trefwoord
Curriculum: De ruggengraat van effectief onderwijs
Een curriculum is veel meer dan een opsomming van vakken en leerdoelen. Het vormt de structuur waarlangs leerlingen en studenten zich ontwikkelen, van kleuter tot professional. Het bepaalt niet alleen wat er geleerd wordt, maar ook hoe en wanneer. In een tijd waarin onderwijs voortdurend in beweging is, blijft de vraag actueel: hoe ontwerp je een curriculum dat toekomstbestendig is?
De kunst van curriculumontwikkeling vereist een balans tussen traditie en vernieuwing, tussen maatschappelijke eisen en pedagogische principes. Van de kleuterklas tot de universiteit, van vakonderwijs tot competentieontwikkeling: elk onderwijsniveau worstelt met zijn eigen curriculumvraagstukken.
Th.E.M. Wijte
Burgerschap op orde
Voor wie de historische ontwikkeling van het curriculum wil begrijpen, is dit boek onmisbaar. Het analyseert hoe burgerschapsvakken door de eeuwen heen vorm kregen en toont aan dat curriculumdiscussies van alle tijden zijn.
Boek bekijken
Vandaag voor 17:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
De geschiedenis van het onderwijs in Nederland - 'Een fascinerend boek'
Peter de Roode
Dit artikel beschrijft hoe al in 1582 het woord 'curriculum' voor het eerst valt in Nederland. Het laat zien dat vraagstukken over jaarklassensystemen, huiswerk en zittenblijven al eeuwenoud zijn.
De fundamenten: Wat maakt een curriculum effectief?
Een goed curriculum is doordacht opgebouwd en wetenschappelijk onderbouwd. Het vraagt om kennis van pedagogiek, didactiek én de specifieke leerbehoeften van de doelgroep. Schoolpedagogiek wijdt een volledig hoofdstuk aan leerinhouden en curriculumontwikkeling, vanuit zowel historisch als actueel perspectief.
Joop Berding
Wouter Pols
Schoolpedagogiek
Dit werk biedt een grondig overzicht van hoe curriculumontwikkeling zich verhoudt tot schoolpedagogische vraagstukken. Het combineert theorie met praktische handvatten voor onderwijsprofessionals.
Boek bekijken
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Auteurs die schrijven over 'curriculum'
Curriculum in het basisonderwijs: Fundamenten leggen
In het basisonderwijs wordt de basis gelegd voor alle verdere ontwikkeling. Het curriculum moet hier breed zijn en recht doen aan alle ontwikkelingsgebieden. Tegelijk groeit de roep om meer aandacht voor specifieke vakgebieden zoals wetenschap en techniek.
van Keulen
Oosterheert
Wetenschap en techniek op de basisschool
Dit boek biedt concrete kaders voor het ontwikkelen van een doordacht curriculum voor wetenschap en techniek op de basisschool. Het helpt scholen structuur te geven aan dit vaak onderbelichte vakgebied.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Eva Dierickx
Astrid Koelman
Kleuterleerkracht 2.0
Speciaal hoofdstuk 7 behandelt de vertaling van onderwijsvisie naar curriculum en uiteindelijk naar planmatig handelen in de kleuterklas. Een essentiële schakel in het ontwikkelingsproces van jonge kinderen.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Voortgezet onderwijs: Structuur en differentiatie
In het voortgezet onderwijs wordt het curriculum complexer. Leerlingen volgen verschillende niveaus en richtingen, elk met eigen exameneisen en leerdoelen. De spanning tussen standaardisatie (centrale eindtoetsen) en maatwerk (verschillende niveaus) is voelbaar.
ThiemeMeulenhoff
Samengevat vmbo-gt/mavo Nask1
Dit samenvattingsboek volgt het officiële curriculum voor NaSk1 binnen het vmbo-examen en illustreert hoe exameneisen het curriculum vormgeven in het voortgezet onderwijs.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Robert Marzano
Wat werkt op school - Beknopte uitgave
Marzano identificeert een gegarandeerd en uitvoerbaar onderwijsprogramma als eerste succesfactor op schoolniveau. Zijn onderzoek toont aan welke elementen een curriculum effectief maken.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis
De Amerikaanse onderwijswetenschapper Marzano vertaalt research naar praktische toepassingen. Zijn werk over effectief onderwijs heeft wereldwijd invloed op curriculumontwikkeling en biedt leraren concrete strategieën.
Hoger onderwijs: Curriculum voor de toekomst
Universiteiten en hogescholen staan voor de uitdaging hun curriculum toekomstbestendig te maken. Welke kennis en vaardigheden hebben studenten over tien, twintig jaar nodig? Bert van der Zwaan wijdt in zijn boek over de toekomst van de universiteit een volledig hoofdstuk aan het curriculum van morgen.
Bert van der Zwaan
Haalt de universiteit 2040?
Van der Zwaan analyseert als rector magnificus van de Universiteit Utrecht de uitdagingen waar het hoger onderwijs voor staat. Het hoofdstuk over het curriculum van de toekomst is verplichte kost voor curriculumontwikkelaars.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 9 werkdagen
Als paleontoloog én rector magnificus combineert Van der Zwaan wetenschappelijke kennis met bestuurlijke ervaring. Zijn perspectief op de toekomst van het hoger onderwijs is zowel kritisch als constructief.
Opleidingskunde - LEREN in het werk, rond het werk, voor het werk
Nico Jong
Dit artikel beschrijft de verschuiving in opleidingskunde: van traditionele curricula naar leren in, rond en voor het werk. Het laat zien hoe moderne inzichten vragen om flexibelere curriculumvormen.
Beroepsonderwijs: Curriculum en professionele identiteit
In het beroepsonderwijs staat de verbinding tussen curriculum en beroepspraktijk centraal. Het gaat niet alleen om kennisoverdracht, maar om het ontwikkelen van een professionele identiteit. Manon Ruijters en haar collega's tonen aan hoe cruciaal deze integratie is.
Manon Ruijters
Gerritjan van Luin
Niek van Benthum
Désirée Bierlaagh
Stevig (leren) staan
Dit boek biedt concrete handvatten voor het integreren van professionele identiteit in het curriculum van beroepsopleidingen. Het laat zien dat een curriculum meer is dan een rij vakken - het vormt toekomstige professionals.
Boek bekijken
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Als hoogleraar en lector combineert Ruijters onderzoek naar professionele identiteit met praktijkgerichte toepassingen. Haar werk over leren en ontwikkelen heeft grote invloed op moderne curriculumdenken in het beroepsonderwijs.
Rob Westerdijk
Roel Riepma
Teun van Aken
Het OK! model
Het OK! model biedt volgens de auteurs een omvattend kader voor het curriculum van bedrijfskundige opleidingen. Het laat zien hoe verschillende kennisgebieden geïntegreerd kunnen worden in een samenhangend geheel.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Basisboek Technische Bedrijfskunde
Paul Simonis, Maartje van Esch, Jamie van Teijlingen
Dit artikel illustreert hoe een goed curriculum de student begeleidt door de hele 'company journey'. Het toont aan dat passendheid bij het opleidingsprofiel en focus op de praktijk essentieel zijn.
Curriculumontwikkeling: Van analyse naar implementatie
Het ontwerpen van een effectief curriculum vraagt om systematiek. Je begint met een grondige analyse van behoeften en leerdoelen, ontwikkelt vervolgens de inhoud en structuur, en implementeert dit alles met oog voor didactiek en evaluatie.
A.W.N. Hoogveld
A.M.B. Janssen-Noordman
Jeroen J.G. van Merriënboer
Innovatief onderwijs ontwerpen
Dit boek beschrijft hoe je met het 4CID-model een effectief onderwijsprogramma kunt ontwerpen. Het biedt een gestructureerde aanpak voor curriculumontwikkeling met aandacht voor complexe vaardigheden.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Daphne van Loon
Bieuwe van Der Meulen
Alexander E.M.G. Minnaert
Effectonderzoek in de gedragswetenschappen.
Effectonderzoek is essentieel bij curriculumontwikkeling. Dit boek behandelt hoe je de effectiviteit van onderwijsprogramma's wetenschappelijk onderbouwt en evalueert - een must voor evidence-based curriculum design.
Boek bekijken
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Schoolpedagogiek
Een succesvol curriculum ontstaat niet aan de tekentafel, maar in dialoog met alle betrokkenen. Docenten, leerlingen en het werkveld moeten samen vormgeven aan wat en hoe geleerd wordt.
Van leerplan naar lerende organisatie
De meest interessante ontwikkeling is wellicht dat curriculum niet langer alleen een onderwijsconcept is. Ook organisaties ontdekken de waarde van een gestructureerd 'leerplan' voor hun medewerkers. Building an Innovative Learning Organization laat zien hoe bedrijven curriculumdenken toepassen op organisatieontwikkeling.
Russell Sarder
Building an Innovative Learning Organization
Dit boek biedt richtlijnen voor het ontwikkelen van een effectief organisatie-breed leerplan. Het toont aan dat de principes van goed curriculumontwerp ook buiten het traditionele onderwijs waardevol zijn.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 8 werkdagen
Een curriculum is geen vaststaand document, maar een levend geheel dat zich ontwikkelt met de leerlingen, docenten en de maatschappij waarin het functioneert.
Uit: Meer dan onderwijs
De toekomst van het curriculum
Curriculumontwikkeling blijft een dynamisch vakgebied. De spanning tussen standaardisatie en maatwerk, tussen kennis en vaardigheden, tussen traditie en innovatie - het zijn blijvende thema's. Maar één ding is zeker: een doordacht curriculum maakt het verschil tussen willekeurig onderwijs en effectief leren.
Of je nu werkt in het basis-, voortgezet of hoger onderwijs, of je nu lesgeeft of beleid ontwikkelt: begrip van curriculumstructuren en -principes is onmisbaar. De hier besproken werken bieden elk hun eigen perspectief, van historische analyse tot praktische handvatten, van onderwijskundige theorie tot organisatieontwikkeling.
Waar het curriculum van de toekomst er precies uit zal zien? Dat bepalen we samen - docenten, studenten, beleidsmakers en de maatschappij als geheel. Maar met de inzichten uit deze boeken zijn we in elk geval goed toegerust voor die opgave.
De bestsellers
-
€ 34,99
-
€ 39,95
-
€ 35,50
-
€ 49,95
-
€ 62,95