vraag & antwoord

Hoe kan ik leren en ontwikkeling stimuleren binnen mijn organisatie?

In een snel veranderende wereld is het vermogen van een organisatie om te leren en zich aan te passen cruciaal voor succes op lange termijn. Leren en ontwikkelen is niet langer een 'nice-to-have', maar een strategische noodzaak. Organisaties die een sterke leercultuur hebben, zijn beter in staat om innovatief te blijven, talent aan te trekken en te behouden, en zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Maar hoe creëer je zo'n cultuur? In dit artikel verkennen we verschillende benaderingen en strategieën om leren en ontwikkeling binnen je organisatie te stimuleren.

De strategische waarde van leren en ontwikkelen

Leren en ontwikkelen is essentieel voor het toekomstbestendig houden van je organisatie. Nick van Dam benadrukt in >Leren & ontwikkelen in het digitale tijdperk dat organisaties die niet blijven leren, uiteindelijk stagneren. Hij stelt dat 'leren of stagneren' een fundamentele keuze is die elke organisatie moet maken.

Effectief leren en ontwikkelen begint bij een duidelijke visie en strategie die aansluit bij de organisatiedoelen. Het gaat niet alleen om het aanbieden van trainingen, maar om het creëren van een omgeving waarin continu leren wordt gestimuleerd en gewaardeerd.

Yvonne Vlasman
Leren en ontwikkelen van organisatie en individu
Het boek 'Leren en ontwikkelen van organisatie en individu' biedt een systematische aanpak voor het vormgeven van leer- en ontwikkelprocessen. Het combineert het organisatieperspectief met individuele ontwikkelbehoeften, wat essentieel is voor een gebalanceerde leerstrategie die zowel de organisatie als de medewerkers dient.
Boek bekijken
€ 30,95
Gratis verzonden | Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Een leercultuur creëren

Een positieve leercultuur vormt de basis voor alle leer- en ontwikkelingsactiviteiten binnen je organisatie. Harry de Ruiter benadrukt in zijn werk dat vertrouwen de katalysator is voor leren en vernieuwen. In een artikel stelt hij: 'Vertrouwen blijkt de katalysator te zijn van leren en vernieuwen. Toch blijkt het leerklimaat vaak niet aanwezig te zijn in organisaties.'

Een positief leerklimaat vraagt meer dan de afwezigheid van angst; het moet in het DNA van de organisatie zitten. Isolde Kolkhuis Tanke schrijft in >In de leerstand dat leren bij mensen aangeboren is, maar dat bureaucratie, regels en procedures het vaak niet gemakkelijker maken. Ze biedt handvatten om het in de 'leerstand' staan te behouden en uit te breiden.

Isolde Kolkhuis Tanke: ‘Wie niet blijft leren, valt buiten de boot’
Isolde Kolkhuis Tanke
In dit interview geeft Isolde Kolkhuis Tanke praktische tips voor leidinggevenden: 'Bespreek bijvoorbeeld samen met de medewerker welke uitdaging hem zou stimuleren om iets nieuws te leren. Geef aandacht en het vertrouwen dat iemand die leert, fouten mag maken. Bespreek tegenslagen om verder te komen.'
Els Minner
Levenslang leren op de werkplek
In 'Levenslang leren op de werkplek' benadrukt Els Minner het belang van een positieve leercultuur. Het boek toont hoe je een context kunt creëren die leren aanwakkert, met aandacht voor digitaal leren, coaching en het wegnemen van leerbarrières, zodat medewerkers intrinsiek gemotiveerd raken om zich te blijven ontwikkelen.
Boek bekijken
€ 34,99
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

De rol van leiderschap bij leren en ontwikkelen

Leiders spelen een cruciale rol bij het stimuleren van leren en ontwikkelen binnen organisaties. Ze zetten niet alleen de toon, maar kunnen ook concrete acties ondernemen om een lerende organisatie te bevorderen.

Leidinggevenden moeten volgens Ria van Dinteren niet alleen zelf het goede voorbeeld geven, maar ook zorgen voor psychologische veiligheid: 'Als dat er is, is veranderen, fouten maken en innoveren een stuk gemakkelijker.' Deze psychologische veiligheid is essentieel voor medewerkers om risico's te durven nemen en te experimenteren, wat noodzakelijk is voor leren.

SPOTLIGHT: Margreet Steenbrink

Margreet Steenbrink is een toonaangevende expert op het gebied van coaching in organisaties. In haar boek 'Coaching werkt!' laat ze zien hoe organisaties een coachingscultuur kunnen ontwikkelen die continue ontwikkeling en leren stimuleert. Ze biedt praktische handvatten voor het integreren van coaching in de dagelijkse werkpraktijk, waardoor leren een natuurlijk onderdeel wordt van de organisatiecultuur. Meer over Margreet Steenbrink

Effectieve leiders creëren ruimte voor reflectie en dialoog, stimuleren kennisdeling en zorgen ervoor dat leren en ontwikkelen geïntegreerd wordt in de dagelijkse werkpraktijk. Ze maken leren niet iets dat 'erbij' komt, maar een integraal onderdeel van het werk.

Manon Ruijters
Queeste naar goed werk
Manon Ruijters' 'Queeste naar goed werk' verbindt professionele ontwikkeling met teamleren en leiderschap. Het boek toont hoe leidinggeven aan leren en ontwikkelen bijdraagt aan 'goed werk' en hoe je een lerende organisatie kunt creëren waarin professionals, teams en de organisatie als geheel kunnen floreren.
Boek bekijken
€ 39,50
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Verschillende vormen van leren integreren

Een effectieve leerstrategie combineert verschillende vormen van leren. Het bekende 70:20:10-model stelt dat ongeveer 70% van het leren plaatsvindt door werkervaring, 20% door sociale interactie en 10% door formele training. Dit benadrukt het belang van werkplekleren en informeel leren.

Jeroen Busscher stelt in een interview dat het nieuwe leren 'hyper interactief' is, 'opgebouwd vanuit wat mensen zelf interesseert en vaak ook nog door henzelf vormgegeven.' Hij pleit voor een afscheid van 'het truttige zaaltje met die oersaaie PowerPoint-presentatie.'

Filip Dochy
Bouwstenen voor High Impact Learning
Filip Dochy's 'Bouwstenen voor High Impact Learning' introduceert het HILL-model met zeven bouwstenen voor effectief leren: urgentie, learner agency, collaboratie & coaching, hybride leren, actie & kennisdeling, flexibiliteit en assessment as learning. Dit model helpt bij het ontwerpen van leerinterventies met blijvende impact.
Boek bekijken
€ 59,27
Dit product is niet leverbaar
De High Performance Organisatie - Volledig herziene editie
Jan-Dirk den Breejen
Dit artikel beschrijft hoe het nieuwe leren kan plaatsvinden: 'Het nieuwe leren kan bijvoorbeeld gebeuren door te werken aan innovatieprojecten waarbij zowel de medewerkers als de organisatie buiten hun comfortzone treden, kennis opdoen en ontwikkelen en zo 'de brug bouwen terwijl men er over loopt'.'

Zelfsturend leren en eigenaarschap bevorderen

Moderne benaderingen van leren en ontwikkelen leggen veel nadruk op zelfsturend leren en eigenaarschap van medewerkers voor hun eigen ontwikkeling. Dit betekent niet dat de organisatie geen rol meer speelt, maar dat deze rol verschuift van het 'aanbieden van opleidingen' naar het faciliteren en ondersteunen van leerprocessen.

Jan Rijken, Eric Mooijman en Nick van Dam beschrijven in >Handboek Leren & Ontwikkelen in Organisaties verschillende benaderingen om zelfsturend leren te stimuleren, waaronder het creëren van een ondersteunende leeromgeving, het bieden van de juiste tools en het ontwikkelen van leervaardigheden.

Opleidingskunde - LEREN in het werk, rond het werk, voor het werk
Erik Deen
In dit artikel wordt een belangrijke verschuiving in het denken over leren besproken: 'Leren is lang gezien als het wegwerken van tekorten; de zogenaamde gap-benadering. Je gaat iets leren als je iets niet (goed genoeg) kunt. Een andere manier van kijken naar leren legt de nadruk op het versterken van talenten.'
Eric Mooijman Jan Rijken Nick van Dam
Handboek Leren & Ontwikkelen in Organisaties
Het 'Handboek Leren & Ontwikkelen in Organisaties' van Mooijman, Rijken en Van Dam biedt een compleet overzicht van moderne L&D-praktijken. Het behandelt zowel strategische aspecten als praktische implementatie, met aandacht voor digitaal leren, werkplekleren en het ontwikkelen van een leercultuur in het digitale tijdperk.
Boek bekijken
€ 69,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Talentgericht leren en ontwikkelen

Een talentgerichte benadering van leren en ontwikkelen focust op het versterken van waar mensen al goed in zijn, in plaats van alleen te kijken naar het wegwerken van tekorten. Onderzoek toont aan dat deze benadering leidt tot meer betrokkenheid, motivatie en betere resultaten.

In het >Handboek Human Resource Development van Rob Poell en Joseph Kessels wordt uitgebreid aandacht besteed aan talentontwikkeling. Ze benadrukken dat oog hebben voor ieders sterke punten loont en dat dit niet alleen individuele ontwikkeling bevordert, maar ook bijdraagt aan organisatieprestaties.

Bart Heuvingh: ‘Gebruik groeitaal in plaats van afbreuktaal’
Bart Heuvingh
Dit artikel deelt praktische tips voor het stimuleren van ontwikkeling: 'Je kunt bepaalde, wetenschappelijk bewezen, principes toepassen. Denk bijvoorbeeld aan leerdoelen stellen in plaats van alleen resultaatdoelen. Daarnaast is het belangrijk om ontwikkeling zichtbaar te maken. Dus dat je praat met iemand over hoe je onderweg bent met de leerdoelen.'

De rol van technologie bij leren en ontwikkelen

Digitale technologieën bieden nieuwe mogelijkheden voor leren en ontwikkelen. E-learning, microlearning, virtual reality, mobiel leren en learning experience platforms maken leren flexibeler, toegankelijker en meer gepersonaliseerd.

Nick van Dam bespreekt in >Leren & ontwikkelen in het digitale tijdperk hoe digitale technologieën kunnen bijdragen aan effectiever leren. Hij benadrukt dat technologie niet alleen gaat om het digitaliseren van bestaande leervormen, maar om het fundamenteel herontwerpen van leerprocessen.

Canon van leren & ontwikkelen Na het lezen van 'Canon van leren & ontwikkelen' zul je de fundamentele concepten rond leren en ontwikkelen in organisaties beter begrijpen in hun oorspronkelijke bedoeling. Het boek biedt een solide theoretische basis voor het ontwerpen van leerinterventies en het ontwikkelen van een leerstrategie.

Praktische stappen om leren en ontwikkeling te stimuleren

Op basis van de inzichten uit de verschillende bronnen, kunnen we een aantal praktische stappen identificeren om leren en ontwikkeling binnen je organisatie te stimuleren:

  • Ontwikkel een duidelijke visie en strategie voor leren en ontwikkelen die aansluit bij de organisatiedoelen
  • Creëer een veilige leeromgeving waarin experimenteren en fouten maken worden geaccepteerd
  • Integreer leren in het dagelijkse werk door werkplekleren te faciliteren
  • Stimuleer kennisdeling en samenwerking tussen medewerkers
  • Investeer in de ontwikkeling van leervaardigheden van medewerkers
  • Maak gebruik van een mix van leerinterventies, zowel formeel als informeel
  • Bied ruimte voor reflectie en feedback
  • Erken en waardeer leren en ontwikkelen
  • Meet en evalueer de impact van leerinterventies
  • Zorg voor leiderschap dat leren en ontwikkelen voorleeft en stimuleert
Denk als een startup - 9 manieren om slimmer en innovatiever te ondernemen
Mike Hoogveld
Mike Hoogveld benadrukt in zijn artikel het belang van continu leren: 'Blijf leren en ontwikkelen: werk met gestructureerde processen en methodieken om op topsnelheid te leren en haal daarin mensen uit hun comfort zone door ze te prikkelen op nieuwsgierigheid.'

Artikelen over leren en ontwikkelen in organisaties

De volgende artikelen bieden waardevolle inzichten en praktische tips voor het stimuleren van leren en ontwikkeling binnen organisaties:

An Everyone Culture
Nico Jong
In dit artikel wordt het concept van 'An Everyone Culture' besproken, waarin organisaties fungeren als broedplaatsen voor ontwikkeling: 'Het alternatief is volgens Kegan en Laskow Lahey een cultuur die ieder lid van de organisatie elke dag tijdens het werk meesleurt op een continue ontwikkelingsreis.'
Waarom Liefde voor leren werd herzien
Manon Ruijters benadrukt in dit artikel het belang van maatwerk in leerprocessen: 'Mensen leren en ontwikkelen van nature, en elk mens doet dat op een eigen manier. Zo ook elk team en elke organisatie. We hebben binnen organisaties niet altijd de luxe dit op zijn beloop te laten, maar kunnen het ook niet voor iedereen en voor elk vraagstuk op dezelfde manier organiseren en faciliteren.'
Spijbel, snoei en struikel - Teamspel voor de lerende organisatie
Brigit van Rossum
Dit artikel over het teamspel 'Spijbel, Snoei en Struikel' benadrukt dat een lerende organisatie geleidelijk ontstaat: 'Een lerende organisatie bouw je niet van de ene op de andere dag, het is een groeiproces. Het vraagt geduld, doorzettingsvermogen, vertrouwen en durf om te experimenteren.'

Conclusie: Leren en ontwikkelen als strategisch voordeel

Het stimuleren van leren en ontwikkeling binnen je organisatie is geen luxe, maar een strategische noodzaak in een snel veranderende wereld. Door een positieve leercultuur te creëren, verschillende vormen van leren te integreren, eigenaarschap te bevorderen en gebruik te maken van technologie, kun je het leervermogen van je organisatie versterken.

De sleutel ligt in het verbinden van individuele ontwikkelbehoeften met organisatiedoelen, het creëren van een veilige leeromgeving en het integreren van leren in het dagelijkse werk. Leiderschap speelt hierbij een cruciale rol door het goede voorbeeld te geven en leren te faciliteren en te waarderen.

Door systematisch te investeren in leren en ontwikkelen, bouw je aan een organisatie die niet alleen vandaag succesvol is, maar ook klaar is voor de uitdagingen van morgen. In de woorden van Nick van Dam: een 'langlevende organisatie' is bovenal een 'langlerende organisatie'.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden