Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Strategisch ondernemen

Van dialoog tot plan en actie

Specificaties
Ingenaaid, 241 blz. | Nederlands
Koninklijke van Gorcum | 1e druk, 2008
ISBN13: 9789023244134
Rubricering
Juridisch : Management
Koninklijke van Gorcum 1e druk, 2008 9789023244134
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Ondernemerschap floreert. Steeds meer studenten overwegen al tijdens hun studie om later een eigen onderneming te beginnen of moeten als stagiair ondernemers helpen met het opstellen van een ondernemingsplan. En ook in werknemers wordt ondernemingszin gewaardeerd.

'Strategisch ondernemen' is een handleiding voor het formuleren van een strategisch of marketingbeleid voor ondernemingen. Ondernemerschap kunt u leren. Dat laat dit boek zien aan de hand van MOSO, het MOdel van Strategisch Ondernemen. Dit model stelt meerdimensionaal of duurzaam ondernemen centraal en draait om het behouden van de sociale levens-vatbaarheid ('planet' en 'people') en van de economische levensvatbaarheid van de onderneming ('profit').

Het accent ligt op 'how to do', gebaseerd op een eigen concept en op theorieën en relevante methoden van bekende auteurs op dit gebied. Aan de hand van oefenvragen, invulschema's en een praktijkcase werkt u stap voor stap toe naar een goed onderbouwd strategisch ondernemingsplan. Gaandeweg maakt u zich de essentiële aspecten van ondernemen eigen.

Specificaties

ISBN13:9789023244134
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:241
Druk:1
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (1)

recensie
Strategisch ondernemen
Jasper Thijs | 26 september 2008
Iedereen die ooit een strategie voor een onderneming heeft mogen uitdenken, opschrijven en implementeren, zal door de titel van dit boek geboeid raken: 'Strategisch ondernemen'. Hoe komt het toch dat het planningsproces vaak zo moeizaam verloopt? Dat mensen zich er soms zo weinig bij betrokken voelen? Dat het plan niet echt gaat leven of altijd maar weer in de la belandt? Veel ondernemers willen hier graag een goed antwoord op horen, hoewel dit boek niet per se voor die ondernemers is geschreven. Hans Krijnen mikt, getuige de wervende tekst op de achterkant van het boek, op een iets jongere doelgroep, namelijk 'hbo-studenten, wo-studenten en aanstaande ondernemers'. Het is dus wellicht meer een introductie in strategische planning dan een boek met praktische tips en trucs voor actiegerichte ondernemers.
Lees verder

Over Hans Krijnen

Hans Krijnen was als UHD Strategisch Management verbonden aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 2004 is hij als zelfstandig strategieadviseur werkzaam.

Andere boeken door Hans Krijnen

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Waarom strategisch ondernemen?
1.1 Wat is strategisch ondernemen?
1.2 Is strategisch ondernemen iets voor mijn onderneming?
1.3 Model van strategisch ondernemen: MOSO

2. Waar staan we en wat gebeurt er?
2.1 De huidige positie van mijn onderneming
2.2 Interne en externe omgevingsanalyse
2.3 SWOT-matrix: huidige strategieën

3. Wie zijn we en wie willen we zijn?
3.1 Functie in de omgeving: economisch-technische missie
3.2 Visie en nieuwe economisch-technische missie
3.3 De visie van onze onderneming

4. Waar gaan we heen?
4.1 Vijf basisdoelen
4.2 Waar moeten we ons op richten?

5 Hoe doen we dat: sociaal-maatschappelijke strategieën
5.1 Sociaal-maatschappelijke componenten: de externe dimensie
5.2 Vier groepen externe acceptatiestrategieën
5.3 Indeling van de externe acceptatiestrategieën van onze onderneming
5.4 Externe sociaal-maatschappelijke missie
5.5 Sociaal-maatschappelijke componenten: de interne dimensie
5.6 Drie groepen interne acceptatiestrategieën
5.7 Indeling van de interne acceptatiestrategieën van onze onderneming
5.8 Interne sociaal-maatschappelijke missie

6 Hoe doen we dat: economisch-technische strategieën I
6.1 Economisch-technische missie (ETM)
6.2 Ontwikkelingsrichting (ORI)
6.3 Verband tussen basisdoelen en ontwikkelingsrichtingen
6.4 Concurrentiestrategieën

7 Hoe doen we dat: economisch-technische strategieën II
7.1 Portefeuille-evenwicht (PE)
7.2 Synergie (SYN)
7.3 Ontwikkelingsmethode (OM)
7.4 Vijf economisch-technische componenten

8 Welke strategische opties kiezen we?
8.1 Model van strategisch ondernemen: MOSO
8.2 Concurrentievoordelen
8.3 Samenvatting van onze expliciete strategieën
8.4 De aangepaste SWOT-matrix: gehandhaafde en nieuwe strategieën
8.5 Twee niveaus van strategische problemen
8.6 Strategische opties: hoe creatief zijn wij?
8.7 Twee scenario's voor het bedenken van opties
8.8 Halen we onze doelen?
8.9 Het bewaken van voortgang
8.10 Ontwikkeling van vaardigheden

9 Strategisch ondernemen als een continu proces
9.1 Het resultaat: werkdocument en ons strategische ondernemingsplan
9.2 Uitvoering van de actieplannen
9.3 Uitvoering van het strategische beleid: de balanced scorecard en het INK-management model
9.4 De cirkel is rond, de volgende ronde

Appendix strategisch ondernemingsplan MEDCON B
Hoe hoog is het strategische gehalte van het beleid van ondernemingen?
Literatuuroverzicht
Begrippenlijst
Lijst van afkortingen
Te raadplegen bronnen
Register
Over de auteur

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategisch ondernemen