Ondermijning langs zijpaden
Samenvatting
De politie heeft in Noord-Brabant en Zeeland slechts beperkt zicht op ondermijningsproblematiek in de zeehavens van Moerdijk en Zeeland Seaports, in de binnenvaart- en jachthavens, op de kleine luchthavens en op spoorterminals. Dit blijkt uit onderzoek van Tilburg University samen met de politie. Problemen zoals drugssmokkel en -productie, transporten van chemicaliën voor de fabricage van synthetische drugs, afvalsmokkel en grootschalige diefstallen, komen vaak slechts bij toeval aan het licht. Er zijn vele publieke en private partijen die een rol (kunnen) spelen bij het toezicht en de handhaving op deze locaties. In samenwerkingsprojecten wordt de informatie-uitwisseling en integrale aanpak gestimuleerd, maar het blijkt niet eenvoudig om dat op een bestendige manier te organiseren.
De politie en Tilburg University analyseerden de door de politie op deze locaties geregistreerde feiten die verwijzen naar ondermijningsproblematiek en interviewden 15 functionarissen die betrokken zijn bij de integrale aanpak. Daarnaast namen zij diverse opsporingsonderzoeken onder de loep, onder andere naar het misbruik van een jachthaven als criminele ontmoetingsplaats, het aantreffen van een drugslaboratorium op een binnenvaartschip in Moerdijk, en cocaïnesmokkel via de zeehavens en een kleine luchthaven.
Op basis van de verzamelde informatie valt niet te zeggen of slechts het topje van de ijsberg zichtbaar is, of dat criminelen de voorkeur blijven geven aan de grote transporthubs of aan andere smokkelroutes. De locaties zijn voor criminelen potentieel aantrekkelijk vanwege de vaak afgelegen ligging, de anonimiteit en de wisselende niveaus van toezicht en beveiliging. Informatie waarover uiteenlopende partijen beschikken kan niet altijd tijdig worden uitgewisseld, waardoor instanties te laat komen om verdachte goederen of personen te kunnen controleren. De politie en de andere betrokken partijen onderkennen de problemen en investeren, in onderlinge samenwerking, in informatiegestuurde en risicogerichte opsporing en handhaving. Daarbij moeten economische belangen echter steeds worden meegewogen.
De infrastructuur van de Brabantse en Zeeuws zeehavens, jachthavens, kleine luchthavens, en spoorterminals is daarmee kwetsbaar voor ondermijning. De verantwoordelijke instanties zullen daarom het toezicht, de handhaving en de beveiliging op deze locaties verder op orde moeten brengen.
Specificaties
Inhoudsopgave
1 Inleiding / 9
1.1 Achtergrond en aanleiding / 9
1.2 Doelstelling, vragen en afbakening / 12
1.2.1 Ondermijning / 13
1.2.2 Locaties waarop het onderzoek zich heeft gericht / 14
1.3 Informatiebronnen / 14
1.4 Opbouw van dit rapport / 18
2 Logistiek en ondermijningsproblematiek / 19
2.1 Inleiding / 19
2.2 Nederland: de Poort van Europa / 19
2.3 Infrastructuur en ondermijnende criminaliteit / 22
2.4 Controle op de goederenstromen / 27
3 Ondermijnende criminaliteit in Noord-Brabant en Zeeland via de ‘zijpaden’ / 31
3.1 Inleiding / 31
3.2 Havens, vliegvelden en spoorwegterminals in Noord-Brabant en Zeeland / 31
3.2.1 Zeehavens / 31
3.2.2 Jachthavens / 32
3.2.3 Binnenvaarthavens / 33
3.2.4 Vliegvelden voor de kleine luchtvaart / 33
3.2.5 Containerterminals voor spoorvervoer / 35
3.3 Het criminaliteitsbeeld op basis van politiële registraties / 35
3.3.1 Zeehavens / 35
3.3.2 Jachthavens / 37
3.3.3 Binnenvaart / 38
3.3.4 Vliegvelden voor kleine luchtvaart / 39
3.3.5 Containerterminals voor spoorvervoer / 39
3.4 Nadere analyse van de aard van de ondermijnende criminaliteit / 39
3.4.1 De zeehavens / 39
3.4.2 Jachthavens / 40
3.4.3 Binnenvaart / 41
3.4.4 Vliegvelden voor de kleine luchtvaart / 43
3.4.5 Containerterminals voor spoorvervoer / 44
3.5 Duiding van de bevindingen / 45
4 Toezicht en handhaving / 47
4.1 Inleiding / 47
4.2 De verantwoordelijkheden voor toezicht en handhaving / 47
4.2.1 Zeehavens / 47
4.2.2 Jachthavens en binnenvaarthavens / 49
4.2.3 Vliegvelden voor de kleine luchtvaart / 52
4.2.4 Spoorvervoer / 53
4.3 Initiatieven in de context van toezicht en handhaving / 54
4.3.1 Samenwerkingsovereenkomst Zuidwest 2019-2022 / 54
4.3.2 Samenwerkingsverband Symbiose Zuidwest / 55
4.3.3 Project Piggyback / 55
4.3.4 MMA-campagne en Ondermijningsbeeld haven Moerdijk / 57
4.3.5 Project PASSAnT / 57
4.3.6 Project Aanpak Ondermijning Recreatieve Jachthavens / 58
4.3.7 Project Eyes & Ears / 59
4.3.8 Project Kleine Luchthavens / 60
4.3.9 Ondermijningsbeelden Riec’s en Liec / 62
4.4 Knelpunten in toezicht en handhaving / 63
5 Slotbeschouwing en conclusies / 69
Bijlage Overzicht van respondenten / 75
Literatuurlijst / 77
Leden Redactieraad Programma Politie & Wetenschap / 83
Uitgaven in de reeks Politiekunde / 85
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Net verschenen
Rubrieken
- Aanbestedingsrecht
- Aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- Accountancy
- Algemeen juridisch
- Arbeidsrecht
- Bank- en effectenrecht
- Bestuursrecht
- Bouwrecht
- Burgerlijk recht en procesrecht
- Europees-internationaal recht
- Fiscaal recht
- Gezondheidsrecht
- Insolventierecht
- Intellectuele eigendom en ict-recht
- Management
- Mens en maatschappij
- Milieu- en omgevingsrecht
- Notarieel recht
- Ondernemingsrecht
- Pensioenrecht
- Personen- en familierecht
- Sociale zekerheidsrecht
- Staatsrecht
- Strafrecht en criminologie
- Vastgoed- en huurrecht
- Vreemdelingenrecht