

Holger de Nooij studeerde voor docent drama. Hij werkt al jaren als vakdocent in het basisonderwijs, als hogeschooldocent in het pabo-onderwijs en als tekstschrijver/regisseur met kinderen en tieners.
Meer over Holger de NooijKijk op spel
Drama voor de pabo
Samenvatting
- Al jaren het meest gebruikte didactiekboek voor het vak drama;
- bevat alle informatie voor de vereiste kennisbasis;
- dé link tussen drama en passend onderwijs, 21e-eeuwse vaardigheden, cultuuronderwijs en praktijkonderzoek.
Kijk op spel is hét basisboek voor iedere leerkracht (in spe) die drama geeft. Het boek begint bij de basis en zoomt in op vragen als: hoe is het vak drama ontstaan en wat is het verschil tussen drama en toneel? Daarnaast is uiteraard volop aandacht voor de uitvoerende en didactische kant van het vak: hoe zet je activiteiten op en hoe begeleid je die? Hoe zorg je ervoor dat een dramales ook onderwijsinhoudelijk zinvol is. Het boek helpt leerkrachten een vakvisie te ontwikkelen en om spelactiviteiten praktisch te vertalen naar verrijkend onderwijs. De inzichten uit het boek worden steeds gekoppeld aan het actuele basisonderwijs.
Kijk op spel bevat alle informatie voor de vereiste kennisbasis en legt verbanden tussen drama en passend onderwijs, 21e-eeuwse vaardigheden, cultuuronderwijs en het doen van praktijkonderzoek. Aan deze nieuwe, zesde editie is een hoofdstuk toegevoegd toegespitst op drama als didactisch hulpmiddel, waarbij drama gekoppeld wordt aan andere leer- of ontwikkelgebieden. Ook is er in deze editie meer aandacht
Doelgroep
Kijk op spel is speciaal geschreven voor de pabo en kan gebruikt worden in zowel de propedeutische fase als de hoofdfase van de opleiding.
Digitale leeromgeving
Met dit boek krijgen jij en je studenten toegang tot de uitgebreide online omgeving van studiemeister. Als docent krijg je de beschikking over een breed aanbod aan collegematerialen, zoals extra oefeningen, casussen en presentaties die eenvoudig op maat kunnen worden aangeboden. Je studenten verdiepen hun kennis en verbeteren hun vaardigheden met uitlegvideo's, samenvattingen, toetsvragen en begrippentrainers. Zo zijn je studenten goed voorbereid en kun jij tijdens de lessen de verdieping opzoeken!
Trefwoorden
drama onderwijs vakdidactiek pabo theater spel werkvormen creativiteit lesvoorbereiding basisonderwijs didactisch hulpmiddel expressie improvisatie fantasie kleuteronderwijs kunsteducatie musical presenteren leerdoelen pantomime poppenspel tableau zelfvertrouwen objectenspel maskerspel leerlijnen thematisch werken cultuuronderwijs 21e-eeuwse vaardigheden passend onderwijs
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1 Drama inhoudelijk 11
1.1 Wat is drama? 12
1.2 Waarom drama op de pabo? 31
1.3 Fantasie, creativiteit en zelfvertrouwen 34
1.4 Geschiedenis van het vak drama 38
2 Drama nader bekeken 43
2.1 Drama vanuit gangbare en vernieuwende onderwijsvisies 44
2.2 Drama binnen het basisonderwijs: doelstellingen 58
2.3 Passend dramaonderwijs 63
2.4 Drama binnen het basisonderwijs: opbouw qua leeftijd 65
2.5 Leerlijn voor drama 70
2.6 Mogelijkheden tot het doen van praktijkonderzoek 73
2.7 Drama en kansengelijkheid 73
2.8 De W’s 76
3 Werkvormen 81
3.1 Acteerspel 82
3.2 Combinatiespel 87
3.3 Hoorspel 90
3.4 Improvisatie 94
3.5 Jabbertalk 99
3.6 Klankenspel 101
3.7 Maskerspel 104
3.8 Nasynchronisatie 107
3.9 Objectenspel 109
3.10 Pantomime 112
3.11 Poppenspel 118
3.12 Levend schimmenspel 122
3.13 Tableaus 123
4 De dramales voorbereiden 131
4.1 Inschatten van de beginsituatie 132
4.2 Structuur van lessen en opdrachten 134
4.3 Formuleren van lesdoelstellingen bij drama 141
4.4 Tijdsplanning 145
4.5 Maken van opdrachtkaarten 145
4.6 Thematisch werken 148
5 Beginnen in de praktijk 153
5.1 Klaar voor de start 154
5.2 Repeteren 162
5.3 Presentaties 172
5.4 Na de presentaties 175
6 Drama als didactisch hulpmiddel 183
6.1 Wat is drama als didactisch hulpmiddel? 184
6.2 Hoe begeleid je drama als didactisch hulpmiddel? 186
6.3 Voorbeelden van verschillende vak- en ontwikkelgebieden 188
6.4 Hoe maak je een drama-als-didactisch-hulpmiddelles? 201
7 Dramaonderwijs aan kleuters 209
7.1 Beschrijving van de doelgroep binnen drama 210
7.2 Spel, leren en drama, wat is wat? 213
7.3 Werkvormen voor kleuters 219
7.4 Lesstructuren voor kleuters 228
7.5 Didactisch handelen 230
7.6 Spelvaardigheid van de kleuterleerkracht 231
7.7 De kleutermusical 235
8 Productgericht drama 239
8.1 Kunsteducatie en drama 240
8.2 Theater maken met je groep 249
8.3 Voorstelling maken vanuit verschillende bronnen 264
8.4 Musical 275
Bijlage 1 Kennisbasis kerndeel in Kijk op spel 279
Bijlage 2 Kennisbasis profieldeel in Kijk op spel 283
Bijlage 3 Materie, vorm en betekenis 286
Bijlage 4 Dramales naar aanleiding van een prentenboek 287
Bijlage 5 Dramales naar aanleiding van een handpop 290
Bijlage 6 Wie, wat en waar 293
Bijlage 7 Klassieke opbouw van een verhaal 295
Bijlage 8 Voorbeeld notatie van een kleutermusical-script 298
Begrippenlijst 300
Antwoorden op de tussenvragen 311
Literatuuroverzicht 321
Illustratieverantwoording 324
Register 325
Over de auteur 327
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht