

Chris den Besten werkt als orthopedagoog en trainer. Hij is GZ-psycholoog, gedragstherapeut in opleiding en trainer Eigen Initiatief Model.
Meer over de auteursBegeleid ontdekkend leren
Het Eigen Initiatief Model in zes stappen
Samenvatting
Begeleiders die tegenwoordig mensen met een (verstandelijke) beperking ondersteunen doen dat vanuit de supportvisie. Tenminste, dat verwachten zorgorganisaties van hen. Mensen met een beperking maken een ontwikkeling door van afhankelijkheid naar zelfbepaling. Ze zijn burgers als ieder ander, die regie over eigen leven willen.
De taak van begeleiders is met de supportvisie veranderd van overnemen naar ondersteunen. Een taak die om een nieuwe attitude en nieuwe werkwijzen vraagt. Begeleid ontdekkend leren is zo'n werkwijze: een methode waarmee begeleiders support echt in praktijk kunnen brengen. Doelgericht, concreet en volgens een duidelijk stappenplan. Het boek - geïllustreerd met praktijk(voor)beelden in tekst en beeld - is bedoeld voor begeleiders in het werkveld en voor studenten in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs.
Begeleid ontdekkend leren is een praktische uitwerking van het Eigen Initiatief Model. Met dit model leren mensen met een beperking denkvaardigheden: een plan maken voor zij iets doen, volgen en bijsturen terwijl ze bezig zijn en terugkijken wanneer ze klaar zijn. Wie met cliënten begeleid ontdekkend leren toepast, zorgt ervoor dat hun flexibiliteit en zelfstandigheid daadwerkelijk toenemen. De cliënt krijgt binnen zijn mogelijkheden meer invloed op zijn eigen leven, meer plezier in zijn taken, leert zelf te kiezen en voelt zich versterkt in zijn zelfbeeld.
Specificaties
Over Audry van Vulpen
Inhoudsopgave
Inleiding
1 Begeleiden is een vak
1.1 Werken vanuit een beroepsvisie
1.2 Vijf competenties: vakvaardigheden van begeleiders
1.3 De competentie ontwikkelingsgericht handelen
1.4 Je attitude: hulpverlener of coach?
1.5 Werken met een methode en methodisch werken
2 Zo leren mensen
2.1 Iedereen kan leren
2.2 Zo gaat leren
2.3 Verschillende manieren van leren
2.4 Denk- en doevaardigheden
2.5 Ontdekruimte als voorwaarde om je te ontwikkelen
2.6 Leren vanuit een vraag of behoefte
3 Begeleid ontdekkend leren - een plan maken
Stap 1 Bewust kiezen voor begeleid ontdekkend leren
Stap 2 Een leerplan maken
4 Begeleid ontdekkend leren - de leersituatie
Stap 3 De leersituatie voorbereiden
Stap 4 Aan de slag in de leersituatie
5 Begeleid ontdekken leren – terugkijken
Stap 5 Terugkijken op de leersituatie: het leergesprek
Stap 6 Terugkijken op het leerplan
6 Leren in wonen, werken en vrije tijd
6.1 Raoul- Ruimte geven kan wonderen doen
6.2 Iris - Goed is pas goed als het echt goed is
6.3 Casper - Leren kan ook achteraf
6.4 Angel - Worstelen met dilemma`s en risico`s
6.5 Kees - Motivatie is de sleutel tot succes
6.6 Anja - Generaliseren: van het een komt het ander
7 De begeleider als sleutel tot succes
7.1 Basisvaardigheden voor succesvol begeleid ontdekkend leren
7.2 Ja maar ...; zes vragen die je altijd al wilde stellen over begeleid ontdekkend leren
7.3 Zo kom je in de flow: vijf tips voor succes!
Bijlage 1 Vertrekpunt cliënt
Bijlage 2 Leerplan
Bijlage 3 Observatie- en evaluatiepunten denkvaardigheden
Bijlage 4 De meterstanden-lijst voor begeleiders
Bijlage 5 Verdiepingsvragen bij de dvd
Literatuurlijst
Over de makers van dit boek
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht