trefwoord
Schoolverbetering: van falende school naar excellente onderwijsinstelling
Elke school heeft het potentieel om te excelleren. Schoolverbetering is het doelbewuste proces waarbij scholen systematisch werken aan het verhogen van hun onderwijskwaliteit en leerresultaten. Of het nu gaat om een complete transformatie van een zwakke school of het verder optimaliseren van een al goed functionerende onderwijsinstelling - met de juiste aanpak, leiderschap en methodieken kunnen scholen aanzienlijke vooruitgang boeken. Op deze pagina delen we inzichten, praktische methoden en inspirerende voorbeelden van succesvolle schoolverbeteringstrajecten.
Eric van 't Zelfde
Superschool
Het boek
Superschool van Eric van 't Zelfde is een inspirerend verslag van een indrukwekkende transformatie. Als directeur nam hij de slechtste school van Nederland onder zijn hoede en veranderde deze in één van de beste scholen van het land. Een klassieker op het gebied van schoolverbetering.
Boek bekijken
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
SPOTLIGHT: Eric van 't Zelfde
Eric van 't Zelfde is een autoriteit op het gebied van schoolverbetering. Als onderwijsvernieuwer wist hij binnen vijf jaar de Hugo de Groot in Rotterdam van de slechtste school van Nederland naar één van de beste te transformeren. Zijn specialisatie is het bouwen van teams die onderwijs naar grote hoogten brengen, met sterke nadruk op bildungsonderwijs.
Meer over Eric van 't Zelfde
"Een school verbeteren begint bij het stellen van hoge verwachtingen, zowel aan leerlingen als aan personeel. Als je uitgaat van het idee dat iedereen kan excelleren in de juiste omgeving, dan schep je die omgeving. Middelmatigheid is een keuze, geen lot."
Uit: Superschool
Auteurs die schrijven over 'schoolverbetering'
Wetenschappelijk onderbouwde methoden voor schoolverbetering
Succesvolle schoolverbetering is niet gebaseerd op aannames, maar op bewezen effectieve methoden. Onderzoek laat zien dat scholen die systematisch werken aan kwaliteitsverbetering, betere resultaten behalen. Het vraagt om een combinatie van sterk leiderschap, professionele ontwikkeling van docenten en een cultuur van continu leren.
Robert Marzano
Wat werkt op school - Beknopte uitgave
In
Wat werkt op school - Beknopte uitgave presenteert Robert Marzano wetenschappelijk onderbouwde factoren die cruciaal zijn voor effectieve schoolverbetering. Het boek biedt concrete handvatten om de effectiviteit van het onderwijs meetbaar te verhogen, gebaseerd op jarenlang onderzoek.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Steven Mannens: ‘Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen’
Steven Mannens
In het artikel 'Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen' wordt benadrukt dat echte schoolverbetering begint bij het gesprek over wat leren eigenlijk is. Door bewust het gesprek hierover aan te gaan, ontstaat beweging in de ontwikkeling van leerlingen, professionals én de organisatie.
De rol van leiderschap bij schoolverbetering
Schoolleiders spelen een cruciale rol bij het succesvol implementeren van verbeterprocessen. Zij zetten de koers uit, inspireren het team en creëren de voorwaarden waarbinnen verandering kan plaatsvinden. Effectief leiderschap manifesteert zich in het vermogen om zowel visie te ontwikkelen als praktische veranderingen door te voeren.
Robert Marzano
Timothy Waters
Brian McNulty
Wat werkt: Leiderschap op school
Het boek
Wat werkt: Leiderschap op school van Robert Marzano, Brian McNulty en Timothy Waters biedt schoolleiders concrete handvatten om leerlingresultaten en onderwijskwaliteit te verbeteren. Het laat zien hoe leiderschap direct invloed heeft op het succes van schoolverbeteringsinitiatieven.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Huub van de Wiel: ‘Leiders, zorg dat je iedereen laat leren’
Huub van de Wiel
In 'Leiders, zorg dat je iedereen laat leren' wordt benadrukt dat leiders twee hoofdtaken hebben: zorgen dat de organisatie weet waar zij naartoe moet en een organisatie bouwen die in staat is daar te komen. Essentieel bij schoolverbetering is dat leiders het eigenaarschap laten waar het thuishoort, in plaats van verantwoordelijkheden over te nemen.
Professionele Leergemeenschappen als motor voor schoolverbetering
Een van de meest effectieve strategieën voor duurzame schoolverbetering is het werken met Professionele Leergemeenschappen (PLG's). In een PLG werken docenten systematisch samen aan het verbeteren van hun onderwijs door onderzoek, reflectie en kennisdeling. Deze structurele samenwerking leidt tot betere onderwijspraktijken en leerresultaten.
Richard Dufour
Michael Fullan
De vijf essenties van leidinggeven aan een PLG
In
De vijf essenties van leidinggeven aan een PLG beschrijven Michael Fullan en Richard Dufour hoe schoolleiders een duurzame cultuurverandering kunnen realiseren door middel van Professionele Leergemeenschappen. Het boek biedt concrete handvatten voor het leiden van deze transformatie.
Boek bekijken
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Maarten Bruns
Martin Bruggink
Starten met een Professionele LeerGemeenschap
Starten met een Professionele LeerGemeenschap van Martin Bruggink en Maarten Bruns is een praktisch handboek voor het implementeren van PLG's. De auteurs beschrijven stapsgewijs hoe scholen kunnen starten met deze methodiek en hoe dit bijdraagt aan continue verbetering van de onderwijspraktijk.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
SPOTLIGHT: Maarten Bruns
Maarten Bruns is een innovator in het onderwijsveld, met bijzondere expertise op het gebied van professionele leergemeenschappen en agile werken in onderwijscontexten. Als pionier helpt hij scholen om effectieve PLG's te implementeren die leiden tot meetbare schoolverbetering. Zijn combinatie van praktijkervaring en theoretische kennis maakt hem tot een waardevolle stem in het debat over onderwijsvernieuwing.
Meer over Maarten Bruns
Starten met een Professionele LeerGemeenschap
Een cruciale les bij het starten met een PLG is het verschil tussen het installeren en implementeren van verandering. Veel scholen 'installeren' wel een PLG-structuur maar realiseren geen echte implementatie. Zonder daadwerkelijke verandering in denken en handelen zal een PLG niet leiden tot de gewenste schoolverbetering. Begin daarom klein, focus op resultaten en bouw geleidelijk aan een cultuur van samen leren.
Evidence-informed onderwijs als basis voor schoolverbetering
Effectieve schoolverbetering bouwt op wat bewezen werkt in de praktijk. Evidence-informed onderwijs combineert wetenschappelijke inzichten met praktijkervaring. Dit betekent niet blind volgen wat onderzoek zegt, maar kritisch kijken naar wat binnen de specifieke context van een school kan werken.
Greg Ashman
Dit is goed onderwijs
In
Dit is goed onderwijs pleit Greg Ashman voor een evidence-informed benadering van schoolverbetering. Hij biedt praktische handvatten om onderwijsverbeteringen te realiseren op basis van gedegen onderzoek, waarmee scholen betere en duurzamere resultaten kunnen behalen.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Gert Biesta
Onderwijsonderzoek
Onderwijsonderzoek van Gert Biesta biedt een kritische reflectie op wat effectiviteit in onderwijs betekent. Biesta waarschuwt tegen een te eenzijdige focus op meetbare resultaten en pleit voor een bredere kijk op wat het betekent om onderwijs te verbeteren, waarbij ook aandacht is voor pedagogische waarden.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Leren van binnenuit
Peter de Roode
Het artikel 'Leren van binnenuit' bespreekt een boek dat een alternatieve visie op schoolverbetering biedt. In plaats van controle en beheersing staat groei, kracht en verantwoordelijkheid centraal. Deze benadering benadrukt dat duurzame schoolverandering vanuit de kracht van docenten en leerlingen moet komen.
Praktische tools voor kwaliteitsverbetering
Naast visie en leiderschap zijn concrete tools en methodieken nodig om schoolverbetering te realiseren. Deze instrumenten helpen scholen om hun huidige situatie in kaart te brengen, doelen te stellen en systematisch aan verbetering te werken.
John Hollingsworth
Silvia Ybarra
Expliciete directe instructie
Expliciete directe instructie van John Hollingsworth en Silvia Ybarra biedt een praktische methodiek voor het verbeteren van de dagelijkse onderwijspraktijk. De auteurs presenteren een gestructureerde aanpak voor effectief lesgeven die direct bijdraagt aan betere leerresultaten en daarmee aan schoolverbetering.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Kim de Jong
Rob de Jong
Cees van Zoest
Kijken naar onderwijskwaliteit
In
Kijken naar onderwijskwaliteit bieden Cees van Zoest, Kim de Jong en Rob de Jong praktische handvatten voor professionals die planmatig willen werken aan onderwijsverbetering. Het boek helpt scholen bij het systematisch analyseren en verbeteren van hun kwaliteit.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Cees van Zoest brengt als socioloog en voormalig kwaliteitsmanager een uniek perspectief op schoolverbetering. Zijn expertise op het gebied van kwaliteitszorg en strategische beleidsvoering voor non-profitorganisaties is van grote waarde voor onderwijsinstellingen die systematisch aan hun kwaliteit willen werken.
De smaak van perfectie - Een kookboek voor organisatieverbeteraars
André van Hofwegen en Willem-Jan Vos
In 'De smaak van perfectie - Een kookboek voor organisatieverbeteraars' wordt uitgelegd dat er geen universele 'beste' methode bestaat om organisaties te verbeteren. Dit principe is ook van toepassing op schoolverbetering: elke school heeft haar eigen complexiteit en behoeft een op maat gemaakte combinatie van verbetermethoden.
De rol van data bij schoolverbetering
Effectieve schoolverbetering is gebaseerd op data en feiten. Door systematisch gegevens te verzamelen en te analyseren, kunnen scholen gerichte verbeteracties ondernemen. Data-geïnformeerd werken zorgt ervoor dat beslissingen niet gebaseerd zijn op aannames, maar op objectieve informatie.
Willem de Vos
Denise van Schelven
Bas Oprins
Liesbeth van Beijsterveld
Haal meer uit je toetsgegevens
Haal meer uit je toetsgegevens van Bas Oprins, Denise van Schelven, Liesbeth van Beijsterveld en Willem de Vos laat zien hoe scholen toetsgegevens kunnen inzetten voor het systematisch verbeteren van onderwijs. Door data slim te analyseren kunnen scholen hun instructie optimaliseren en hun onderwijsaanbod verbeteren.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Ouderbetrokkenheid als factor bij schoolverbetering
De betrokkenheid van ouders speelt een belangrijke rol bij het verbeteren van schoolresultaten. Wanneer school en ouders effectief samenwerken, heeft dit een positieve invloed op de leerresultaten en het welbevinden van leerlingen. Scholen die ouderbetrokkenheid strategisch inzetten, boeken betere resultaten.
Peter de Vries
Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0
Het
Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 van Peter de Vries biedt concrete handvatten om de kwaliteit van onderwijs te verbeteren door ouders effectiever te betrekken. De auteur beschrijft hoe een gelijkwaardige samenwerking tussen school en ouders bijdraagt aan duurzame schoolverbetering.
Boek bekijken
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Conclusie: Schoolverbetering als continue reis
Schoolverbetering is geen eenmalige ingreep maar een continue reis. Het vraagt om een langetermijnvisie, consistent leiderschap en een cultuur waarin leren en verbeteren centraal staan. Scholen die hier succesvol in zijn, creëren een omgeving waarin zowel leerlingen als personeel kunnen excelleren.
De verschillende benaderingen en methodieken die we op deze pagina hebben besproken, van PLG's tot evidence-informed onderwijs en van leiderschap tot ouderbetrokkenheid, vormen samen een rijk palet aan mogelijkheden. Elke school kan hieruit putten om haar eigen unieke verbetertraject vorm te geven, passend bij de specifieke context en uitdagingen.
Het ultieme doel van schoolverbetering is niet alleen betere toetsresultaten, maar een onderwijsomgeving waarin leerlingen optimaal worden voorbereid op hun toekomst en waar professionals met plezier en effectiviteit kunnen werken aan kwalitatief hoogwaardig onderwijs.
De bestsellers
-
€ 22,50
-
€ 34,95
-
€ 33,00
-
€ 27,50
-
€ 42,95