De effectieve projectgroep
Samenvatting
Studenten in het hoger onderwijs werken vaak in projectgroepen. Zo leren ze op professionele wijze samen te werken, activiteiten te plannen, problemen te analyseren en oplossingen te bedenken. De effectieve projectgroep is een beknopte en overzichtelijke handreiking voor studenten die in projectgroepen samenwerken.
Het boek richt zich rechtstreeks tot studenten en geeft nuttige tips om het project gezamenlijk tot een goed einde te brengen. Het bevat tal van voorbeelden van docenten en studenten over mogelijke problemen en oplossingen bij het werken in projecten. Het boek gaat eerst in op onderwerpen als de helderheid van de opdracht, de kenmerken van een goede groep, de lastige fasen in het proces, de regels voor helder overleg en duidelijke besluitvorming en een efficiënte takenplanning. Vervolgens komen thema’s als het optimaal benutten van de begeleiding, het omgaan met emoties en conflicten, het slim presenteren van de resultaten en de beoordeling/afsluiting van een project aan bod.
- Een overzichtelijk handboek voor studenten die in projectgroepen samenwerken;
- vol nuttige tips en voorbeelden om een gezamenlijk project succesvol af te ronden;
- met uitgebreide digitale ondersteuning voor student en docent.
Op de ondersteunende website vinden studenten voorbeelden en handige tools met betrekking tot het bevorderen van creatief denken, samenwerkingsafspraken maken, agenda’s opstellen, besluitvormingsregels toepassen, verslagen maken, planningsspreadsheets hanteren, en feedback geven en ontvangen. Docenten vinden er tips over de begeleiding van projectgroepen en het beoordelen van het afgeleverde werk van projectgroepen.
Trefwoorden
projectgroepen samenwerken projectmanagement onderwijs teams groepsdynamiek hoger onderwijs conflicthantering vergaderen taakverdeling competenties besluitvorming planning feedback beoordeling presenteren projectfasen groepsrollen communicatie notulen agenda groepssamenstelling begeleiding logboek groepscultuur evaluatie deadlines rapporteren tussentijdse evaluatie voorzitterschap
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Over het verwerven van competenties
1.1 Wat is een project? 10
1.2 Waarom projecten? 11
1.3 Een probleem: afhankelijkheid! 12
1.4 Jouw eigen invloed 14
Checklist 15
2 Wat moeten we doen? 17
Over de opdracht
2.1 De opdracht 18
2.2 Doelen en producten 20
2.3 De beoordeling 24
2.4 De werkwijze 26
Checklist 31
3 Wat is een goede groep? 33
Over groepsgrootte en groepssamenstelling
3.1 Inzet deskundigheid en taakomvang 34
3.2 De groepsgrootte: werklast en overleg 35
3.3 In de problemen met laatkomers 38
3.4 In de problemen door uitvallers 39
3.5 Groepssamenstelling door docenten: criteria 40
3.6 Groepssamenstelling door studenten: jouw voorkeuren 43
3.7 Kiezen of gekozen worden 45
Checklist 48
4 In welk stadium zitten we? 51
Over fasen in het proces
4.1 Een veranderingsproces 52
4.2 Een trage start 52
4.3 Het vierfasenmodel 54
Checklist 60
5 Hoe werken we samen? 63
Over de kansen en risico’s van samenwerking
5.1 Spontane structuurelementen: groepsrollen, macht en status 64
5.2 Benutten van individuele kernkwaliteiten 65
5.3 Structuur: het verdelen van verantwoordelijkheden 67
5.4 De groepscultuur 68
5.5 Positieve en negatieve effecten van de subcultuur 71
5.6 Conflicten en conflicthantering 73
Checklist 83
6 Hoe moeten we vergaderen? 85
Over overleg en besluitvorming
6.1 De agenda is leidraad 86
6.2 De voorzitter stuurt 88
6.3 Heldere communicatie 90
6.4 Gedragen besluiten 92
6.5 Handzame notulen 95
Checklist 97
7 Wat zijn ieders taken? 99
Over taakverdeling en planning
7.1 Splits de opdracht op in deeltaken 100
7.2 Plan de benodigde tijd 101
7.3 Verdeel de taken over de teamleden 104
7.4 Navigeer en stel bij 107
7.5 Schrijf uren en noteer uitgaven 107
7.6 Houd het logboek bij 108
Checklist 111
8 Zijn we op de goede weg? 113
Over begeleiding en evaluaties
8.1 Soorten begeleiding 114
8.2 De begeleidingssessies 116
8.3 Feedback door de begeleider 117
8.4 Tussentijdse evaluatie van de samenwerking 119
Checklist 122
9 Hoe maken we indruk met onze eindproducten? 125
Over kwaliteit
9.1 De inhoudelijke kwaliteit 126
9.2 Groeps- of procesverslagen 126
9.3 Maakt onze tekst indruk? 127
9.4 Overtuigt onze presentatie? 130
Checklist 134
10 Wat is het resultaat? 137
Over beoordeling en terugblik
10.1 Wie beoordeelt wat? 138
10.2 Groepsbeoordeling of individuele beoordeling? 138
10.3 Consequenties van de beoordeling 140
10.4 Terugblik: hoe verliep jullie reis? 142
Checklist 146
Literatuur 147
Illustratieverantwoording 149
Register 150
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht