netwerk en de lokale periferie
Speculatie over de digitale toekomst van het netwerk
Samenvatting en conclusie

180 Hoofdstuk 6
Herstel van vertrouwen
Neoliberalisme als splijtzwam

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Complot of opportunisme?