Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Calamiteiten: Van Voorbereiding tot Herstel

Calamiteiten zijn plotselinge, ernstige gebeurtenissen die de veiligheid van mensen en de continuïteit van organisaties bedreigen. Op het moment dat een bedrijf of organisatie met een calamiteit te maken krijgt, moet het goed voorbereid zijn. In onze complexe, digitaal verbonden samenleving kunnen zich grosso modo vijf soorten crises voordoen: rampen, ordeverstoringen, terrorisme, internationale of regionale conflicten en bedrijfscrises. De kunst ligt in professionele voorbereiding en effectieve respons wanneer het onverwachte zich aandient.

Arthur Zanders
Gids Bedrijfshulpverlening 2021
Zanders biedt praktische handvatten voor BHV-organisaties om zich voor te bereiden op verschillende calamiteiten. Van preventie tot acute respons, dit boek leert teams hoe te handelen wanneer de veiligheid onder druk staat.
Boek bekijken
€ 309,95
Verwachte levertijd ongeveer 13 werkdagen
Crisismanagement – Organisaties bij crises en calamiteiten
Louis Thorig
Uitgebreide analyse van hoe organisaties kunnen reageren op crises en calamiteiten, met focus op de cruciale rol van communicatie en netwerkmanagement tijdens crisissituaties.

Moderne Calamiteiten: Nieuwe Uitdagingen

De digitale revolutie en toegenomen complexiteit van systemen hebben geleid tot nieuwe vormen van calamiteiten. Iedere crisissituatie is anders, maar gaat wel gepaard met dreiging, urgentie en onzekerheid. Frank Krake toont in zijn verhaal hoe moderne ondernemers geconfronteerd worden met onvoorspelbare gebeurtenissen, van technologische storingen tot wereldwijde epidemieën.

SPOTLIGHT: Frank Krake

Als serial entrepreneur heeft Krake meerdere grote calamiteiten meegemaakt en beschrijft vanuit ervaring hoe ondernemers kunnen omgaan met onverwachte crisissituaties. Meer over Frank Krake
Frank Krake
Master of disaster
Een verhaal over ondernemerschap tijdens calamiteiten zoals vuurwerkrampen, 9/11 en de SARS-epidemie. Krake toont hoe bedrijven kunnen overleven en zelfs groeien tijdens crisissituaties.
Boek bekijken
€ 22,99
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Communicatie: Het Hart van Calamiteitenbestrijding

Een essentiële rol binnen Crisismanagement is weggelegd voor crisiscommunicatie. Wanneer calamiteiten zich voordoen, bepaalt de kwaliteit van communicatie vaak het verschil tussen herstel en reputatieverlies. Jeroen Wils benadrukt het belang van transparante, eerlijke communicatie tijdens crisissituaties.

Alles onder controle - 'Aanrader voor CEO, bestuur en communicatie'
Louis Thorig
Praktische gids voor organisaties over hoe crises te voorkomen en te managen, met focus op stakeholdermanagement en het beperken van reputatieschade tijdens calamiteiten.
Jeroen Wils
De reputatiecoach
Wils deelt ervaringen uit zijn PR-praktijk over crisismanagement en laat zien hoe organisaties hun reputatie kunnen beschermen wanneer calamiteiten de organisatie onder druk zetten.
Boek bekijken
€ 29,99
Dit product is niet leverbaar
Bewust zijn van de feilbaarheid van menselijk handelen is een belangrijke bouwsteen voor effectief crisismanagement. Uit: Gids Bedrijfshulpverlening 2021

Systematische Voorbereiding op Calamiteiten

Effectieve calamiteitenbestrijding begint lang voordat er iets misgaat. Hoe een crisis geolied te managen is eigenlijk niet te leren uit een handboek, daarvoor is oefening en training van een crisisteam noodzakelijk. Henk Koenders en Pieter Diehl bieden concrete handvatten voor het opzetten van effectieve bedrijfshulpverlening.

Pieter Diehl Henk Koenders
Bedrijfshulpverlening in de praktijk
Praktijkgerichte aanpak voor organisaties om zich voor te bereiden op verschillende soorten calamiteiten. Het boek combineert theorie met concrete implementatiestrategieën.
Boek bekijken
€ 54,95
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Crisiscommunicatie voor iedereen - 'Een praktisch boek'
Hanneke Tinor-Centi
46 praktijklessen voor effectieve crisiscommunicatie, met nadruk op transparantie en snelheid van reactie wanneer calamiteiten zich voordoen.

Risicomanagement en Preventie

De beste calamiteit is die welke wordt voorkomen. Bewust zijn van de feilbaarheid van menselijk handelen is een belangrijke bouwsteen voor effectief crisismanagement. Moderne risicomanagement erkent dat niet alle calamiteiten te voorspellen zijn, maar dat goede voorbereiding de impact drastisch kan beperken.

No Risk No Fun - Zet aan het denken
Frank van Kuijck
Inzichtelijke benadering van risicomanagement die verder gaat dan traditionele calculaties en het belang benadrukt van bewust durven nemen van risico's.
Tom Bijlsma
Crew Resource Management
Bijlsma toont hoe Crew Resource Management teams voorbereidt op effectief handelen in crisissituaties, waar teamwork en communicatie cruciaal zijn.
Boek bekijken
€ 54,95
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Bedrijfshulpverlening in de praktijk Organisaties die systematisch oefenen met calamiteitenscenario's reageren sneller en effectiever wanneer echte crisissituaties zich voordoen.

Filosofische Perspectieven op Calamiteiten

Calamiteiten confronteren ons niet alleen met praktische uitdagingen, maar ook met fundamentele vragen over menselijk bestaan en veerkracht. René ten Bos biedt een diepere reflectie op hoe we omgaan met existentiële bedreigingen en onzekerheid.

Rene ten Bos
Extinctie
Ten Bos onderzoekt ecologische catastrofes en hun implicaties voor het menselijk voortbestaan, waarbij hij ingaat op de grotere context van calamiteiten in ons tijdperk.
Boek bekijken
€ 29,90
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
CRISIS - Een handboek voor iedere organisatie
Lukas Burgering
Praktisch handboek dat benadrukt dat 75% van crisismanagement gebeurt vóór er iets misgaat, met concrete stappenplannen voor organisaties.

De Toekomst van Calamiteitenmanagement

Het Landelijk Crisis Management Systeem wordt door crisispartners gebruikt om een actueel en gedeeld beeld te onderhouden tijdens incidenten en crises. De digitalisering van crisismanagement maakt snellere coördinatie mogelijk, maar brengt ook nieuwe kwetsbaarheden met zich mee. Organisaties moeten investeren in zowel technologische oplossingen als menselijke vaardigheden.

Calamiteiten zullen altijd deel blijven uitmaken van organisaties en samenlevingen. De kunst ligt in het vinden van de balans tussen voorbereiding en veerkracht, tussen controle en acceptatie van onzekerheid. Door te leren van experts, te oefenen met scenario's en open te staan voor nieuwe inzichten, kunnen we beter voorbereid zijn op wat komen gaat.

Boeken over 'calamiteiten' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'calamiteiten'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden