Stapsgewijs onderwijs: het kind centraal!
Visie op onderwijs aan 3-7 jarigen
Samenvatting
- Gebaseerd op neurologische inzichten m.b.t. ontwikkeling van het jonge kind;
- het gevoel van veiligheid, autonomie en relatie is leidend in het ontwikkelingsproces;
- stemt optimaal af op de ontwikkel- en leermogelijkheden van het jonge kind.
Jonge kinderen begeleiden in het onderwijs is een immens moeilijke opgave. Een verkeerde aanpak werkt immers de hele schooltijd door. De eerste editie van Stapsgewijs onderwijs: het kind centraal! biedt (toekomstige) opleiders en leerkrachten een geheel eigen visie op onderwijs.
Deze visie gaat uit van recente wetenschappelijke inzichten op het gebied van de neurologische ontwikkeling en het ontwikkelen en leren van jonge kinderen. Met dit concept creëert de leerkracht een voorwaardenscheppende, uitdagende omgeving vanuit de beleving van het kind en vertrouwt daarbij op de drang van kinderen om te willen leren en ontwikkelen.
Stapsgewijs onderwijs: het kind centraal! is ontwikkeld voor (toekomstige) docenten in het basisonderwijs.
Trefwoorden
onderwijs stapsgewijs onderwijs jonge kinderen kindgerichte benadering spel ontwikkelingspsychologie wendbaar handelen neurologisch perspectief kleuteronderwijs ontwikkelingsdomeinen zone van naaste ontwikkeling scaffolding holistische benadering observeren taalontwikkeling sociaal-emotionele ontwikkeling spelontwikkeling betrokkenheid motivatie cognitieve ontwikkeling motorische ontwikkeling leeromgeving ontluikende gecijferdheid ontluikende geletterdheid welbevinden instructiemodel drama kunstonderwijs muzische vorming klasorganisatie
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
DEEL 1
Het waarom 12
1 De bouwstenen van stapsgewijs onderwijs: spelen, ontwikkelen en leren 15
Auteur: Ineke Oenema-Mostert
1.1 Stapsgewijs onderwijs: spelen, ontwikkelen en leren 16
1.2 Stapsgewijs onderwijs: theoretisch kader 19
1.3 Stapsgewijs onderwijs: de zeven bouwstenen 22
1.3.1 Bouwsteen 1 Neurologisch perspectief 22
1.3.2 Bouwsteen 2 Holistisch perspectief 27
1.3.3 Bouwsteen 3 Ontdekken, onderzoeken, ontwikkelen 28
1.3.4 Bouwsteen 4 Betrokkenheid, motivatie en welbevinden 31
1.3.5 Bouwsteen 5 Structurerend denken 34
1.3.6 Bouwsteen 6 Zone van de naaste ontwikkeling 35
1.3.7 Bouwsteen 7 Scaffolding 38
1.4 De rol van de leerkracht 40
1.5 De ontwikkel- en leeromgeving 43
Kernbegrippen 45
Kennis- en praktijkvragen 48
2 De ontwikkeling van het kind van 0-7 jaar 51
Auteurs: Ineke Oenema-Mostert en Harry Janssens
2.1 Wat is ontwikkeling 52
2.2 Ontwikkeling en leren 64
2.3 Ontwikkelingsleerlijnen en ontwikkelingsdoelen 76
Kernbegrippen 81
Kennis- en praktijkvragen 84
DEEL 2
Het hoe 86
3 Spelen is de drager van de ontwikkeling 89
Auteurs: Ineke Oenema-Mostert en Petra van de Kraats-Hop
3.1 Ontdekken en ontwikkelen 90
3.2 Spel: theoretisch kader 90
3.3 De ontwikkeling van spel in verschillende leeftijdsfasen 95
3.4 Spel: leren en ontwikkelen en de wisselwerking met de omgeving 99
3.5 De plaats van spel in stapsgewijs onderwijs 100
3.6 Spel: de praktijk 103
Kernbegrippen 111
Kennis- en praktijkvragen 113
4 Volgen van de ontwikkeling 115
Auteurs: Harry Janssens en Ineke Oenema-Mostert
4.1 Waarom observeren? 116
4.2 Wat is observeren? 120
4.3 Hoe observeer je? 125
4.4 Observeren in vier stappen 133
Kernbegrippen 140
Kennis- en praktijkvragen 141
5 Wendbaar pedagogisch handelen 145
Auteurs: Harry Janssens en Gerda Woltjer
5.1 Van pedagogisch handelen naar wendbaar pedagogisch handelen 146
5.2 Wendbaar pedagogisch handelen: theoretisch kader 148
5.3 Veiligheid en geborgenheid 151
5.4 Communicatie 157
5.5 Belonen en straffen 159
Kernbegrippen 164
Kennis- en praktijkvragen 166
6 Wendbare groeps- en klasorganisatie 169
Auteurs: Petra van de Kraats-Hop en Harry Janssens
6.1 Wendbare groeps- en klasorganisatie: theoretisch kader 170
6.2 Een krachtige ontwikkel- en leeromgeving 173
6.3 Planning en organisatie van activiteiten 178
6.4 Praktijkvoorbeelden 186
Kernbegrippen 188
Kennis- en praktijkvragen 189
7 Wendbaar didactisch handelen 191
Auteurs: Ineke Oenema-Mostert, Harry Janssens en Petra van de Kraats-Hop
7.1 Wendbaar didactisch handelen: theoretisch kader 192
7.2 Stapsgewijs instructiemodel voor de onderbouw (SIMo) 203
7.3 De praktijk 218
Kernbegrippen 223
Kennis- en praktijkvragen 225
DEEL 3
Het wat 227
8 Sociaal-emotionele ontwikkeling 231
Auteurs: Harry Janssens en Gerda Woltjer
8.1 Sociaal-emotionele ontwikkeling: theoretisch kader 234
8.2 Verloop van de sociaal-emotionele ontwikkeling 249
8.3 Ontwikkelingsleerlijnen en de praktijk 262
Kernbegrippen 283
Kennis- en praktijkvragen 285
9 Zintuiglijke ontwikkeling 287
Auteurs: Harry Janssens en Petra van de Kraats-Hop
9.1 De ontwikkeling van de zintuigen 290
9.2 Auditieve ontwikkeling 298
9.3 Visuele ontwikkeling 308
9.4 Onwikkelingsleerlijnen en de praktijk 318
Kernbegrippen 324
Kennis- en praktijkvragen 325
10 Motorische ontwikkeling 329
Auteurs: Harry Janssens en Petra van de Kraats-Hop
10.1 Motoriek: theorie 332
10.2 De ontwikkeling van de motoriek in verschillende leeftijdsfasen 336
10.3 Ontwikkelingsleerlijnen 341
10.4 Motoriek: de praktijk 343
Kernbegrippen 351
Kennis- en praktijkvragen 352
11 De ontwikkeling van taal 355
Auteurs: Ineke Oenema-Mostert, Rienkje van Boekel, Harry Janssens
11.1 Taalontwikkeling: theorie 358
11.2 Taalontwikkeling in verschillende leeftijdsfasen 360
11.3 Taalontwikkeling in relatie tot andere ontwikkelingsdomeinen 367
11.4 Taalontwikkeling: ontwikkelingsleerlijnen 370
11.5 Taalontwikkeling: de praktijk 371
Kernbegrippen 381
Kennis- en praktijkvragen 383
12 Cognitieve ontwikkeling 385
Auteurs: Ineke Oenema-Mostert en Harry Janssens
12.1 Cognitieve ontwikkeling: theorie 388
12.2 Cognitieve ontwikkeling in verschillende leeftijdsfasen 392
12.3 Cognitieve ontwikkeling in relatie tot andere ontwikkelingsdomeinen 402
12.4 Cognitieve ontwikkeling: ontwikkelingsleerlijnen 402
12.5 Cognitieve ontwikkeling: de praktijk 404
Kernbegrippen 411
Kennis- en praktijkvragen 413
13 Ontluikende geletterdheid 415
Auteurs: Harry Janssens en Petra van de Kraats-Hop
13.1 Leren lezen en spellen 418
13.2 Op weg naar het aanvankelijk lees- en spellingsproces in groep 3 420
13.3 Basisvoorwaarden voor het aanvankelijk lees- en spellingsproces 422
13.4 Ontwikkelingsleerlijnen: naar denken in letters zonder beelden 426
13.5 Ontwikkelingsleerlijnen en de praktijk 429
Kernbegrippen 437
Kennis- en praktijkvragen 438
14 Ontluikende gecijferdheid 441
Auteurs: Harry Janssens en Ineke Oenema-Mostert
14.1 Zicht op ontwikkeling van rekenen en wiskunde 444
14.2 Zicht op getalbegrip 446
14.3 Elementen van getalbegrip 449
14.4 Ontwikkelingsleerlijnen en de praktijk 454
Kernbegrippen 465
Kennis- en praktijkvragen 467
15 Kunstonderwijs: waarom en hoe 471
Auteurs: Holger de Nooij en Ineke Oenema-Mostert
15.1 Zicht op kunstonderwijs 472
15.2 Adviezen 479
15.3 Pleidooi: maak eens een musical 482
Kernbegrippen 485
Kennis- en praktijkvragen 486
16 Drama 489
Auteur: Holger de Nooij
16.1 Drama: theoretisch kader 490
16.2 De ontwikkeling van drama in verschillende leeftijdsfasen 496
16.3 Drama in de praktijk 504
Kernbegrippen 507
Kennis- en praktijkvragen 508
17 Muzische vorming 511
Auteurs: Rienkje van Boekel en Ineke Oenema-Mostert
17.1 Het belang van muziek in ontwikkelen en leren jonge kind 512
17.2 Thema’s in de muzikale vorming 514
17.3 Muzische vorming: didactiek 521
17.4 Muzische vorming in verschillende leeftijdsfasen 522
17.5 Muzische vorming in relatie tot andere ontwikkelingsdomeinen 523
17.6 Muzische vorming: de praktijk 524
Kernbegrippen 537
Kennis- en praktijkvragen 538
Bijlage: Groepsoverzicht Femke 539
Literatuurlijst 541
Illustratieverantwoording 548
Register 549
Over de auteurs 556
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht