trefwoord
Onderwijsgeschiedenis: Van Kloosterscholen tot Digitaal Leren
De Nederlandse onderwijsgeschiedenis is een boeiende reis door de tijd, waarbij elke periode haar eigen unieke kenmerken en uitdagingen kende. Van de eerste onderwijswetten uit 1801 en 1803 tot de wet van 1806 die bepaalde dat lagere scholen voor iedereen toegankelijk moesten zijn, toont onze onderwijsgeschiedenis een constante evolutie. Karel de Grote zorgde er al in zijn Frankische rijk voor dat alle jongens naar school moesten, waarbij onderwijswetgeving bepaalde dat er scholen gesticht zouden worden waarin kinderen leren lezen - vooral om het christelijke geloof te verspreiden.
Boek bekijken
De Wortels van het Nederlandse Onderwijs
Waar er vóór 1300 enkel scholen werden gesticht en beheerd door kerken en kloosters, kwam daar in de 14e eeuw verandering in toen in dorpen en steden onafhankelijke scholen werden opgericht en meisjes tot het onderwijs werden toegelaten. Deze periode markeert het begin van een onderwijssysteem dat geleidelijk toegankelijker werd voor bredere lagen van de bevolking.
Spotlight: Jeroen Dijsselbloem
Boek bekijken
Auteurs die schrijven over 'onderwijsgeschiedenis'
Van Schoolstrijd tot Moderne Hervorming
De schoolstrijd ontstond doordat kerkelijk gebonden scholen niet waren toegestaan, maar aan de eerste fase kwam een einde dankzij de Grondwet van 1848. Dit vormde een keerpunt in de Nederlandse onderwijsgeschiedenis, waarbij de vrijheid van onderwijs constitutioneel werd verankerd.
Boek bekijken
De school is een compromis, zij is als zodanig een oplossing voor verbetering vatbaar, maar zal steeds een compromis blijven - zoals Langeveld al stelde. Uit: Sociale ongelijkheid en onderwijsbeleid
Pedagogische Pioniers en Hun Erfenis
De geschiedenis van het Nederlandse onderwijs wordt gekenmerkt door invloedrijke pedagogen en onderwijshervormers. Verscheidene Nederlandse onderwijzers en pedagogen hebben hun stempel gedrukt op de ontwikkeling, zoals Theo Thijssen, een typisch 'rode' onderwijzer, pedagoog en vakbondsman.
Boek bekijken
Methodische Ontwikkelingen Door de Tijd
In de 17e eeuw werd hoofdelijk lesgegeven waarbij ieder kind een aparte opdracht van de meester kreeg en dit tweemaal per dag liet nakijken, terwijl leerlingen per les betaalden en schrijven, lezen en soms rekenen leerden. Rond 1830 ontstond een vroege vorm van klassikaal onderwijs waarbij leerlingen van verschillende leeftijden in groepjes werden verdeeld en gelijktijdig les kregen, en ook leermiddelen zoals schoolplaten en het schoolbord een rol gingen spelen.
Boek bekijken
Schoolpedagogiek De geschiedenis van het onderwijs vanaf 1800 biedt essentiële context voor huidige onderwijspraktijken en helpt begrijpen waarom bepaalde benaderingen zijn ontstaan.
Van Leerplichtwet tot Mammoetwet
In 1900 werd de Leerplichtwet in het leven geroepen waarbij alle kinderen tussen zes en twaalf jaar verplicht onderwijs moesten volgen - deze wet had veel meer invloed dan eerdere wetten zoals het kinderwetje uit 1874. Een volgende mijlpaal kwam in 1968 met de Mammoetwet, waarbij mulo en hbs werden afgeschaft en vervangen door lbo, mavo, havo en vwo.
SPOTLIGHT: Rixta de Bode
Boek bekijken
Moderne Uitdagingen in Historisch Perspectief
De hedendaagse onderwijsgeschiedenis laat zien hoe vraagstukken die we nu kennen, wortels hebben in het verleden. Het onderwijs krijgt pas echt gestalte binnen scholen en instellingen, waarbij vernieuwingen meestal daar beginnen en verscheidene Nederlandse onderwijzers hun stempel drukten op de ontwikkeling.
Boek bekijken
Boek bekijken
Toekomstperspectieven Vanuit Historisch Besef
De onderwijsgeschiedenis leert ons dat verandering een constante is, maar dat fundamentele principes blijven bestaan. De site blijft voortdurend in opbouw waarbij bestaande artikelen worden aangevuld zodat een duidelijk beeld ontstaat van de ontwikkeling van toen naar nu, hoewel op universiteiten en pabo's nog maar weinig aandacht wordt besteed aan onderwijsgeschiedenis.
De Blijvende Waarde van Onderwijsgeschiedenis
Onderwijsgeschiedenis is geen stoffig verleden, maar een levende bron van inspiratie en inzicht. Het helpt ons begrijpen waarom bepaalde praktijken zijn ontstaan, welke uitdagingen van alle tijden zijn, en hoe innovaties zich door de geschiedenis heen hebben ontwikkeld. Door de geschiedenis van ons onderwijssysteem te kennen, kunnen we bewustere keuzes maken voor de toekomst van het leren en onderwijzen in Nederland.