vraag & antwoord

Hoe zet ik LinkedIn effectief in voor mijn bedrijf?

LinkedIn is uitgegroeid tot veel meer dan alleen een online cv-platform. Met ruim 10 miljoen accounts in Nederland is het het grootste zakelijke platform geworden waar bedrijven hun doelgroep kunnen bereiken, expertise kunnen tonen en nieuwe klanten kunnen werven. Maar hoe zet je LinkedIn nu echt effectief in voor je bedrijf? Een strategische aanpak is essentieel voor succes.

Het verschil tussen persoonlijk profiel en bedrijfspagina

Een belangrijk startpunt is het begrijpen van het verschil tussen een persoonlijk profiel en een bedrijfspagina. Beide hebben hun eigen rol in je LinkedIn-strategie en versterken elkaar wanneer ze goed worden ingezet.

Corinne Keijzer
LinkedIn voor Bedrijven
In LinkedIn voor Bedrijven legt Corinne Keijzer uit: "Als bedrijf kun je LinkedIn voor vele doeleinden inzetten, hoe klein of groot je bedrijf ook is. Van doelgerichte updates plaatsen tot adverteren en je bedrijf als werkgever profileren - er zijn zoveel meer mogelijkheden dan alleen het persoonlijke profiel."
Boek bekijken
€ 34,95
In herdruk, verschijningsdatum onbekend

Terwijl persoonlijke profielen zich richten op individuele professionals en hun netwerk, stellen bedrijfspagina's organisaties in staat om hun merk te versterken, content te delen en zich als aantrekkelijke werkgever te profileren. Het is belangrijk om beide strategisch in te zetten.

SPOTLIGHT: Corinne Keijzer

Corinne Keijzer is een van de bekendste LinkedIn-experts in Nederland. Sinds 2010 geeft zij trainingen en sprekerssessies over social selling, employee advocacy, contentmarketing en personal branding. Ze is door LinkedIn Benelux benoemd tot officieel ambassadeur en heeft meerdere bestsellers over LinkedIn geschreven. Meer over Corinne Keijzer

Een effectieve contentstrategie ontwikkelen

Het succes van je LinkedIn-aanwezigheid hangt grotendeels af van de kwaliteit en relevantie van je content. Een doordachte contentstrategie is daarom cruciaal.

Ina Boer Franck Fielemon
De perfecte post op LinkedIn
De perfecte post op LinkedIn van Ina Boer en Franck Fielemon biedt inzicht in hoe je het algoritme kunt benutten: "Het algoritme is een black box, maar door de vier fasen van het continue proces te begrijpen, kun je je bereik vergroten en voorkomen dat je acties het algoritme juist tegenwerken."
Boek bekijken
€ 25,00
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Een effectieve contentstrategie begint met het bepalen van je kernboodschap en doelstellingen. Wat wil je bereiken? Wie is je doelgroep? Wat zijn hun behoeften? Vervolgens kun je een contentplan en -kalender opstellen om structuur aan te brengen in je LinkedIn-activiteiten.

Variatie in contentvormen is belangrijk om verschillende doelgroepen aan te spreken. Denk aan tekstupdates, artikelen, video's, polls en documenten zoals presentaties of infographics.

Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn - ‘Als je serieus aan de slag wilt met LinkedIn’
Sjors van Leeuwen
Zoals Ina Boer in haar artikel uitlegt: "Voor de perfecte post is het belangrijk om een personal touch te hebben, binnen te komen met een knaller, het niet te lang te maken, origineel en positief te zijn, en je bericht op het juiste moment te publiceren."
500 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts Een belangrijke les uit 500 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts: De kracht van content op LinkedIn zit niet in marketingkunstjes of het delen van linkjes, maar in jou als persoon en professional in jouw vakgebied. Authenticiteit en persoonlijke verhalen vanuit je eigen passie, kennis en ervaring maken het verschil.

Social selling: klanten werven via LinkedIn

LinkedIn is een krachtig platform voor social selling - een moderne verkoopstrategie waarbij je sociale media gebruikt om relaties op te bouwen met potentiële klanten voordat je direct contact maakt.

Corinne Keijzer Tjerk Noordraven
Meer succes met de LinkedIn Sales Navigator!
In Meer succes met de LinkedIn Sales Navigator! benadrukken Corinne Keijzer en Tjerk Noordraven dat social selling draait om vijf belangrijke elementen: een professioneel profiel, vindbaar zijn, waardevolle content delen, authentiek zijn en je netwerk doelgericht uitbreiden.
e-book bekijken
€ 14,95
Direct te downloaden

Social selling gaat niet over agressief verkopen maar over waarde toevoegen en vertrouwen opbouwen. Het proces verloopt via de know-like-trust-fasen: eerst laten mensen je kennen, dan gaan ze je waarderen, en uiteindelijk vertrouwen ze je genoeg om zaken met je te doen.

LinkedIn biedt verschillende tools om dit proces te ondersteunen, zoals de Sales Navigator voor gerichte prospecting en leadgeneratie.

LinkedIn Power - 'Talloze handige tips'
Henk Jan Kamsteeg
Marjolein Bongers legt in LinkedIn Power uit hoe je de zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini kunt toepassen: "Wanneer je gratis (goede!) content weggeeft, zijn je contacten eerder geneigd jou een opdracht te gunnen (wederkerigheid). Hoe meer aanbevelingen je van klanten op je profiel hebt staan, hoe overtuigender je op (potentiële) contacten overkomt (sociale bewijskracht)."

Employee advocacy: medewerkers als ambassadeurs

Een vaak onderschatte strategie is het inzetten van je medewerkers als ambassadeurs van je bedrijf op LinkedIn. Hun gezamenlijke netwerk is vele malen groter dan dat van je bedrijfspagina alleen.

Corinne Keijzer
400 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts
400 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts wijdt een volledig hoofdstuk aan employee advocacy. Corinne Keijzer legt uit hoe je je collega's kunt enthousiasmeren om actief te worden op LinkedIn en hun netwerk te benutten voor het bedrijf.
Boek bekijken
€ 22,50
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Om employee advocacy succesvol te maken, is het belangrijk om je medewerkers te ondersteunen met richtlijnen, training en content die ze gemakkelijk kunnen delen. Maak het hen zo eenvoudig mogelijk om ambassadeurs te worden.

400 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts
Corinne Keijzer
Zoals Corinne Keijzer aangeeft: "De kracht zit in jullie als organisatie, de werknemers. Jullie zijn namelijk uniek. Je hebt verhalen, vanuit alle verschillende hoeken van werkzaamheden, die wil je delen. En dat doe je vanuit de persoonlijke profielen vanuit jezelf, je eigen passie, kennis en ervaring."

De LinkedIn-bedrijfspagina optimaliseren

Je bedrijfspagina is je officiële visitekaartje op LinkedIn. Een goed ingerichte pagina is essentieel voor je professionele uitstraling en vindbaarheid.

LinkedIn voor Bedrijven - Omdat geen bedrijf meer zonder kan
Corinne Keijzer
Corinne Keijzer schrijft: "De LinkedIn bedrijfspagina is voor steeds meer bedrijven een mooi podium om zich als organisatie te profileren maar ook als werkgever. LinkedIn rolt steeds meer nieuwe opties uit en daardoor wordt dit zakelijke profiel ook steeds interessanter."

Voor een effectieve bedrijfspagina is het belangrijk om alle secties volledig in te vullen, inclusief een professionele omslagfoto, een duidelijke beschrijving van je diensten of producten, en contactgegevens. Regelmatige updates houden je pagina actief en zichtbaar.

Vergeet ook niet de statistieken van je bedrijfspagina te analyseren om inzicht te krijgen in het bereik van je posts, de demografische gegevens van je volgers en de groei van je pagina.

Trudy Pannekeet
Spring eruit met LinkedIn
In Spring eruit met LinkedIn benadrukt Trudy Pannekeet het belang van een goed ingerichte bedrijfspagina: "De voordelen van een LinkedIn bedrijfspagina zijn onder meer een professionele uitstraling, betere vindbaarheid in zoekmachines en de mogelijkheid om je bedrijfscultuur te tonen."
Boek bekijken
€ 20,00
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Meten en evalueren

Om je LinkedIn-strategie voortdurend te verbeteren, is het belangrijk om regelmatig te meten en evalueren wat wel en niet werkt.

De perfecte post op LinkedIn - Voor meer zichtbaarheid en impact
Ina Boer
Ina Boer en Franck Fielemon benadrukken het belang van analyse: "Met het inzicht dat je LinkedIn kunt inzetten als marketingtool komen ook de vragen. Hoe doe je dat op een effectieve manier? Hoe creëer je content die mensen interessant vinden? En misschien wel de belangrijkste vraag: hoe krijg je daardoor nieuwe klanten?"

LinkedIn biedt verschillende statistieken voor zowel persoonlijke profielen als bedrijfspagina's. Voor persoonlijke profielen kun je zien wie je profiel heeft bekeken, hoeveel mensen je posts hebben gezien en hoe je social selling index (SSI) zich ontwikkelt. Voor bedrijfspagina's krijg je inzicht in het bereik van je updates, de demografische gegevens van je volgers en de groei van je pagina.

Door deze gegevens regelmatig te analyseren, kun je je strategie aanpassen en optimaliseren om betere resultaten te behalen.

Conclusie

LinkedIn effectief inzetten voor je bedrijf vraagt om een strategische aanpak die verschillende elementen combineert: een goed ingerichte bedrijfspagina, sterke persoonlijke profielen, een doordachte contentstrategie, social selling en employee advocacy.

Het belangrijkste is om authentiek te blijven en echte waarde toe te voegen voor je doelgroep. LinkedIn is geen rocket science, zoals Corinne Keijzer het treffend verwoordt. De kracht zit juist in de eenvoud: jezelf zijn, je expertise delen en oprechte verbindingen maken.

Door LinkedIn consistent en strategisch in te zetten, kan het een waardevolle bron worden voor nieuwe klanten, samenwerkingen en zichtbaarheid voor je bedrijf. Begin vandaag nog met het implementeren van deze inzichten en zie hoe je LinkedIn-aanwezigheid groeit en resultaten oplevert.

Artikelen over LinkedIn

Meer succes met LinkedIn! - Handleiding voor professionals
Corinne Keijzer
LinkedIn is geen rocket science. Het is geen ingewikkelde tool maar je moet net even weten waar welke mogelijkheden zitten. En daarnaast is het nog belangrijker om het te gaan doen! Integreer LinkedIn in je werkzaamheden, maak het eigen, zorg ervoor dat je er iedere dag, net als e-mail, even mee bezig bent.
Meer succes met LinkedIn! - 'Ook voor gevorderde gebruikers'
Fred Rutgers
Bijna iedereen heeft zo zijn eigen kijk op LinkedIn en gaat er op zijn eigen manier mee om. Ook bedrijven hebben allemaal een eigen visie op hoe ze willen dat hun medewerkers al dan niet met LinkedIn omgaan. Wat is jouw plan om eruit te halen wat erin zit?
LinkedIn Power - 'Met de tips vergroot je je impact'
Daniëlle de Jonge
Je mag mij gerust een zeer enthousiast gebruiker van LinkedIn noemen. Al jaren is het een vast onderdeel van mijn werkdag om dit platform te bezoeken. Nieuwe contacten toevoegen, iets van me laten horen aan bestaande relaties en inspiratie of kennis opdoen via posts van anderen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden