

ohn Vollenbroek heeft sinds 1979 een adviesbureau en werkt vanuit Oldenzaal. Hij is al jaren gefascineerd door de vraag hoe het komt dat kwaliteitskosten, klachten en ongevallen zich blijven herhalen, terwijl iedereen zegt dat niet te willen.
Meer over John VollenbroekWerkboek Foutenmanagement
Samenvatting
Dit werkboek helpt leidinggevenden en docenten om met hun groep op een prettige wijze bespreekbaar te maken hoe minder fouten kunnen worden gemaakt en hoe van de gemaakte fouten kan worden geleerd.
In dit werkboek worden eerst de oorzaken van de meest voorkomende menselijke fouten beschreven. In de volgende thematisch afgebakende hoofdstukken wordt eerst getoond hoe de eigen manier van reageren op fouten het leren van een groep niet in de weg hoeft te staan en hoe een groep kan leren van fouten.
Bij elk thema krijgt de lezer eerst zicht op de persoonlijke kennis, opvattingen en gedragingen. Daarna worden ideeën en hulpmiddelen aangeboden om het desbetreffende thema in werkbesprekingen of minitrainingen aan de orde te stellen
Het boek is bedoeld voor mensen die zich bezighouden met de vraag hoe zij als leidinggevende of stafmedewerker de kwaliteit of het veilig werken in organisaties kunnen verbeteren. Daarnaast kunnen mensen uit het onderwijs er ideeën uit opdoen om hun leerlingen te leren constructief met het maken van fouten om te gaan.
Specificaties
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Menselijke fouten
1.1 Test je kennis over menselijke fouten en eigenschappen
Oefening 1. Je kennis over menselijke fouten
1.2 Een overzicht van menselijke fouten
1.3 De beperking van ons werkgeheugen is een hoofdoorzaak van fouten
Literatuurtips
2. Communicatiefouten
2.1 Slecht luisteren
Oefening 2: Luisteroefening 1
Oefening 3: Luisteroefening 2
2.2 Ongelukkige bedieningsvoorschriften
Oefening 4: Het lezen van aanwijzingen 1
Oefening 5: Het lezen van aanwijzingen 2
2.3 De gevolgen van verkeerd lezen van aanwijzingen
3. Geheugen
Oefening 8: Het geheugen 1
Oefening 9: Het geheugen 2
3.1 Yuppen-Alzheimer
3.2 Zich iets alleen op een bepaalde plaats herinneren
3.3 Onder spanning iets niet meer weten
3.4 Waar was ik ook alweer gebleven?
Oefening 10: Een bijeenkomst met je groep over dit hoofdstuk
Literatuurtip
4. Fouten bij routinehandelingen
4.1 Concentratie
4.2 In vertrouwde situaties veranderingen
4.3 Bij routinewerk de aandacht verliezen
4.4 Een handeling overslaan in een reeks
4.5 Onbedoeld een verkeerde handeling uitvoeren
4.6 Procedures niet volgen
5. Fouten bij het oplossen van problemen
5.1 Denkfouten
5.2 Risico's verkeerd inschatten
5.3 De minst en de meest ervaren mensen lopen de risico's
5.4 Te snel een probleem willen oplossen
5.5 Voldoende is ook goed. Waarom we niet altijd de beste oplossing kiezen
6. Constructief reageren op eigen en andermans fouten
6.1 Onderken hoe je nu op fouten van jezelf reageert
6.2 Reageren op fouten van anderen
7. Met je medewerkers het gesprek aangaan over leren van fouten
Literatuur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht