Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Opleiding: het fundament voor persoonlijke en professionele ontwikkeling

In een snel veranderende samenleving wordt opleiding steeds belangrijker. Of het nu gaat om onderwijs op school, professionele ontwikkeling in organisaties of zelfstudie – de manier waarop we leren en kennis overdragen bepaalt in grote mate onze toekomst. Op deze pagina vindt u waardevolle inzichten uit recente publicaties over verschillende vormen van opleiding, onderwijsinnovatie en leerprocessen.

Uitdagingen in het hedendaagse onderwijssysteem

Het Nederlandse onderwijssysteem staat voor grote uitdagingen. Van lerarentekort tot kansenongelijkheid en van digitalisering tot curriculumverandering – scholen moeten zich voortdurend aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Diverse auteurs bieden interessante perspectieven op deze problematiek.

Eric van 't Zelfde
Superschool
In Superschool beschrijft Eric van 't Zelfde hoe hij als directeur een zwakke school in Rotterdam transformeerde tot één van de beste van Nederland. Dit boek biedt een inspirerende kijk op leiderschap in het onderwijs en toont aan dat kwaliteitsonderwijs mogelijk is, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden.
Boek bekijken
€ 22,50
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

SPOTLIGHT: Eric van 't Zelfde

Eric van 't Zelfde is een invloedrijke stem in onderwijsinnovatie. Als voormalig leraar en later schooldirecteur heeft hij bewezen dat met visie en doorzettingsvermogen onderwijstransformatie mogelijk is. Zijn praktijkervaring in Rotterdam-Zuid toont aan dat zelfs scholen in achterstandswijken kunnen excelleren met de juiste aanpak. Meer over Eric van 't Zelfde
Onderwijs is niet het vullen van een vat, maar het ontsteken van een vuur. Elke leerling verdient een kans om te schitteren, ongeacht zijn of haar achtergrond. Als wij als onderwijsprofessionals daar niet in geloven, wie dan wel? Uit: Superschool

Auteurs die schrijven over 'opleiding'

Vernieuwende visies op leren en onderwijzen

Hoe kunnen we het onderwijs beter laten aansluiten bij de behoeften van leerlingen én de eisen van de maatschappij? Verschillende auteurs presenteren vernieuwende ideeën.

Saskia Schepers
Als alle breinen leren
In Als alle breinen leren pleit Saskia Schepers voor een onderwijssysteem dat rekening houdt met neurodiversiteit. Ze laat zien hoe we onderwijs kunnen vormgeven waarin elk kind, ongeacht de werking van zijn of haar brein, tot bloei kan komen.
Boek bekijken
€ 24,99
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Als alle breinen leren Neurodiversiteit is geen beperking maar een kracht. Door het onderwijs aan te passen aan verschillende manieren van denken en leren, kunnen we alle leerlingen laten excelleren. Dit vraagt om flexibiliteit in onderwijsmethoden, leermiddelen en toetsing.
Hugo Hoetink: ‘Blijf leren, maar respecteer je kernkwaliteiten’
Hugo Hoetink
In het artikel 'Blijf leren, maar respecteer je kernkwaliteiten' wordt benadrukt dat leren moet beginnen bij talent. Door eerst je eigen kwaliteiten te onderzoeken en die te verbinden met nieuwe uitdagingen, ontstaat er ruimte voor groei en ontwikkeling. Dit geldt voor zowel het onderwijs als het bedrijfsleven.
Michiel Verbeek
Wie durft deze school aan?
In Wie durft deze school aan? presenteert Michiel Verbeek een radicaal nieuw onderwijsmodel. Met de fictieve school Stellalusat als voorbeeld, pleit hij voor fundamentele hervorming van het voortgezet onderwijs die beter aansluit bij de behoeften van leerlingen én de samenleving.
Boek bekijken
€ 20,00
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen

De rol van de leraar in modern onderwijs

Het succes van onderwijsvernieuwing staat of valt met de kwaliteit en toewijding van leraren. Maar wat maakt een goede leraar in het huidige onderwijslandschap?

Martie Slooter
De zes rollen van de leraar
In De zes rollen van de leraar beschrijft Martie Slooter hoe effectief lesgeven verschillende rollen omvat. Deze praktische gids helpt docenten om bewust te schakelen tussen verschillende functies die ze vervullen, van gastheer tot leermeester en van didacticus tot pedagoog.
Boek bekijken
€ 34,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Merel van Vroonhoven
Voor de klas
Merel van Vroonhoven deelt in Voor de klas haar persoonlijke ervaringen na haar overstap van het bedrijfsleven naar het onderwijs. Ze belicht de dagelijkse praktijk en uitdagingen in het klaslokaal en toont daarmee zowel de mooie als de moeilijke kanten van het leraarschap.
Boek bekijken
€ 21,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Leiderschap en organisatie in het onderwijs

Goed onderwijs vraagt om goed leiderschap. Schoolleiders en bestuurders staan voor de uitdaging om onderwijskwaliteit te waarborgen binnen een complex speelveld van maatschappelijke verwachtingen en beperkte middelen.

Dick Both Alex de Bruijn
Onderwijs vraagt leiderschap!
In Onderwijs vraagt leiderschap! tonen Alex de Bruijn en Dick Both aan dat effectief leiderschap cruciaal is voor onderwijsverbetering. Ze bieden concrete handvatten voor schoolleiders om het onderwijs te verbeteren en kwaliteit te verhogen.
Boek bekijken
€ 32,50
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

SPOTLIGHT: Alex de Bruijn

Alex de Bruijn is een autoriteit op het gebied van onderwijsleiderschap. Met zijn achtergrond als leraar, directeur en managementadviseur brengt hij waardevol inzicht in hoe leiderschap in onderwijsorganisaties kan bijdragen aan betere leerresultaten en een positief schoolklimaat. Meer over Alex de Bruijn
Myriam Lieskamp Rob Vink
Vertrouwen, verbinden en vakmanschap in het onderwijs
In Vertrouwen, verbinden en vakmanschap in het onderwijs laten Myriam Lieskamp en Rob Vink zien hoe scholen kunnen transformeren naar professionele leergemeenschappen. Ze benadrukken het belang van een cultuur van vertrouwen en samenwerking voor duurzame onderwijsverbetering.
Boek bekijken
€ 44,90
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

Technologie en digitalisering in het onderwijs

De digitale revolutie heeft grote invloed op het onderwijs. Nieuwe technologieën bieden kansen, maar roepen ook vragen op over de toekomst van leren en onderwijzen.

Barend Last Thijmen Sprakel
Chatten met Napoleon
Chatten met Napoleon van Barend Last en Thijmen Sprakel biedt praktische handvatten voor de toepassing van AI in het onderwijs. De auteurs laten zien hoe docenten intelligente technologie kunnen inzetten om het leerproces te verrijken zonder de menselijke kant uit het oog te verliezen.
Boek bekijken
€ 28,25
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Jeroen Busscher: ‘Leren belangrijkste voorwaarde voor succes in 21ste eeuw’
Jeroen Busscher
In 'Jeroen Busscher: Leren belangrijkste voorwaarde voor succes in 21ste eeuw' wordt benadrukt dat we af moeten van het idee dat leren alleen in klassikale setting plaatsvindt. Het nieuwe leren is interactief, gaat uit van wat mensen zelf interesseert en wordt vaak door henzelf vormgegeven. Een belangrijke visie voor moderne onderwijsontwikkeling.
Ad Verbrugge Jelle van Baardewijk
Onderwijs in tijden van digitalisering
In Onderwijs in tijden van digitalisering onderzoeken Ad Verbrugge en Jelle van Baardewijk zowel de kansen als de uitdagingen van digitalisering in het onderwijs. Ze pleiten voor een doordachte integratie van technologie die pedagogische doelen ondersteunt in plaats van vervangt.
Boek bekijken
€ 39,90
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Sociale ongelijkheid en kansengelijkheid

Een van de grootste uitdagingen in het onderwijs is het waarborgen van gelijke kansen voor alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond of thuissituatie.

Karim Amghar
Maar dat begrijp jij toch niet
In Maar dat begrijp jij toch niet richt Karim Amghar de aandacht op structurele problemen in het onderwijssysteem. Als mbo-docent pleit hij voor meer waardering voor het mbo en laat hij zien hoe onderwijsniveaus bijdragen aan sociale ongelijkheid.
Boek bekijken
€ 15,00
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Mariël Rondeel: ‘Een opleidingskundige helpt mensen slimmer te worden in hun werk’
Mariël Rondeel
Het artikel 'Mariël Rondeel: Een opleidingskundige helpt mensen slimmer te worden in hun werk' laat zien hoe opleidingskunde evolueert. Waar vroeger de focus lag op cursussen, draait het nu om het verbinden van leren en werken. Een waardevol perspectief voor iedereen die zich bezighoudt met opleiding en ontwikkeling.
Frans Leijnse
Standenonderwijs
In Standenonderwijs analyseert Frans Leijnse hoe het Nederlandse onderwijssysteem sociale ongelijkheid in stand houdt. Hij toont aan hoe vroege selectie en verschillende onderwijsniveaus kunnen leiden tot bestendiging van maatschappelijke verschillen.
Boek bekijken
€ 24,50
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

Leren in organisaties: van opleiding naar ontwikkeling

Ook buiten het formele onderwijs is opleiding van groot belang. In organisaties en bedrijven evolueert het denken over leren en ontwikkelen snel.

Eric Mooijman Jan Rijken Nick van Dam
Handboek Leren & Ontwikkelen in Organisaties
Het Handboek Leren & Ontwikkelen in Organisaties van Eric Mooijman, Jan Rijken en Nick van Dam biedt een compleet overzicht van hoe organisaties leerprocessen kunnen faciliteren. Deze actuele editie integreert de nieuwste inzichten uit onderzoek en praktijk.
Boek bekijken
€ 69,95
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Canon van leren en ontwikkelen - 50 concepten en hun grondleggers
Manon Ruijters
Het artikel 'Canon van leren en ontwikkelen - 50 concepten en hun grondleggers' bespreekt een waardevol naslagwerk dat de kloof tussen theorie en praktijk overbrugt. Het laat zien hoe leren evolueert van kennis opdoen naar persoonlijke ontwikkeling, een inzicht dat zowel voor het onderwijs als bedrijfsleven relevant is.
Lex Mulder Wicky Voors Herma Hagen
Oefeningenboek voor groepen
Het Oefeningenboek voor groepen van Herma Hagen, Lex Mulder en Wicky Voors is een klassieker onder opleidingsprofessionals. Het biedt praktische werkvormen die het werken met groepen effectiever en plezieriger maken, essentieel voor trainers en docenten.
Boek bekijken
€ 77,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Toekomstperspectief: onderwijs voor de 21e eeuw

Welke vaardigheden hebben leerlingen en studenten nodig om succesvol te zijn in de toekomst? En hoe moet het onderwijs hierop inspelen?

Kris Van den Branden
Onderwijs voor de 21ste eeuw
In Onderwijs voor de 21ste eeuw schetst Kris Van den Branden hoe onderwijs er in deze tijd uit zou moeten zien. Hij pleit voor een aanpak die leerlingen voorbereidt op een snel veranderende wereld waarin creativiteit, samenwerking en probleemoplossend vermogen centraal staan.
Boek bekijken
€ 31,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Professioneel leren kun je niet los zien van persoonlijke ontwikkeling
Bert Peene
In het artikel 'Professioneel leren kun je niet los zien van persoonlijke ontwikkeling' wordt gesteld dat professionele identiteit en persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaan. Dit sluit aan bij moderne onderwijsvisies waarin niet alleen kennisoverdracht, maar ook de vorming van de hele persoon centraal staat.

Conclusie

Opleiding staat meer dan ooit in het middelpunt van maatschappelijke belangstelling. Of het nu gaat om formeel onderwijs, professionele ontwikkeling of zelfstudie – de manier waarop we leren en kennis overdragen verandert in hoog tempo. De uitdaging voor onderwijsprofessionals, schoolleiders, beleidsmakers en organisaties is om leerprocessen zo in te richten dat ze niet alleen kennis en vaardigheden ontwikkelen, maar ook bijdragen aan persoonlijke groei en maatschappelijke ontwikkeling. De besproken boeken en artikelen bieden waardevolle inzichten voor iedereen die betrokken is bij opleiding en onderwijs in de breedste zin van het woord.

Boeken over 'opleiding' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'opleiding'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden