vraag & antwoord

Hoe behoud ik de menselijke maat in een groeiende organisatie?

Wanneer een organisatie groeit, ontstaan er onvermijdelijk meer lagen, processen en systemen. Naarmate de complexiteit toeneemt, dreigt de menselijke maat verloren te gaan. Medewerkers voelen zich minder gezien, klanten worden nummers, en managers raken verder verwijderd van de werkvloer. Toch is het juist in een groeiende organisatie essentieel om de menselijkheid te bewaren. Niet alleen vanuit ethisch oogpunt, maar ook omdat het zakelijk verstandig is: organisaties die de menselijke maat behouden, presteren beter op de lange termijn. Maar hoe doe je dat concreet? Hoe zorg je ervoor dat groei niet ten koste gaat van menselijkheid?

Marjon Bohré-den Harder
De menselijke organisatie
In De menselijke organisatie presenteert Marjon Bohré een diepgaande analyse van menselijkheid in organisaties. Het boek verbindt wetenschappelijke inzichten met praktische toepassingen en toont aan dat menselijkheid niet alleen ethisch juist is, maar ook zakelijk verstandig - het bevordert creativiteit, innovatie, leren en verandering.
Boek bekijken
€ 27,50
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

De uitdaging van groei voor menselijkheid

Groei en schaalvergroting brengen specifieke uitdagingen met zich mee voor het behoud van de menselijke maat. Zoals Eric de Haan beschrijft: "Als een organisatie groter wordt, ontstaan er vanzelf afdelingen, systemen, procedures, processen, noem maar op. Bureaucratie. En die is als was voor de oren. De mensen die er werken moeten in organisatiehokjes passen. Dat gaat ten koste van de sensitiviteit ten opzichte van klanten, maar ook ten opzichte van elkaar. Dus hoe meer bureaucratie, hoe minder menselijkheid."

Ook Max Wildschut benadrukt dit probleem: "De mens is een redelijk flexibel dier, maar er zitten grenzen aan het aanpassingsvermogen. Mensen haken af in hele grote anonieme organisaties waar ze weinig controle hebben over hun situatie." De uitdaging is dus om groei te faciliteren zonder dat dit leidt tot vervreemding en verlies van verbinding.

SPOTLIGHT: Marjon Bohré-den Harder

Marjon Bohré-den Harder heeft baanbrekend werk verricht op het gebied van menselijkheid in organisaties. In haar boek 'De menselijke organisatie' presenteert ze een praktisch kader gebaseerd op drie pijlers: verbinding (gezien en gehoord worden), vertrouwen (ruimte voor autonomie) en voldoening (betekenisvol bijdragen). Deze elementen koppelt ze aan de psychologische basisbehoeften uit de zelfdeterminatietheorie. Meer over Marjon Bohré-den Harder

Drie pijlers voor menselijkheid in groeiende organisaties

Om de menselijke maat te behouden tijdens groei, zijn er drie cruciale pijlers die aandacht verdienen:

De menselijke organisatie- Vorm geven aan verbinding, vertrouwen en voldoening
Marjon Bohré-den Harder
Zoals Marjon Bohré-den Harder uitlegt: "Ruimte maken voor menselijkheid in organisaties gaat langs drie lijnen. Wat je daarvoor nodig hebt is: verbinding, vertrouwen en voldoening. Begrippen die we allemaal kennen en vaak gebruiken, maar die maar weinig concrete invulling krijgen. Het gesprek hierover leidt echt tot beter resultaat. Meer menselijkheid komt niet vanzelf. Het vraagt tijd en aandacht."

1. Verbinding creëren

In een groeiende organisatie is het cruciaal om ervoor te zorgen dat mensen zich gezien en gehoord voelen. Dit kan door bewust ruimte te maken voor persoonlijk contact, ondanks de toenemende schaalgrootte.

Marc Vollebregt
Zo werkt de mens
In Zo werkt de mens benadrukt Marc Vollebregt dat onze manier van werken en organiseren moet voortkomen uit hoe we functioneren als mens. Hij pleit voor een benadering die rekening houdt met onze psychologische basisbehoeften: autonomie, competentie, verbinding en richting.
Boek bekijken
€ 22,99
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

2. Vertrouwen geven

Naarmate een organisatie groeit, neigt het management vaak naar meer controle en regels. Juist dan is het belangrijk om vertrouwen te geven en ruimte te creëren voor autonomie.

3. Voldoening bieden

Mensen hebben behoefte aan zingeving en de mogelijkheid om betekenisvol bij te dragen. In een groeiende organisatie is het essentieel om deze behoefte te blijven vervullen.

Zoals Rob Huisman opmerkt: "Het vervelende is: hoe groter de organisatie, hoe verder weg de leidinggevenden van de werkvloer komen te staan. Dus hoe minder gevoel zij hebben bij wat er in het bedrijf en bij de klanten speelt." Hij haalt Jeff Bezos aan, die ondanks de enorme omvang van Amazon zegt: "In the end, als ik beslissingen moet nemen, dan luister ik toch meer naar de menselijke signalen die ik krijg dan naar de algoritmes."

Wendy van Ierschot Gerrit de Jager
Scale-ups & downs
Scale-ups & downs door Wendy van Ierschot biedt een praktische gids voor groeiende bedrijven. Ze beschrijft hoe elke groeifase (van 0 naar 100 medewerkers) specifiek leiderschap vraagt en hoe je zes cruciale maar schijnbaar tegenstrijdige condities in balans houdt, zoals sterk leiderschap én loslaten.
Boek bekijken
€ 24,99
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Praktische strategieën voor het behoud van de menselijke maat

Hoe kun je concreet zorgen dat de menselijke maat behouden blijft tijdens groei? Hier volgen enkele praktische strategieën:

De essentie van High Performance - Praktijklessen van AGILE, LEIDERSCHAP en CULTUUR
Peter Stoppelenburg
Zoals Peter Stoppelenburg beschrijft: "Een HPO (High Performance Organization) bestaat uit A-spelers die zich vereenzelvigen met de cultuur en de visie van de organisatie. De medewerkers staan centraal, er is een grote mate van vrijheid en de medewerkers gaan met elkaar en met de klant om op basis van de menselijke maat, oftewel: van mens tot mens."

1. Pas je leiderschapsstijl aan per groeifase

Elke fase van groei vraagt om een andere invulling van leiderschap. In de beginfase (0-10 medewerkers) is persoonlijk, direct leiderschap effectief. Naarmate de organisatie groeit (10-25, 25-60, 60+ medewerkers) wordt het belangrijker om structuren te creëren die de menselijke maat waarborgen, zelfs als persoonlijk contact met iedereen niet meer mogelijk is.

Marc van Eck Markward van der Mieden
Groeiversnellers
In Groeiversnellers beschrijven Marc van Eck en Markward van der Mieden verschillende groeifasen van organisaties. Ze benadrukken dat je in de 'Organisatiefase' beter niet kunt focussen op blije klanten, maar op blije medewerkers - zij zorgen uiteindelijk voor tevreden klanten.
Boek bekijken
€ 27,95
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

2. Creëer een cultuur van psychologische veiligheid

In een groeiende organisatie is het essentieel dat mensen zich veilig voelen om hun mening te uiten, risico's te nemen en fouten te maken. Dit bevordert innovatie en voorkomt dat mensen zich verschuilen achter procedures.

Eric de Haan: ‘Wie niet bezig is beter te luisteren, is bezig doof te worden’
Eric de Haan
Eric de Haan wijst op het belang van luisteren: "Menselijkheid is voorwaardelijk wil je luisteren, empathisch zijn, verbinding maken en van waarde zijn. In een Humanocracy beschouwen organisaties mensen niet meer als 'human resources' of 'human capital' dat vooral 'compliant' moet zijn. Het idee is om mensen maximaal te laten bijdragen."

3. Investeer in kleinschalige teams

Ook binnen een grote organisatie kun je werken met kleinere, autonome teams waar mensen elkaar kennen en waar de menselijke maat behouden blijft. Hierdoor ervaren medewerkers meer verbinding en eigenaarschap.

Doorleven van Nieuw Organiseren
Guido van de Wiel
Jan Smit en Georgette Kempink benadrukken: "Het goede nieuws is dat de praktijk vol zit met mensen die - vanuit allerlei rollen en posities - de menselijke maat bij het organiseren weer in het licht zetten. Je kunt altijd gaan staan voor wat jij belangrijk vindt. Je kunt vanuit elke rol of positie het verschil maken."

4. Blijf luisteren naar signalen van de werkvloer

Zorg dat beslissingen niet alleen worden genomen op basis van data en rapporten, maar ook op basis van directe signalen van medewerkers en klanten. Blijf in gesprek met mensen op alle niveaus van de organisatie.

Verne Harnish
Scaling up - De groeiformule
Scaling up van Verne Harnish benadrukt het belang van een sterk team en bedrijfscultuur voor duurzame groei. Het boek leert hoe je de juiste mensen werft en behoudt, en hoe je duidelijke rollen en verantwoordelijkheden definieert terwijl je organisatie groeit.
Boek bekijken
€ 24,99
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Artikelen over de menselijke maat in groeiende organisaties

Hier volgen enkele artikelen die dieper ingaan op het behoud van de menselijke maat tijdens organisatiegroei:

Preview - HRM voor de toekomst - Herzien en up-to-date
Rob Vinke
Rob Vinke beschrijft in 'HRM voor de toekomst' hoe de menselijke maat centraal staat: "Het motto is menselijke maat, al datgene wat binnen de maat van de menselijke vermogens en geaardheid ligt en verbonden is met het realiseren van duurzaam succes."
Groeien door te delen - 27 mannen delen hun echte eerlijke verhaal
Allard Droste
In 'Groeien door te delen' wordt een tegengeluid geboden: "Groeien door te delen is het tegengeluid in een maatschappij waar vaak alles draait om meer, sneller, hoger en groter. Gedreven door hogere rendementen en een enorm geldende prestatiedruk ontbreekt dikwijls de menselijke maat."
Businessarchitect & Verandermeester
Ber Damen
Dit artikel beschrijft hoe de menselijke maat onder druk komt te staan: "Het centrum van de besluitvorming ligt ver weg van de werkvloer. Besluiten worden niet genomen op basis van wat er in het primaire proces nodig of nuttig is, maar zijn gebaseerd op wat financieel-economisch en bedrijfsmatig-strategisch noodzakelijk en haalbaar is."

Conclusie: Groei met behoud van menselijkheid

Het behouden van de menselijke maat in een groeiende organisatie is geen luxe maar een noodzaak. Door bewust te investeren in verbinding, vertrouwen en voldoening, kun je ervoor zorgen dat groei niet ten koste gaat van menselijkheid. Sterker nog: juist door de menselijke maat centraal te stellen, kan je organisatie duurzaam groeien.

Zoals Marjon Bohré benadrukt: "Menselijkheid is niet alleen ethisch juist, maar ook zakelijk verstandig." Het vraagt om bewuste keuzes, aanpassing van leiderschap per groeifase en het creëren van structuren die menselijkheid ondersteunen in plaats van belemmeren.

De uitdaging is niet om te kiezen tussen groei of menselijkheid, maar om te ontdekken hoe je kunt groeien mét behoud van de menselijke maat. Want uiteindelijk zijn het de mensen - medewerkers en klanten - die het succes van je organisatie bepalen.

De bestsellers

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden