,

Visies op maatschappelijk verantwoord ondernemen

Specificaties
Ingenaaid, 112 blz. | Nederlands
Koninklijke van Gorcum | 0e druk, 2000
ISBN13: 9789023235767
Rubricering
Juridisch : Management
Koninklijke van Gorcum 0e druk, 2000 9789023235767
Niet leverbaar.

Samenvatting

De rol van het bedrijfsleven verandert en daarmee de rol van organisaties in onze maatschappij. Wat verandert is de grootte en scope van bedrijven, de grote stijging in particulieren, internationale investeringen en het feit dat het inwinnen van informatie en communiceren vierentwintig uur per dag mogelijk is. Het bedrijfsleven krijgt daardoor nieuwe verantwoordelijkheden met betrekking tot het beschermen van democratie, het tegengaan van fraude en corruptie en het intermediëren tussen de verschillende maatschappelijke groepen. In deze bundel geven verschillende personen (zowel nationaal als internationaal) hun visie op de opkomst en invulling van deze nieuwe rol van organisaties. Het boek bevat bijdragen van onder meer Gerlach Cerfontaine, Cees van Luijk, Charles Handy, Arjen van Witteloostuyn en Harry Starren.

Specificaties

ISBN13:9789023235767
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:112
Druk:0
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (1)

recensie
Visies op maatschappelijk verantwoord ondernemen
Henk Hogeweg | 25 november 2002
Nu al wordt voorzien, dat we in de komende 10 jaren de veranderingen in de mate van de afgelopen 30 jaren voor onze kiezen krijgen. En we zijn al zo verander- en reorganisatiemoe.
Lees verder

Over Jan Jonker

Jan Jonker was hoogleraar Duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Daarnaast heeft hij de Pierre de Fermat-leerstoel aan de Toulouse Business School in Frankrijk en de wisselleerstoel Emile Francqui aan de Vrije Universiteit Brussel bekleed. Zijn werk richt zich op drie grote met elkaar samenhangende thema’s: de transitie naar een duurzame economie, de rol die duurzame en circulaire businessmodellen en -strategieën daarin kunnen spelen en de implementatievraag, de vraag naar de veranderkundige impact die fundamenteel anders werken met zich meebrengt.  Hij schreef met de hulp van heel veel mensen onder andere de bestsellers 'Duurzaam Denken Doen' (2010), 'Nieuwe Business Modellen' (2015) en 'Duurzaam Organiseren' (2021). Dat laatste boek is in de Open Access Engelse vertaling ruim 300.000 keer gedownload.  Sinds 2021 is hij met emeritaat, geeft nog (internationaal) lezingen of soms een workshop en doet beknopt en vooral praktisch nog wat  onderzoek. Hij is bereikbaar via: janjonker@me.com

Andere boeken door Jan Jonker

Inhoudsopgave

Voorwoord

Inleiding

1. Een verzoek aan de zakenwereld
2. Van déjà vu via lippendienst naar dadendrang?
3. Een visie
4. Schiphol: goed nabuurschap als basis voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
5. Kunnen de leiders van het bedrijfsleven aan de triple bottom line voldoen?
6. Op de grens. Zaken doen aan de randen van de organisatie
7. Waarom bedrijven zich druk moeten maken over conflicten
8. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
9. Leidende bedrijven in de 21e eeuw: het creëren van waarde voor de aandeelhouder en sociale toegevoegde waarde
10. Het zakenleven en de maatschappij
11. Visie, innovatie en voortdurende ontwikkeling
12. Fundamentalisme en familiewaarden in bedrijven
13. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden
14. Het vermijden van marginalisering in de wereldeconomie
15. Het shareholdersdenken zet de arbeidsverhoudingen onder druk
16. Verslaglegging van maatschappelijke verantwoordelijkheden
17. Maatschappelijk verantwoord bankieren
18. De zakelijke case voor de mensenrechten
19. De echte uitdaging in het zakendoen
20. Een visie op het bedrijfsleven binnen de maatschappij
21. Maatschappelijk ondernemen. Alsof er een alternatief zou zijn.

Net verschenen

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Visies op maatschappelijk verantwoord ondernemen