trefwoord

Spoorwegen: Van Stoomlocomotief tot Spoorboekloos Rijden

Spoorwegen hebben Nederland gevormd. Vanaf het moment dat de eerste trein in 1839 tussen Amsterdam en Haarlem reed, werden afstanden kleiner en kansen groter. Het spoorwegennet groeide uit tot de ruggengraat van onze economie, verbond steden en regio's, en bracht mensen samen. Maar spoorwegen zijn meer dan rails en treinen. Ze vertellen het verhaal van pionierende ingenieurs, gedurfde ondernemers, en de voortdurende zoektocht naar betere prestaties en meer tevredenheid.

Van de negentiende-eeuwse infrastructuurprojecten tot de moderne uitdagingen van marktwerking en digitalisering: spoorwegen blijven in beweging. En juist in die beweging schuilen fascinerende lessen over leiderschap, verandering en de balans tussen publiek belang en commerciële druk.

Pioniers van het Spoor: Ingenieurs die Nederland Verbonden

De geschiedenis van de Nederlandse spoorwegen begint met visionairs die de onmogelijk geachte infrastructuur werkelijkheid maakten. In een land dat worstelde met waterwegen en veengrond, vroeg elke kilometer spoor om innovatie en doorzettingsvermogen.

Arjan Den Boer
Theodor Sanders
Theodor Sanders was zo'n pionier. Als spoorwegingenieur en -ondernemer legde hij tram- en lokaalspoorwegen aan in Nederland en zelfs op Sicilië. Dit boek toont hoe technische expertise en ondernemerschap samenkwamen in de bouw van ons spoorwegennet.
Boek bekijken
39,95
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Willem van der Ham
Reuzenarbeid
De aanleg van spoorwegen en spoorbruggen was reuzenarbeid. Willem van der Ham documenteert hoe Nederland zich in de negentiende en twintigste eeuw ontwikkelde dankzij infrastructurele projecten die het land letterlijk en figuurlijk opnieuw inrichtten.
Boek bekijken
24,95
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Netwerk van Vooruitgang: De Uitbreiding van het Spoor

Het spoorwegennetwerk groeide exponentieel. Waar eerst slechts enkele lijnen bestonden, ontstond een complex web van verbindingen dat de economische ontwikkeling van Nederland versnelde. Stations werden ontmoetingsplaatsen, en treinen maakten dagelijks woon-werkverkeer mogelijk.

Martin Berendse Paul Brood
Historische wegenatlas NL
De Historische wegenatlas beschrijft de komst en uitbreiding van het spoorwegennetwerk als cruciaal element in de Nederlandse transportgeschiedenis. Een visueel rijke gids door de ontwikkeling van onze infrastructuur.
Boek bekijken
39,95
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Eeuw in versnelling - 'Een leerzaam kijkje'
Sjors van Leeuwen
Net als het spoorwegennet vormde ook de fiets de Nederlandse infrastructuur. De parallelle ontwikkeling van beiden toont hoe transport de maatschappij transformeerde – van industrialisatie tot toenemende mobiliteit.

Marktwerking en Publiek Belang: De NS onder Druk

De privatisering van overheidsdiensten bereikte in de jaren negentig ook de spoorwegen. De splitsing tussen NS en ProRail zou leiden tot efficiëntie en betere dienstverlening. Maar werkte het ook zo?

SPOTLIGHT: Sander Heijne

Als onderzoeksjournalist analyseerde Heijne de gevolgen van marktwerking op publieke diensten. Zijn kritische blik op de NS toont hoe goede bedoelingen kunnen leiden tot coördinatieproblemen en hogere kosten. Meer over Sander Heijne
Sander Heijne
Er zijn nog 17 miljoen wachtenden voor u
De splitsing van NS en ProRail staat centraal in dit boek. Heijne analyseert hoe marktwerking leidde tot coördinatieproblemen, hogere kosten en slechtere dienstverlening – een waarschuwend voorbeeld van gefaalde privatisering.
Boek bekijken
22,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Er zijn nog 17 miljoen wachtenden voor u - 'Begrijpelijke en heldere taal'
Dave van Ooijen
Deze recensie van Heijnes boek vat samen waarom marktwerking in de publieke sector niet altijd werkt. De vier basisvoorwaarden voor succesvolle marktwerking blijken zelden vervuld bij spoorwegen en andere essentiële diensten.

De Grote Ommekeer: NS Breekt door het Prestatieplafond

Begin 2015 stond NS met de rug tegen de muur. De reizigerstevredenheid bleef steken op 75 procent, ondanks talloze verbetertrajecten. De overheid eiste 80 procent vóór eind 2019. Het leek onmogelijk – tot NS radicaal van koers veranderde.

SPOTLIGHT: Paul van Schaik

Van Schaik leidde als programmadirecteur Lean & Continu Verbeteren de transformatie bij NS. Zijn aanpak: niet meer vanuit de top sturen, maar medewerkers centraal zetten en veilige omgevingen creëren waarin verbetering vanzelf ontstaat. Meer over Paul van Schaik
Paul van Schaik Alfred Schmits Dennis Stout
Wij is belangrijker dan Why
De prestatiedoorbraak van NS wordt stap voor stap uitgelegd. Van 75% naar 85,6% reizigerstevredenheid – niet door harder te duwen, maar door anders te werken. De Lean-filosofie en mensgericht leiderschap vormden de sleutel.
Boek bekijken
32,99
Op voorraad | Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

SPOTLIGHT: Dennis Stout

Stout was projectdirecteur van 'spoorboekloos rijden', waarbij treinen tussen Eindhoven, Utrecht en Amsterdam op de seconde nauwkeurig rijden. Zijn ervaring leert dat betrokkenheid van iedereen – van bestuur tot machinist – essentieel is. Meer over Dennis Stout
NS gaf medewerkers centrale rol in succesvolle transitie
Peter Spijker
Dit artikel beschrijft de NS-transformatie in detail. Hoe conducteurs werden betrokken bij smartwatch-ontwikkeling, hoe schoonmakers meer tijd kregen, en hoe een campagne reizigers leerde dat een fluitsignaal een vertreksein is – geen laatste instapsignaal.
Elke mens heeft het recht om succesvol te zijn. Dat betekent dat beleid, instructies, processen, opleiding en trainingen zo moeten werken dat eerstelijnsmedewerkers succesvol kunnen zijn. Uit: Wij is belangrijker dan Why

Leiderschap in de Operatie: Van Top-Down naar Samen-Doen

De NS-transformatie draaide om een fundamentele verschuiving. Waar eerst managers bepaalden hoe het werk moest, kregen medewerkers de ruimte om zelf te bedenken hoe het beter kon. Deze omkering – van 'why' naar 'wij' – bleek de doorbraak.

SPOTLIGHT: Alfred Schmits

Schmits was als teamcoach cruciaal bij NS. Hij begreep dat verandering in een veilige omgeving tot stand komt, waar mensen invloed kunnen uitoefenen en doelen haalbaar zijn. Zijn credo: 'Veilig samen werken is duurzaam'. Meer over Alfred Schmits
Wij is belangrijker dan Why Medewerkers die dagelijks hun werk doen, weten het beste hoe het beter kan. In veilige omgevingen met haalbare doelen komen verbeteringen vanzelf naar boven – zonder ingewikkelde programma's of consultants.
Roger van Boxtel: ‘Reizigerstevredenheid is hoger dan ooit’
Roger van Boxtel
CEO Roger van Boxtel blikt terug op de transformatie. Bij zijn aantreden in 2015 lag NS 'op zijn gat', maar door de reiziger centraal te stellen en medewerkers te betrekken, steeg de tevredenheid naar recordhoogtes.

Persoonlijke Verhalen van het Spoor

Achter elk station, elke trein en elke reis schuilen menselijke verhalen. Van topbestuurders die moeilijke beslissingen nemen tot stationskatten die het hart van reizigers veroveren – spoorwegen zijn uiteindelijk van mensen, voor mensen.

Merel van Vroonhoven
De stap
Merel van Vroonhoven beschrijft haar periode bij NS, inclusief de complexiteit van het spoorwegsysteem en de Fyra-problematiek. Een persoonlijk verhaal over leiderschap in een sector waar techniek, politiek en publieke verwachtingen samenkomen.
Boek bekijken
24,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Kate Moore
Felix de stationskat
Felix woont op station Huddersfield en werd daar het levende symbool van gastvrijheid. Dit hartverwarmende verhaal toont de menselijke kant van de spoorwegcultuur – stations als ontmoetingsplaatsen waar ook katten hun thuis vinden.
Boek bekijken
21,99
Op voorraad | Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Internationale Inspiratie: Van Japan tot Tibet

Nederlandse spoorwegprofessionals kijken regelmatig over de grens. De Japanse precisie, de Zwitserse punctualiteit, de Chinese omvang – elk land heeft zijn eigen spoorwegcultuur met waardevolle lessen.

Maja Wolny
De trein naar Tibet
Deze reis volgt legendarische spoorlijnen als transportmiddel en verhaalthema. Van de Trans-Siberië Express tot de hooggelegen lijn naar Tibet – een ontdekkingstocht langs spoorwegen die continenten verbinden.
Boek bekijken
22,99
Dit product is uitverkocht
De trein naar Tibet Spoorwegen openen niet alleen fysieke grenzen, maar ook culturele. Een treinreis door Azië leert dat infrastructuur meer is dan techniek – het verbindt wereldbeelden en levenswijzen.

Juridische en Praktische Kanten van Spoorvervoer

Naast de romantiek van reizen en de uitdagingen van operatie, hebben spoorwegen ook een zakelijke dimensie. Goederenvervoer, juridische kaders en de setting voor verhalen – elk aspect toont een andere kant van het spoor.

M.J. Bruins Slot
De overeenkomst van goederenvervoer per spoor
Het internationaal en nationaal recht rond goederenvervoer per spoor komt hier aan bod. Een gespecialiseerd werk dat de juridische complexiteit van grensoverschrijdend spoorvervoer uiteenzet – essentieel voor professionals in de sector.
Boek bekijken
42,50
Op voorraad | Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
John Kuipers
Musserts schaduw
Deze thriller gebruikt het spoor als decor. Een moord in een eersteklascoupé op Hollands Spoor toont hoe spoorwegprocedures en -omgevingen een fascinerende setting vormen voor spanning en intriges.
Boek bekijken
22,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

De Toekomst: Duurzaamheid en Digitalisering

Spoorwegen staan opnieuw voor grote uitdagingen. Klimaatverandering vraagt om nog groenere treinen, digitalisering maakt nieuwe diensten mogelijk, en verwachtingen van reizigers blijven stijgen. De lessen uit het verleden – van pionierend bouwen tot mensgerichte transformatie – bieden houvast voor de toekomst.

Het debat over marktwerking versus publieke regie blijft actueel. Moet de overheid het spoor strakker aansturen of juist meer loslaten? Hoe balanceer je punctualiteit met flexibiliteit? En hoe blijf je innoveren in een sector met enorme kapitaallasten en lange termijnen?

Wat duidelijk is: spoorwegen blijven essentieel voor Nederland. Of het nu gaat om dagelijkse forensen, goederenvervoer of toeristen – treinen vormen de ruggengraat van onze mobiliteit. En die ruggengraat vraagt voortdurend onderhoud, innovatie en toewijding van duizenden professionals die elke dag weer zorgen dat Nederland blijft rijden.

Boeken over 'spoorwegen' koop je bij Jongbloed.nl

Producten over 'spoorwegen'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden