Politie
Organisatie en functioneren van de politie in Nederland
Samenvatting
De vierde druk van het handboek Politie is volledig vernieuwd en uitgebreid. Het boek is geschikt voor het onderwijs op HBO en WO niveau, voor de politiepraktijk en voor het wetenschappelijk onderzoek naar de politie.
In de afgelopen tien jaar is er veel gebeurd in de organisatie en het functioneren van de politie in Nederland. De relevante inhoudelijke ontwikkelingen en organisatieveranderingen rond de politie zijn in dit boek opgenomen.
Het boek biedt een omvattend beeld van de organisatie en het feitelijk functioneren van de politie. De formeel-juridische kanten van het politiewerk zijn nauwkeurig weergegeven. De dagelijkse praktijk van het politiewerk komt intensief aan de orde. Elk onderwerp wordt indringend geanalyseerd en de relevante theorieën worden weergegeven.
In het eerste deel in dit hand- en leerboek staat het politiebestel centraal. Het tweede deel richt zich op de politiefunctie en de uitvoering. Het derde deel richt zich op de organisatie en leiderschap binnen de politie. Het vierde en laatste deel behandelt de relatie van de politie met haar omgeving.
Het hand- en leerboek Politie is geschikt voor het onderwijs op HBO en WO niveau, voor de politiepraktijk en voor het wetenschappelijk onderzoek naar de politie.
Politie:
- Biedt een omvattend beeld van de organisatie en het feitelijk functioneren van de politie
- Indringende analyse van alle onderwerpen
- Weergave formeel-juridische kanten van politiewerk
- Weergave van relevante theorieën
Specificaties
Inhoudsopgave
E.R. Muller, N. Kop & E.J. van der Torre
Auteurs / XXI
DEEL I POLITIEBESTEL
HOOFDSTUK 1
De modernisering van de Nederlandse politie: een drietrapsraket? / 3
G. Meershoek
1.1 Een burgerlijke politie in de knel / 3
1.2 De burger vraagt om aandacht / 8
1.3 Een fragiel bouwwerk / 13
1.4 Politiek op drift / 16
1.5 Een gesmede eenheid / 19
1.6 Conclusie / 22
Literatuur / 23
HOOFDSTUK 2
Politiewet 2012 / 25
H.J.B. Sackers
2.1 Totstandkoming van de wet / 25
2.2 Latere wetgeving / 27
2.3 Overige wet- en regelgeving / 29
2.4 De Politiewet 2012 op hoofdlijnen / 29
2.4.1 Begripsbepalingen / 30
2.4.2 De uitvoering van de politietaak / 30
2.4.3 Het beleid ten aanzien van de politie en de organisatie van de politie / 32
2.4.4 Rijksrecherche / 34
2.4.5 Bijstand / 35
2.4.6 Toezicht / 37
2.4.7 De behandeling van klachten / 37
2.5 Kerntaak van de politie / 38
Literatuur / 40
HOOFDSTUK 3
Politie in een democratische rechtstaat / 43
E.R. Muller
3.1 Inleiding / 43
3.2 Politie in de democratische rechtsstaat / 43
3.2.1 De rechtsstaat / 43
3.2.2 Politie in democratische rechtsstaat / 44
3.3 Sturing en controle van de politie in een democratische rechtstaat / 46
3.3.1 Externe sturing / 46
3.3.2 Interne sturing en controle / 52
3.4 Evaluatie Politiewet 2012 in het licht van de democratische rechtstaat / 54
3.5 Algemene beginselen van behoorlijke politiezorg / 57
3.5.1 Status beginselen / 57
3.5.2 De status van beginselen van behoorlijk handelen / 58
3.5.3 Kenbaarheid beginselen van behoorlijke politiezorg / 60
3.5.4 Beleidsvrijheid / 61
3.5.5 Beginselen van behoorlijke politiezorg / 62
3.6 Afronding / 64
Literatuur / 65
DEEL II POLITIEFUNCTIE EN UITVOERING
HOOFDSTUK 4
Strafvorderlijke bevoegdheidsuitoefening door de politie / 71
J.H. Crijns
4.1 Inleiding / 71
4.2 Taak en positie van de politie / 72
4.3 Grondslag van bevoegdheden / 73
4.3.1 Algemene bevoegdheden / 73
4.3.2 Opsporingsbevoegdheden / 74
4.4 Bevoegdheden / 77
4.4.1 Een ruime toedeling van bevoegdheden / 77
4.4.2 Aard van de bevoegdheden / 79
4.4.3 In het geding zijnde (grond)rechten / 80
4.4.4 Bevoegde autoriteit / 80
4.4.5 Toepassingsvoorwaarden / 81
4.5 Controle op de bevoegdheidsuitoefening door de politie / 82
4.5.1 Inleidende opmerkingen / 82
4.5.2 Controle door de politieambtenaar zelf / 83
4.5.3 Controle door de officier van justitie / 83
4.5.4 Controle door de rechter-commissaris / 85
4.5.5 Controle door de zittingsrechter / 86
4.6 Consequenties van onrechtmatige bevoegdheidsuitoefening / 86
4.6.1 Art. 359a Sv / 86
4.6.2 Het jurisprudentiële kader / 87
4.6.3 De toekomst van de sanctionering van vormverzuimen / 88
4.7 Slot / 89
Literatuur / 91
HOOFDSTUK 5
Gebiedsgebonden politie / 93
E.J. van der Torre
5.1 De Nederlandse oorsprong: Politie in Verandering / 93
5.2 Gebiedsgebonden politie: dominante politievisie in de jaren negentig / 95
5.3 Visie versus praktijk: beleidsvrijheid / 96
5.4 Visie versus praktijk: politie als voorportaal van het bestuurlijk veiligheidsbeleid / 98
5.5 Visie versus praktijk: maatschappelijke integratie / 99
5.6 Visie versus praktijk: een brede politietaak / 101
5.7 Basisteams: de XL-variant van generalistische wijkteams / 103
5.8 Gebiedsgebonden politie: herdefiniëring / 106
5.9 Slotwoord / 109
Literatuur / 109
HOOFDSTUK 6
Openbare-ordehandhaving / 113
O.M.J. Adang & T. van Ham
6.1 Openbare orde / 113
6.2 Politie en de handhaving van de openbare orde / 115
6.3 Leren van en voor openbare-ordehandhaving / 117
6.4 Het bevoegd gezag en de handhaving van de openbare orde / 117
6.5 Informatie-inwinning en openbare-ordehandhaving / 119
6.6 Legitimiteit en effectiviteit van openbare-ordehandhaving / 121
6.7 Initiatie en escalatie van collectief geweld / 124
6.8 Strategische principes voor ordehandhaving / 127
6.9 Slotbeschouwing / 128
Literatuur / 130
HOOFDSTUK 7
Opsporingstaak politie / 133
N. Kop & P. Klerks
7.1 Inleiding / 133
7.2 Formele rol en organisatie opsporing / 134
7.2.1 Wettig en overtuigend bewijs / 135
7.2.2 Uitvoering opsporing / 135
7.2.3 Organisatie en taken van de opsporing / 136
7.3 Effectiviteit van de opsporing / 139
7.3.1 Aangiftebereidheid en ophelderingscijfers / 139
7.3.2 Strafrechtelijke benadering / 140
7.3.3 Opsporing, vervolging en maatschappelijk effect / 141
7.3.4 Aanpak zorgvuldig, snel en op maat (ZSM) / 142
7.3.5 Aanpak ondermijning / 144
7.4 Relatie politie en Openbaar Ministerie in strafrechtketen / 145
7.4.1 Het Openbaar Ministerie / 145
7.4.2 Straffen en maatregelen / 147
7.4.3 Samenwerking tussen politie en Openbaar Ministerie / 148
7.5 Ontwikkelingen in de opsporing / 149
7.5.1 Inleiding / 149
7.5.2 Parlementaire enquête opsporingsmethoden / 149
7.5.3 De Schiedammer parkmoord / 150
7.5.4 Toekomstbestendigheid / 151
7.6 Opsporing nu en toekomst / 153
7.6.1 Inleiding / 153
7.6.2 Uitdaging: kansen en ontwikkelingen vanuit de samenleving / 154
7.7 Tot slot / 155
Literatuur / 155
HOOFDSTUK 8
De menselijke factor in forensisch onderzoek / 159
M. de Gruijter, C.A.J. van den Eeden & C.J. de Poot
8.1 Het forensisch veld / 160
8.2 Het sporenonderzoek op de plaats delict / 161
8.2.1 Verwachtingseffecten, schema’s en selectieve aandacht / 161
8.2.2 De start van het forensisch onderzoek: de melding en aankomst op de plaats delict / 165
8.2.3 Het zoeken naar, herkennen en interpreteren van sporen / 167
8.3 De analyse van gevonden sporen / 170
8.3.1 Een voorbeeld uit de praktijk / 171
8.3.2 Empirisch onderzoek naar verwachtingseffecten bij verschillende deskundigheidsgebieden / 173
8.3.3 Onderzoek op activiteitniveau / 176
8.4 Het minimaliseren van verwachtingseffecten in het forensisch-technisch onderzoek / 178
8.4.1 Oplossingsrichtingen in het forensisch laboratorium / 178
8.4.2 Oplossingsrichtingen voor het plaats delict onderzoek / 181
8.5 Conclusie / 183
Literatuur / 183
HOOFDSTUK 9
Noodhulp en de weerbarstige noodhulpmentaliteit / 191
A. Scholtens, I. Helsloot & M. Helsloot
9.1 Inleiding / 191
9.2 De theoretische organisatie van de noodhulp volgens het Inrichtingsplan / 192
9.2.1 Brede basisteams, geen aparte noodhulporganisatie / 192
9.2.2 Streefnormen reactietijd volgens Inrichtingsplan / 193
9.2.3 Een beoogde nieuwe classificatie van meldingen in 2018 / 194
9.3 Korte historie van de organisatie van de noodhulp / 195
9.3.1 De oorsprong: een generalistische politiefunctie op straat / 195
9.3.2 De laatste verandering met de komst van de Nationale Politie / 198
9.4 De (organisatie van de) noodhulp in de huidige praktijk / 199
9.4.1 Capaciteit van de noodhulp / 199
9.4.2 Hoeveel tijd besteed de noodhulp aan meldingen? / 199
9.4.3 Sturing van de noodhulp / 201
9.4.4 Eigen opgelegde norm wordt niet gehaald / 202
9.5 Wat zijn oplossingen voor het (gepercipieerde) capaciteitsprobleem / 203
9.5.1 Noodhulp als specialisme / 203
9.5.2 Het opheffen van de bestaande noodhulpsuborganisatie / 205
9.6 Conclusie / 206
Literatuur / 207
HOOFDSTUK 10
Gemeentelijk blauw / 209
E. Bervoets, E.-J. Scheffer & G.-J. Schippers
10.1 Inleiding, afbakening en vraagstelling / 209
10.2 Pluralisering op lokaal niveau / 210
10.2.1 Niet alleen in Nederland / 210
10.2.2 Vroeger: soldaten en schutterijen / 211
10.2.3 Stadswachten: vooral gericht op ‘geruststelling’ / 212
10.2.4 Opkomst van de gemeentelijke handhaving / 213
10.2.5 Wettelijke basis / 214
10.2.6 Resumé: ‘nieuwe’ frontlijnwerker in het veiligheidsdomein / 216
10.3 Gemeentelijke handhavers en de Nationale Politie / 216
10.3.1 Verwant, maar toch verschillend / 216
10.3.2 Eerder onderzoek: samenwerking suboptimaal, uitzonderingen daargelaten / 217
10.3.3 Resumé: aantrekken en afstoten / 219
10.4 Gevaarsbeheering en geweld / 219
10.4.1 Handhavers en geweld / 219
10.4.2 Risicoprofielen gebaseerd op Bervoets en Rovers / 220
10.4.3 Geweldsmiddelen en bodycams / 220
10.4.4 Resumé / 221
10.5 Publiek imago / 221
10.5.1 De handhaver: onbekend, niet (per se) onbemind / 221
10.5.2 Vier bevindingen / 222
10.5.3 Resumé en beïnvloedingsmogelijkheden / 223
10.6 Conclusie en discussie: de nieuwe gemeentepolitie? / 223
10.6.1 Conclusie: een ‘blijvertje’ / 223
10.6.2 Discussie: de toekomst / 224
Literatuur / 226
HOOFDSTUK 11
Politie in een digitaliserende samenleving / 229
W. Stol & J. Jansen
11.1 Inleiding / 229
11.2 Politie en digitalisering: drie aandachtsgebieden / 229
11.3 Enkele achtergronden / 233
11.4 De politie in een digitale context / 236
11.5 De politie en digitale oplossingen / 241
11.6 Tot slot: de balans anno 2022 / 243
Literatuur / 244
HOOFDSTUK 12
Politiegeweld / 247
J. Timmer, M. Kuin & F. Kriek
12.1 Inleiding / 247
12.2 Juridische en maatschappelijke context / 247
12.2.1 Wet- en regelgeving / 247
12.2.2 Maatschappelijke context / 250
12.3 Politiegeweld in cijfers / 252
12.3.1 Inleiding / 252
12.3.2 Reikwijdte / 252
12.3.3 Typen geweld / 253
12.3.4 Vergelijking over jaren / 254
12.3.5 Doel politiegeweld / 255
12.3.6 Regionale verdeling politiegeweld / 255
12.3.7 Geoefendheid / 256
12.4 Ernstig letsel of overlijden door politiegeweld / 256
12.4.1 Letsel door politiegeweld / 256
12.4.2 Rijksrecherche / 257
12.4.3 Aanhoudingsvuur en noodweervuur / 258
12.4.4 Dodelijk politiegeweld in Europa / 258
12.5 Beoordeling politiegeweld / 259
12.5.1 Interne beoordeling / 259
12.5.2 Strafrechtelijke beoordeling / 260
12.6 Slot / 261
Literatuur / 263
HOOFDSTUK 13
Georganiseerde misdaad, ondermijning en politie / 267
P. Tops & E.J. van der Torre
13.1 Inleiding / 267
13.2 Georganiseerde misdaad / 268
13.3 Ondermijning / 270
13.4 Tussenbalans / 272
13.5 De Landelijke Eenheid: kritiek, hervorming en prestaties / 273
13.5.1 Inleiding / 273
13.5.2 Kritische rapporten / 274
13.5.3 Tegen de klippen op: opsporingsprestaties binnen de LE / 277
13.5.4 Hervormingen en landelijke ontwikkeling / 279
13.6 Regionale recherche en districtsrecherche: structurele misdaaddrukte / 281
13.7 Lokale opsporing: knelpunten en opkomst van de integrale aanpak / 283
13.8 Slotsom / 285
Literatuur / 286
HOOFDSTUK 14
Van ‘verwarde personen’ naar onbegrepen gedrag: uitdagingen voor de politie op
het grensvlak van zorg en veiligheid / 289
B. Koekkoek
14.1 Inleiding / 289
14.2 De kwestie ‘verwarde personen’ / 290
14.2.1 Gamechangers / 291
14.2.2 Schuldigen en onschuldigen / 292
14.2.3 Een breder probleem / 292
14.2.4 De opkomst en ondergang van de term ‘verwarde personen’ / 293
14.3 Wie is de ‘verwarde persoon’? / 294
14.3.1 Meer zicht op de ‘verwarde persoon’ / 294
14.3.2 Naar een voorlopige indeling / 296
14.4 Wat is de oorzaak van de toegenomen politieregistraties? / 296
14.4.1 Uitgangspunten / 297
14.4.2 Van ‘verwarde persoon’ naar onbegrepen gedrag / 298
14.5 In welke mate is de aanpak van verwarring een zaak voor politie? / 299
14.6 Welke mogelijkheden heeft de politie om deze aanpak te verbeteren? / 300
14.6.1 Investeren in betere informatie / 301
14.6.2 Focussen op concrete problemen en daar hulp bij vragen / 301
14.6.3 Stimuleren van kennis en vaardigheden voor samenwerking / 302
14.6.4 Structureren en formaliseren van effectieve samenwerking / 303
14.7 Tot slot / 303
Literatuur / 304
HOOFDSTUK 15
Politie en digitale technologie / 307
W. Landman
15.1 Inleiding / 307
15.1.1 Technologie en politie / 307
15.1.2 Opbouw van dit hoofdstuk / 307
15.2 Digitale technologie en samenleving / 308
15.2.1 Digitalisering en dataficatie / 308
15.2.2 Algoritmen en artificiële intelligentie / 309
15.3 Digitale technologie en politiewerk / 310
15.3.1 Cryptocommunicatiedata / 310
15.3.2 Digitaal-forensisch onderzoek en zaaksanalyse / 312
15.3.3 Slimme camera’s en drones / 313
15.3.4 Online gegevensvergaring / 314
15.3.5 Real-time intelligence / 315
15.3.6 Veiligheidsanalyse / 316
15.3.7 Predictive policing / 316
15.4 Gevolgen voor de politie / 317
15.4.1 Model: datagedreven politiewerk / 317
15.4.2 Organisatie: implementatie en adoptie / 318
15.4.3 Vakmanschap: digitale bekwaamheid / 320
15.5 Gevolgen voor de samenleving / 321
15.5.1 Effectiever politiewerk? / 321
15.5.2 Meer (vergaande) privacy-inbreuken? / 323
15.5.3 Meer ongelijke behandeling? / 324
15.5.4 Verstoorde machtsbalans? / 326
15.6 Digitale technologie en politiewerk / 327
15.6.1 Van de randen naar de kern / 327
15.6.2 Tussen effectiviteit en legitimiteit / 328
Literatuur / 328
DEEL III ORGANISATIE EN LEIDERSCHAP
HOOFDSTUK 16
Politieleiderschap: visie, organisatie en uitvoering / 335
E.J. van der Torre
16.1 Inleiding / 335
16.2 Politieleiderschap / 335
16.3 Visie: schaalvergroting en lokale politie / 337
16.3.1 Regionale korpsen: lokale ambities / 337
16.3.2 Getemperde ambities: kerntaken / 339
16.3.3 Nationale Politie: van wijkteams naar basisteams / 340
16.4 De politie als street level bureaucratie / 341
16.4.1 Streetcorner politicians / 341
16.4.2 Praktisch professionalisme / 342
16.4.3 Sturing van het praktisch professionalisme / 344
16.4.4 Grenzen aan professionalisering en interne sturing / 346
16.5 Afsluiting / 349
Literatuur / 349
HOOFDSTUK 17
Basisteams en districten / 351
I. van Duijneveldt
17.1 Aantal en omvang / 351
17.2 Politiewerk in de basisteams / 353
17.2.1 Noodhulp / 353
17.2.2 Wijkzorg / 355
17.2.3 Lokale opsporing / 356
17.2.4 Intake en Service / 357
17.3 Politiewerk in de districten / 358
17.3.1 De districtsrecherche / 358
17.3.2 De flexteams / 359
17.3.3 Het Districtelijke Informatieknooppunt / 359
17.4 Leiding en sturing / 360
17.4.1 Visie op leiderschap / 360
17.4.2 Leiding en sturing in het basisteam / 361
17.4.3 Leiding en sturing op districtelijk niveau / 362
17.5 Politiewerk onder druk / 363
17.5.1 Gebiedsgebonden werken onder druk / 363
17.5.2 Probleemgerichte opsporing / 364
17.5.3 Abstracte politie en de relatie met de burger / 364
Literatuur / 365
HOOFDSTUK 18
Recherche / 367
P. Klerks & N. Kop
18.1 Inleiding / 367
18.2 Recherche / 367
18.2.1 Inleiding / 367
18.2.2 Organisatie recherche / 368
18.2.3 Aansturing / 370
18.3 Rechercheurs / 371
18.3.1 Specialismen bij de recherche / 371
18.3.2 Weerbaarheid rechercheurs / 376
18.3.3 Kritiek en verbetering van de recherche / 377
18.3.4 Effectiviteit en kwaliteitsverbetering in de opsporing / 379
18.4 Criminaliteit en aanpak / 380
18.4.1 Inleiding / 380
18.4.2 Veelvoorkomende criminaliteit (VVC) / 381
18.4.3 High Impact Crime (HIC) / 382
18.4.4 Ondermijnende criminaliteit / 383
18.4.5 Strafrechtelijke habitus ter discussie / 386
18.5 Ontwikkeling van recherchewerk / 387
18.5.1 Inleiding / 387
18.5.2 FO steeds prominenter / 389
18.5.3 Digitaal wordt steeds belangrijker / 389
18.5.4 Samenwerking burgers / 390
18.6 Afsluitend / 391
Literatuur / 392
HOOFDSTUK 19
Intelligence / 395
A.I. Barros, R. Doeleman & W. Schreurs
19.1 Inleiding / 395
19.2 Wat is intelligence? / 395
19.3 Oorsprong van intelligencegestuurd politiewerk / 396
19.4 Intelligencewerk in de praktijk / 397
19.4.1 Verschil data, informatie, kennis en intelligence / 397
19.4.2 Intelligencewerkprocescyclus / 398
19.4.3 Datagedreven werken / 401
19.5 Uitdagingen voor het Intelligencewerk / 402
19.5.1 Gezamenlijke operationele opdracht formuleren: de vraag achter de vraag / 402
19.5.2 Richten en plannen: Een ‘boodschappenlijst’ van data en informatie / 403
19.5.3 Verzamelen: Hoe gaat dat in zijn werk? / 404
19.5.4 Gegevens vastleggen en bewerken: Onbemind, maar niet minder belangrijk! / 405
19.5.5 Analyse, duiding en vastleggen: Welke analyses? / 406
19.5.6 Verspreiden en gebruiken: Disseminatie / 409
19.5.7 Evaluatie en bijsturing / 410
19.6 Ethische dilemma’s bij gebruik intelligence / 410
19.7 Conclusie / 412
Literatuur / 412
HOOFDSTUK 20
Een politie voor iedereen door diversiteit en inclusie / 417
S. Çelik
20.1 Inleiding / 417
20.2 Begrippen / 418
20.3 Het beleid / 420
20.4 Perspectieven / 422
20.5 Inclusieve cultuur / 426
20.6 Inclusief leiderschap / 430
20.7 Human resource management / 432
20.8 De toekomst: werk aan de winkel / 434
Literatuur / 436
HOOFDSTUK 21
Politietuchtrecht, integriteit en vakmanschap / 441
M. van der Steeg
21.1 Inleiding / 441
21.2 Karakter en doelstelling van politietuchtrecht / 442
21.2.1 Sanctierecht van een groep / 442
21.2.2 Tuchtrecht als sturingsinstrument / 444
21.2.3 Doelstelling van politietuchtrecht / 445
21.3 De wettelijke regeling van het politietuchtrecht / 448
21.3.1 Politiewet en Barp / 448
21.3.2 De sanctiebevoegdheid / 449
21.3.3 Plichtsverzuim / 449
21.3.4 Disciplinaire sancties / 450
21.4 Het normatief kader van het politietuchtrecht / 452
21.4.1 De Beroepscode van de politie / 453
21.4.2 De geweldsinstructie / 453
21.4.3 Normatieve (on)zekerheid / 454
21.4.4 De rechtspraak / 455
21.4.5 Toepassingsbereik van politietuchtrecht: ook privégedragingen / 456
21.4.6 Verbod op willekeur / 458
21.5 Het politietuchtrecht in de praktijk / 459
21.5.1 Wel of geen intern onderzoek? / 459
21.5.2 Het interne onderzoek / 462
21.5.3 De afdoening van plichtsverzuim / 466
21.5.4 Gerapporteerde interne onderzoeken en afdoeningen / 468
21.6 Uitdagingen voor de toekomst / 472
Literatuur / 474
DEEL IV POLITIE EN OMGEVING
HOOFDSTUK 22
Politie als onderdeel veiligheidsbestel / 479
E.R. Muller
22.1 Van politiefunctie naar veiligheidsfunctie / 479
22.2 Historische ontwikkeling veiligheidsfunctie / 481
22.3 Veiligheidsnetwerken / 483
22.3.1 Algemeen veiligheidsnetwerk / 483
22.3.2 Specifieke veiligheidsnetwerken / 484
22.4 Samenwerkingsverbanden, coördinatie-arrangementen, overleggen en netwerken veiligheidszorg / 493
22.5 Analyse institutioneel veiligheidsbestel / 498
22.6 Toekomst veiligheidsfunctie / 501
22.7 Slot / 508
Literatuur / 508
HOOFDSTUK 23
Politie en burgers / 511
N. Kop & J. Lam
23.1 Inleiding / 511
23.2 Burgers over de politie / 513
23.2.1 Inleiding / 513
23.2.2 Veiligheidsmonitor / 513
23.2.3 Vertrouwens- en reputatiemonitor / 514
23.2.4 Monitor criminaliteit bedrijfsleven / 515
23.2.5 Verwachtingen burgers over politie / 516
23.3 Burgerparticipatie bij de politie / 518
23.3.1 Maatschappelijke participatie in veiligheid / 518
23.3.2 Burgerparticipatie en politie / 520
23.3.3 Motieven van burgers / 522
23.4 Burgerparticipatie: drie politierollen / 523
23.4.1 Inleiding / 523
23.4.2 Traditioneel en regisserend / 523
23.4.3 Collaboratief / 524
23.4.4 Faciliteren en responsabiliseren / 525
23.5 Risico’s burgerparticipatie / 526
23.5.1 Risico’s algemeen / 526
23.5.2 Eigenrichting / 527
23.5.3 Ontwikkelingen / 530
23.6 Slotoverweging / 531
Literatuur / 532
HOOFDSTUK 24
Internationale politiesamenwerking / 537
M.G.W. den Boer
24.1 Inleiding / 537
24.2 Visie op internationale politiesamenwerking / 539
24.3 De organisatorische werking van internationale politiesamenwerking / 541
24.4 De Nederlandse deelname aan internationale politiesamenwerking / 542
24.4.1 Mondiale dimensie: VN Politiemissies / 543
24.4.2 Mondiale dimensie: Interpol / 544
24.4.3 Mondiale dimensie: Samenwerking tussen gendarmerie-organisaties / 545
24.4.4 Europese dimensie: Europol / 545
24.4.5 Europese dimensie: CEPOL / 547
24.4.6 Europese dimensie: FRONTEX / 548
24.4.7 Europese dimensie: Europese Gendarmerie Force / 549
24.4.8 Multilaterale samenwerking in Europa: Schengen, Prüm, Senningen en de Cross-Channel Intelligence Conference / 549
24.4.9 Overige samenwerkingsverbanden: Cross Channel Intelligence Conference (CCIC) / 551
24.4.10 De bilaterale en regionale dimensie: Verdrag van Enschede en de euregio / 552
24.4.11 Overige samenwerkingsverbanden / 553
24.5 Internationale politiesamenwerking vanuit wetenschappelijk perspectief / 553
24.6 Slotbeschouwing: wenkende perspectieven / 556
Literatuur / 559
HOOFDSTUK 25
Politiestudies in Nederland: een terugblik, de actuele stand van zaken en toekomstperspectief / 561
J. De Paepe, J. Matthys & E. Bakker
25.1 Inleiding / 561
25.2 Politiestudies in Nederland: tussen afstoten en aantrekken / 562
25.2.1 Toenadering tussen politie en wetenschap: een beknopt historisch overzicht / 563
25.2.2 De sturing van het politieonderzoek / 565
25.3 Politiestudies in Nederland: mogelijkheden tot inventarisatie / 566
25.3.1 Selectie van politieonderzoekers / 566
25.3.2 De survey / 567
25.4 Onderzoeksresultaten / 569
25.4.1 De politieonderzoeker: een fluïde begrip / 569
25.4.2 Politiestudies: gefragmenteerd en versplinterd / 571
25.5 Conclusie / 574
Literatuur / 575
HOOFDSTUK 26
Politie en politiewetenschap in perspectief / 579
E.R. Muller
26.1 De politie staat midden in de samenleving / 579
26.2 Politiebestel en veiligheidsbestel blijven in discussie en verandering / 580
26.3 Politie is een professionele organisatie in permanente verandering / 581
26.4 Intensieve samenwerking met anderen cruciaal / 581
26.5 Burgers en bedrijven in de veiligheidszorg / 582
26.6 Cultuur van de politie is cruciaal / 583
26.7 Politie: repressie en preventie / 583
26.8 Alle onderdelen van politiewerk hebben een internationale dimensie / 584
26.9 Politiewetenschap en politie / 584
26.10 Politieagenda toekomst / 585
26.11 Afsluiting / 586
Trefwoordenregister / 587
Serie Handboeken Veiligheid / 591
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht