vraag & antwoord

Hoe ontwikkel ik een overtuigende business case voor een nieuw project?

Je hebt een geweldig idee voor een nieuw project. Je ziet de kansen, voelt de energie, weet dat dit het verschil kan maken. Maar dan komt het moment waarop je jouw voorstel moet presenteren aan het management – en krijg je een beleefd 'nee' of een ontmoedigend 'misschien later'. Herkenbaar? Je bent niet de enige: veel organisaties willen zeker weten dat projecten daadwerkelijk een positieve bijdrage hebben aan de business, vandaar dat veel organisaties een ROI-berekening of business case maken.

Het probleem ligt niet bij jouw idee – het ligt bij hoe je het verkoopt. Een overtuigende business case is veel meer dan een simpele kosten-batenanalyse. Het is een verhaal dat laat zien waarom jouw project niet alleen financieel interessant is, maar ook strategisch onmisbaar. Een goede businesscase gaat verder dan een kosten-baten analyse van het project. Een goede businesscase is geen verplicht document dat in de kast verdwijnt, eens de beslissing genomen wordt. Het is een krachtig werkinstrument om het (project-) leiderschap te versterken.

SPOTLIGHT: Michiel van der Molen

De Nederlandse autoriteit op het gebied van businesscase-ontwikkeling. Als ervaren adviseur-trainer heeft hij directies en middenmanagement in de Benelux begeleid bij strategische projecten. Zijn filosofie: wat projecten opleveren is belangrijker dan wat ze kosten. Meer over Michiel van der Molen
Michiel van der Molen
Waarom doen we dit eigenlijk? - De businesscase (business case) als succesfactor voor projecten
Dé Nederlandse standaard voor businesscase-ontwikkeling. Van der Molen laat zien dat een businesscase de rode draad is in projecten én de basis voor effectieve projectbesturing. Met praktijkvoorbeelden leer je hoe je abstract naar concreet gaat.
Boek bekijken
€ 30,99
Gratis verzonden | Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

De essentiële bouwstenen van een krachtige business case

Een business case die indruk maakt, begint met een fundamenteel begrip van wat je eigenlijk aan het doen bent. Een business case is een zakelijke overweging om een investering wel of niet te doen. Deze beslissing valt positief uit wanneer het resultaat van de investering voldoende toegevoegde waarde aan de organisatie levert. Een business case is dus eigenlijk een investeringsplan of investeringsbegroting en draait vooral om de kosten-batenanalyse. Maar het échte geheim zit hem in de uitvoering.

Denk aan Waarom doen we dit eigenlijk? van Michiel van der Molen. Hij benadrukt dat de kracht van een business case niet ligt in ingewikkelde spreadsheets, maar in de kernachtige formulering: kun je jouw businesscase in één zin uitleggen? Als je dat niet kunt, is de kans groot dat niemand anders het ook zal begrijpen – en zeker niet zal goedkeuren.

Michiel van der Molen
Projectmanagement voor opdrachtgevers - Van klassiek tot agile
Voor opdrachtgevers die willen begrijpen hoe een heldere businesscase het fundament vormt voor projectsucces. Van der Molen legt uit hoe je het 'waarom' van je project krachtig communiceert naar alle stakeholders in de organisatie.
Boek bekijken
€ 27,20
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Van idee naar innovatieve business case

Innovatieve projecten vereisen een andere aanpak dan standaard investeringen. Je staat niet alleen voor de uitdaging om de financiële voordelen aan te tonen, maar ook om mensen mee te nemen in een visie die ze nog niet kennen. Hier komt de kunst van innovatieve business case-ontwikkeling om de hoek kijken.

SPOTLIGHT: Gijs van Wulfen

Wereldwijde innovatie-autoriteit en nummer 1 Design Thinking influencer. Als grondlegger van de FORTH innovation method heeft hij innovatiemethoden ontwikkeld die op zes continenten worden toegepast. Zijn focus ligt op hoe je management buy-in krijgt voor innovatieve ideeën. Meer over Gijs van Wulfen
Gijs van Wulfen
Het innovatiedoolhof
Managementboek van het Jaar 2017! Van Wulfen toont vier heldere routes naar een succesvolle businesscase voor innovaties: van idee, technologie, klantknelpunt en noodzaak naar concrete resultaten. Met cases van Airbnb, Google en LEGO.
Boek bekijken
€ 39,99
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Het innovatiedoolhof
Sjors van Leeuwen
De auteur benadrukt de noodzaak van een goede businesscase en geeft je de vier essentiële vragen die je moet kunnen beantwoorden om steun van topmanagement en financiers te krijgen voor jouw innovatie.
Gijs van Wulfen
Doorbreek innovatiebarrières
Het vervolg op Het Innovatiedoolhof. Van Wulfen geeft vijftien strategieën om die frustrerende 'nee's' om te zetten in enthousiaste 'ja's'. Inclusief concrete citaten die je kunt inzetten in je innovatiepitches.
Boek bekijken
€ 26,99
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

De stakeholder-puzzel: draagvlak creëren voor je business case

De meest briljante business case ter wereld faalt als je de mensen eromheen niet meekrijgt. Bij het werken met de business case zijn verschillende managers betrokken. De managementbenadering omvat het toewijzen van verschillende rollen, de bestuursstructuur, etc. Deze project management methode wordt geëvalueerd en herzien bij zogenoemde decision gates. Dit vraagt om een strategische benadering van stakeholdermanagement.

Hier speelt psychologie een cruciale rol. Mensen maken beslissingen niet alleen op basis van cijfers, maar ook op basis van gevoel, vertrouwen en persoonlijke belangen. Je business case moet daarom niet alleen logisch zijn, maar ook emotioneel resoneren.

SPOTLIGHT: Lukas Burgering

Voormalig NOS-televisiejournalist die overstapte naar het bedrijfsleven. Als expert in communicatie, reputatie en mediastrategie helpt hij organisaties om stakeholders effectief te overtuigen en draagvlak te creëren voor verandering. Meer over Lukas Burgering
Lukas Burgering
Door de ogen van je stakeholders
Leer de kunst van perspectief wisselen: door de ogen van je stakeholders kijken om effectief draagvlak te creëren. Burgering toont systematische stappen om van idee naar succesvolle implementatie te gaan via stakeholderanalyse.
Boek bekijken
€ 25,99
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Door de ogen van je stakeholders - ‘Zeker de moeite waard’
Christel Deckers
De kern van Burgeringș aanpak: laat je stakeholders voor jou aan het werk gaan en zet ze in bij het realiseren van je strategische doelen. Een fundamenteel andere benadering dan traditioneel stakeholdermanagement.
Paul Stamsnijder
Stakeholdermanagement
Praktische gids voor de maatschappelijke dialoog. Met 60+ voorbeelden, stappenplan en 7 succesfactoren kunnen bestuurders direct aan de slag met stakeholdermanagement voor duurzaam succes.
Boek bekijken
€ 32,95
Gratis verzonden | Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Het verhaal achter de cijfers: storytelling in je business case

Cijfers vertellen wat er gebeurt, maar verhalen vertellen waarom het belangrijk is. Hoewel een business case vaak wordt gezien als een cijfermatig document, speelt de menselijke factor een cruciale rol. Het verhaal achter de cijfers, de manier waarop je de business case presenteert, en het opbouwen van vertrouwen bij besluitvormers zijn allemaal essentiële elementen.

De krachtigste business cases zijn die waarin data en emotie perfect samenkomen. Ze laten niet alleen zien hoeveel geld er verdiend kan worden, maar ook waarom dit project het verschil maakt voor klanten, medewerkers en de organisatie als geheel.

Uilke Duinstra
Corporate Alt Delete
Duinstra laat zien hoe je organisaties meekrijgt door verhalen van 'beter'. Vaak ligt de focus teveel op tijd en investering, terwijl je juist moet laten zien welke problemen je nu al oplost in termen van betere klantervaring.
Boek bekijken
€ 20,24
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Uilke Duinstra: ‘Kijk opnieuw naar wat voor bedrijf je bent’
Uilke Duinstra
Focus niet alleen op wat innovatie kost, maar vooral op de problemen die het nu al oplost. Verhalen van verbetering zijn essentieel om de organisatie mee te krijgen en opnieuw te laten kijken naar wat voor bedrijf je bent.
Rick Klaaijsen John van de Sluis
Vertel!
Het VertelModel helpt ondernemers een heldere businesscase formuleren die zowel financieel als strategisch haalbaar is. Praktisch werkboek vol effectieve vragen die prikkelen en nieuwe inzichten bieden.
Boek bekijken
€ 39,90
Laatste exemplaar! Voor 21:00 uur besteld, woensdag in huis

Beyond traditioneel: de Purpose Case als alternatief

Soms vraagt de tijd om een fundamenteel andere benadering. In een wereld waarin maatschappelijke impact steeds belangrijker wordt, ontstaat er ruimte voor de Purpose Case – een alternatief voor de traditionele business case waarin niet alleen financiële waarde maar ook maatschappelijke impact centraal staat.

SPOTLIGHT: Matthijs Bobeldijk

Aanjager van de betekeniseconomie en ontwikkelaar van de Purpose Case. Als specialist in nieuwe businessmodellen voor het publieke domein en sociale ondernemers toont hij hoe geld verdienen en impact maken elkaar kunnen versterken. Meer over Matthijs Bobeldijk
Matthijs Bobeldijk
Impact
Baanbrekend werk over de Purpose Case als alternatief voor traditionele business cases. Bobeldijk laat zien hoe je maatschappelijke waardecreatie combineert met bedrijfsmatige slagkracht. Ideaal voor projecten met sociale impact.
Boek bekijken
€ 24,95
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Hans Bakker Dirk-Jan de Bruijn Michiel Jak
Ladders tegen wolken
Introduceert de value case voor complexe systeeminnovaties waarbij meerdere partijen samenwerken. De auteurs tonen hoe je van 'what's in it for me' naar 'what's in it for us all' gaat met praktische cases uit mobiliteit.
e-book bekijken
€ 13,75
Direct te downloaden

Van overtuigen naar verleiden: de psychologie van projectgoedkeuring

De beste business case ter wereld faalt als je geen draagvlak creëert voor uitvoering. Het gaat niet alleen om het krijgen van goedkeuring, maar om het creëren van enthousiasme en commitment. Dit vraagt om verfijnde verleidingstechnieken en een diep begrip van organisatiedynamiek.

Leon Hielkema Ankie Swakhoven
De Projectverleider
Hielkema introduceert vijf krachtige verleidingstechnieken (SPOMP) waarmee project- en changemanagers stakeholders kunnen 'verleiden' tot verandering. Van stakeholdermanagement tot het strategisch inzetten van stuurgroepen.
Boek bekijken
€ 36,95
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Peter de Weerd
Offertes winnen
De 3V-filosofie voor winnende voorstellen: Verleggen, Verbinden, Verkopen. De Weerd toont hoe je van klantanalyse via relatieopbouw naar overtuigende business cases gaat. Bruikbaar voor alle acquisitie- en offertetrajecten.
Boek bekijken
€ 19,95
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

ROI en rendement: de financiële kern van je business case

Natuurlijk blijven de harde cijfers cruciaal. Een bekende financiële parameter die vaak wordt meegenomen in een business case is de Return On Investment (ROI). Deze financiële parameter wordt gebruikt om de verhouding tussen het rendement en de investering aan te geven. Behalve het resultaat, worden ook de mogelijke voordelen benoemd en de impact van het project zowel intern als extern.

De kunst is om deze cijfers niet alleen correct te berekenen, maar ook begrijpelijk te presenteren. Je business case moet financieel waterdicht zijn, maar tegelijkertijd toegankelijk voor mensen die geen accountant zijn. Denk aan scenario-analyses, gevoeligheidsanalyses en heldere visuele presentaties van je voorspellingen.

Handboek Strategische B2B-marketing - Meer dan de moeite waard
Thomas Cech
Deel 4 biedt handvatten voor het optuigen van de businesscase van waardegedreven marketing, met een verband tussen waardegedreven marketing en het verhogen van aandeelhouderswaarde via klantenbestandswaarde.
Marlot Kiveron
De impactmissie
Kiveron toont hoe je binnen commerciële organisaties sterke businesscases opstelt voor duurzaamheidsprojecten. Ze maakt het vaak ongrijpbare concept 'impact' concreet en haalbaar voor de financiële besluitvorming.
Boek bekijken
€ 24,99
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Agile business cases: flexibiliteit in onzekere tijden

In onze snel veranderende wereld kunnen traditionele business cases te rigide zijn. Als een project agile wordt uitgevoerd wordt een business case vaak opgesteld uitgaande van het optimale, het verwachte en het minimale resultaat. Het minimaal te realiseren resultaat is daarbij het resultaat waarbij de business case voor het project nog net valide is. Daarbij dient rekening te worden gehouden met het feit dat bij agile werken producten iteratief worden opgeleverd. Baten kunnen daardoor vaker sneller worden gerealiseerd.

Deze aanpak biedt ruimte voor aanpassing en leren onderweg, terwijl je toch de financiële verantwoording behoudt die management nodig heeft om beslissingen te nemen.

Thomas Blekman
Ondernemer in 100 dagen
Blekman laat zien hoe je binnen 100 dagen van idee naar omzet gaat. Een volledige stap is gewijd aan het ontwikkelen van een 'compelling story' om stakeholders te overtuigen – essentieel voor elke business case.
Boek bekijken
€ 23,95
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

Conclusie: Van idee naar impact via overtuigende business cases

Een overtuigende business case ontwikkelen is een ambacht dat verder gaat dan cijfers op papier zetten. Het is de kunst van het vertellen van een verhaal dat zowel het hoofd als het hart aanspreekt. Het begint met een kristalhelder begrip van waarom jouw project belangrijk is – niet alleen voor de organisatie, maar voor alle betrokkenen.

De krachtigste business cases combineren financiële slagkracht met emotionele resonantie. Ze laten zien hoe investeringen zich niet alleen terugverdienen in euro's, maar ook in betere klantervaring, gemotiveerde medewerkers en een sterkere marktpositie. Ze anticiperen op bezwaren, adresseren risico's en bieden scenario's die vertrouwen geven.

Maar bovenal: ze maken het complexe simpel. Als je jouw business case niet in één zin kunt uitleggen, ga dan terug naar de tekentafel. Want uiteindelijk beslist niet de beste business case – maar de beste vertelde business case.

Begin vandaag: Neem je volgende projectidee en probeer het in één zin samen te vatten. Wat is de kern? Waarom zou iemand hier 'ja' tegen zeggen? Wanneer je dat helder hebt, heb je de foundation voor een business case die niet alleen goedgekeurd wordt, maar die enthousiasme opwekt voor de reis die voor je ligt.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden