Ton Kallenberg is director education and studentaffairs aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Leiden.
Meer over de auteursLeren (en) doceren in het hoger onderwijs
Samenvatting
In Leren (en) doceren in het hoger onderwijs staat de dagelijkse praktijk van de docent centraal. De docent vervult een cruciale rol in de onderwijsleersituatie. Ongeacht de onderwijswerkvorm (college, werkgroep, practicum) van de docent wordt gevraagd om het onderwijs zodanig vorm te geven dat een maximaal leerresultaat bij de student wordt bereikt.
In vier thema’s behandelen de auteurs een aantal didactische onderwerpen: het leren van studenten (bevorderen), onderwijs ontwerpen, onderwijs uitvoeren en onderwijs evalueren.
Aan de hand van voorbeelden, schema’s, modellen en vaardighedenbladen aan het eind van elk hoofdstuk bieden zij een directe eerste hulp bij praktische vragen. De focus van dit boek is gericht op campus-based education. Daarnaast besteedt het ook aandacht aan digitale didactiek.
In deze vierde druk zijn de didactische inzichten van de afgelopen jaren verwerkt.
Het boek is zo ingericht dat het goed aansluit op cursussen en leergangen die erop zijn gericht om docenten, examinatoren en studieadviseurs in het hoger onderwijs te ondersteunen in hun professionele ontwikkeling. Het is bij uitstek geschikt om te gebruiken binnen de BKO (Basis Kwalificatie Onderwijs), de SKO (Senior Kwalificatie Onderwijs), de BKE (Basis Kwalificatie Examinering) en de BKS (Basis Kwalificatie Studieadviseurs). Het is bedoeld voor docenten in die trajecten, maar ook als naslagwerk voor de docenten die behoefte hebben aan praktische tips of juist aan een theoretische basis.
Specificaties
Over Gerard Baars
Over Linda van der Grijspaarde
Inhoudsopgave
Inleiding 13
Thema 1 Hoe leren studenten?
1 Leren, herinneren en leeractiviteiten 19
1.1 Waarom aandacht voor het leren van studenten? 19
1.2 Leren en herinneren 19
1.3 Herinneren en het geheugen 23
1.4 Leeractiviteiten 26
2 Verschillen tussen studenten 31
2.1 Waarom aandacht voor verschillen tussen studenten? 31
2.2 Vermogen tot het managen van leren 40
2.3 Vermogen tot diepteleren 41
2.4 Leerstijlen 42
3 Doceeractiviteiten 51
3.1 Waarom doceeractiviteiten? 51
3.2 Verschillende functies van onderwijs 51
3.3 Relatie tussen functies van onderwijs en doceeractiviteiten 53
3.4 Cognitieve doceeractiviteiten 55
3.5 Affectieve doceeractiviteiten 59
3.6 Regulatieve doceeractiviteiten 61
3.7 Sturing geven aan het leerproces 66
3.8 Omgaan met verschillen tussen studenten 72
4 Studiesucces verhogen 75
4.1 Waarom studiesucces verhogen? 75
4.2 De kwaliteit van de docent 76
4.3 Karakteristieken van de opleiding 79
Thema 2 Wat moeten studenten leren en hoe tonen zij dat aan?
5 Leerdoelen formuleren 107
5.1 Waarom leerdoelen formuleren? 107
5.2 Samenhang 107
5.3 Functies van leerdoelen 110
5.4 Te onderscheiden soorten leerdoelen voor onderwijs 111
5.5 Kenniscategorieën 115
5.6 Vaardighedencategorieën 116
5.7 Componenten van een concreet leerdoel 124
6 Toetsen en beoordelen 127
6.1 Waarom toetsen en beoordelen? 127
6.2 Functies van toetsen en beoordelen 127
6.3 Een toetsvorm kiezen 129
6.4 Toetsvormen 135
6.5 Kwaliteit van toetsen en beoordelen 148
6.6 Eisen aan een toets 149
6.7 Een toets ontwikkelen 152
6.8 Digitaal toetsen 160
6.9 Plagiaat voorkomen 164
Thema 3 Hoe komen studenten tot het gewenste eindniveau?
7 Didactische werkvormen 207
7.1 Waar moet u bij het selecteren van didactische werkvormen rekening mee houden? 207
7.2 Het didactisch onderwijsconcept van de opleiding 209
7.3 Didactische werkvormen bij de start van de onderwijseenheid 232
7.4 Docentgestuurde didactische werkvormen 235
7.5 Interactieve didactische werkvormen 250
7.6 Opdrachtvormen 257
7.7 Spelvormen 266
7.8 Groepswerk 267
8 Leerstof (laten) selecteren 271
8.1 Wie selecteert de leerstof (inhoud)? 271
8.2 Inhoudsgerichte leerstofkeuze door de docent: een gestructureerde aanpak 273
8.3 Bestaande leerstof beoordelen en gebruiken 280
8.4 Studenten de leerstof laten zoeken, selecteren en evalueren 285
9 Studenten begeleiden 287
9.1 Waarom studenten begeleiden? 287
9.2 Intensiteit en stijl van begeleiding 288
9.3 Het geven van feedback aan studenten en het ontvangen van feedback door studenten 290
9.4 Het coachen van studenten 296
9.5 Begeleiden van studenten bij specifieke onderwijsactiviteiten 298
Thema 4 Evaluatie en doorontwikkeling
10 De kwaliteit van het onderwijs onderzoeken en verbeteren 373
10.1 Waarom informatie over de kwaliteit van onderwijs verzamelen? 373
10.2 Welke informatie over de kwaliteit van onderwijs is van belang? 374
10.3 De mening van studenten als indicator voor de kwaliteit van het onderwijs 376
10.4 Op uw eigen functioneren reflecteren 378
10.5 Het evaluatieproces 385
10.6 Plek in het systeem van (externe) kwaliteitszorg 388
11 Continue verbetering van uw onderwijs (innoveren) 393
11.1 Waarom continue verbetering van uw onderwijs? 393
11.2 Het belang van docentprofessionalisering 394
11.3 Vormen van docentprofessionalisering 399
11.4 Uw onderwijs innoveren 403
Literatuur 423
Register 433
Over de auteurs 439
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht