trefwoord
Didactiek: de wetenschap en kunst van effectief lesgeven
Didactiek is de wetenschap en kunst van het onderwijzen. Het omvat alle methoden, technieken en principes die bijdragen aan effectieve kennisoverdracht en leerprocessen. Of je nu docent, trainer of opleider bent, een goede didactische aanpak maakt het verschil tussen kennis overbrengen en kennis laten landen. Op deze pagina ontdek je de belangrijkste inzichten, boeken en experts op het gebied van didactiek.
De basis van effectieve didactiek
Goede didactiek begint bij het begrijpen hoe mensen leren. Het gaat niet alleen om wát je onderwijst, maar vooral om hóe je dat doet. Een effectieve didactische aanpak houdt rekening met verschillende leerstijlen, activeert deelnemers en bouwt voort op bestaande kennis en ervaringen.
Ton Kallenberg
Gerard Baars
Linda van der Grijspaarde
Leren (en) doceren in het hoger onderwijs
Dit standaardwerk behandelt alle aspecten van effectief lesgeven in het hoger onderwijs. Het biedt docenten concrete didactische principes, werkvormen en methoden die aansluiten bij hedendaagse onderwijsuitdagingen. Een onmisbare bron voor iedereen die zijn didactische vaardigheden wil versterken.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
In 'Leren (en) doceren in het hoger onderwijs' geven de auteurs een compleet overzicht van didactische benaderingen die werken in de praktijk. Onderwijsexperts Gerard Baars, Linda van der Grijspaarde en Ton Kallenberg combineren wetenschappelijke inzichten met praktische toepasbaarheid.
Het prachtige risico van onderwijs
Peter de Roode
In dit diepgaande artikel analyseert Biesta de essentie van goed onderwijs. Hij stelt de gebruikelijke opvatting over 'leren' ter discussie en pleit voor een didactische benadering waarin de docent weer centraal staat als degene die echt iets toe te voegen heeft. Een verfrissende kijk op de didactische rol van de leraar.
Auteurs die schrijven over 'didactiek'
Didactische rollen en vaardigheden
Een effectieve opleider of trainer beheerst verschillende didactische rollen. Afhankelijk van de leerdoelen, doelgroep en context moet je kunnen schakelen tussen verschillende didactische benaderingen. Onderzoek wijst uit dat docenten die bewust verschillende rollen kunnen aannemen, betere leerresultaten behalen bij hun studenten of deelnemers.
Martie Slooter
De zes rollen van de leraar
Martie Slooter presenteert in dit praktijkgerichte boek een helder model met zes cruciale docentrollen. De rol van 'didacticus' krijgt bijzondere aandacht: hoe zorg je ervoor dat kennis effectief wordt overgebracht? Met concrete handvatten voor elke onderwijsprofessional die zijn didactische vaardigheden wil aanscherpen.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Een leraar van klasse
Peter de Roode
Dit artikel bespreekt het doorgroeien in het docentschap, met een sterke nadruk op didactische vaardigheden. Het laat zien hoe docenten kunnen evolueren van kennisoverdragers naar begeleiders die leerlingen stimuleren eigenaarschap te nemen over hun leerproces - een essentiële didactische verschuiving.
SPOTLIGHT: Karin de Galan
Karin de Galan geldt als een van Nederlands meest invloedrijke experts op het gebied van trainingsdidactiek. Als oprichter van de 'Karin de Galan school voor training' heeft ze een eigen didactische methode ontwikkeld die deelnemers succesvol helpt nieuwe kennis en vaardigheden te leren. Haar evidence-based benadering combineert wetenschappelijke kennis met praktische toepasbaarheid.
Meer over Karin de Galan
Karin de Galan
Online trainen
In 'Online trainen' laat Karin de Galan zien dat effectief online lesgeven niet draait om technische snufjes, maar om een doordachte didactische structuur. Het boek biedt een complete methodiek om online trainingen te ontwerpen die deelnemers écht in beweging brengen en voor optimale kennisoverdracht zorgen.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Karin de Galan
Trainen - Een praktijkgids
Een klassieker die de basis legt voor effectieve trainingsdidactiek. De Galan beschrijft hoe je als trainer een programma opbouwt dat leidt tot daadwerkelijke gedragsverandering. Het boek behandelt didactische principes die elke trainer zou moeten kennen en toepassen voor effectieve kennisoverdracht.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
"Trainen is niet het vullen van een vat, maar het aansteken van een vuur. Goede didactiek zorgt ervoor dat deelnemers zelf tot inzichten komen, in plaats van passief kennis te consumeren. Pas dan beklijft het geleerde en wordt het omgezet in nieuw gedrag."
Uit: Trainen - Een praktijkgids
Innovatieve didactische benaderingen
De didactiek evolueert voortdurend onder invloed van nieuwe inzichten uit de leerpsychologie, technologische ontwikkelingen en veranderende maatschappelijke behoeften. Innovatieve benaderingen zoals ervaringsgericht leren, blended learning en brain-based teaching winnen terrein en verrijken het didactische repertoire van docenten en trainers.
SPOTLIGHT: Titia van der Ploeg
Titia van der Ploeg is een vooraanstaand didactisch expert die haar sporen heeft verdiend als trainer, auteur en NOBTRA Trainer van het Jaar 2014/2015. Haar expertise ligt in het ontwikkelen van innovatieve didactische methoden die aansluiten bij de hedendaagse leer- en werkpraktijk. Haar IMPACT-methode biedt trainers een krachtig didactisch kader.
Meer over Titia van der Ploeg
Titia van der Ploeg
Training 2.0
Dit boek introduceert de IMPACT-methode, een volledig didactisch kader voor effectieve trainingen. Van der Ploeg laat zien hoe je met een doordachte didactische aanpak meer impact maakt in je trainingen. Het boek biedt concrete handvatten voor het ontwerpen van leerprocessen die beklijven en leiden tot daadwerkelijke gedragsverandering.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
The Power of Making Thinking Visible
Peter de Roode
Dit artikel bespreekt hoe je denken zichtbaar kunt maken - een krachtige didactische benadering. Het beschrijft specifieke didactische routines en werkvormen die docenten kunnen gebruiken om het denkproces van leerlingen te stimuleren, te volgen en te verdiepen, in plaats van alleen op kennisoverdracht te focussen.
Werkvormen als didactisch gereedschap
Een rijk didactisch repertoire kenmerkt zich door gevarieerde werkvormen die afgestemd zijn op verschillende leerdoelen. De juiste werkvorm op het juiste moment kan het verschil maken tussen oppervlakkig en diepgaand leren. Effectieve didactiek maakt bewust gebruik van werkvormen om leerprocessen te activeren en te verrijken.
Marcolien Huybers
HOE-boek voor de trainer
Dit praktische boek biedt een schat aan didactische werkvormen voor trainers. Auteur Marcolien Huybers beschrijft niet alleen de werkvormen zelf, maar ook de didactische principes erachter. Wanneer zet je welke werkvorm in? Hoe maak je de verbinding tussen werkvorm en leerdoel? Een onmisbare didactische toolkit.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
HOE-boek voor de trainer
Effectieve didactiek vraagt om doelgerichte werkvormen. Kies niet voor een werkvorm omdat deze 'leuk' is, maar omdat deze bijdraagt aan het leerproces. Vraag jezelf altijd af: Welk leerdoel dient deze werkvorm? Hoe activeert deze werkvorm verschillende leerstijlen? Hoe zorg ik voor transfer naar de praktijk?
Sasja Dirkse-Hulscher
Angela Talen
Maaike Kester
Het Groot Werkvormenboek deel 2
Dit uitgebreide boek biedt een schat aan didactische werkvormen, elk voorzien van concrete instructies en didactische onderbouwing. De auteurs Angela Talen, Maaike Kester en Sasja Dirkse-Hulscher laten zien hoe gevarieerde werkvormen bijdragen aan een effectief leerklimaat en kennisoverdracht.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Reflectie werkvormen - ‘Waardevol hulpmiddel’
Sippy van Akker
Dit artikel bespreekt specifieke didactische werkvormen gericht op reflectie - een essentieel element in effectieve leerprocessen. De besproken werkvormen helpen docenten en trainers om reflectie te structureren en te verdiepen, wat leidt tot betekenisvoller leren en betere kennisintegratie.
Digitale didactiek
Met de opkomst van online leren en digitale leermiddelen is er een specifiek vakgebied ontstaan: digitale didactiek. Hierbij gaat het om de vraag hoe je digitale middelen effectief inzet in leerprocessen. Niet de technologie staat centraal, maar de didactische principes die eraan ten grondslag liggen.
Wouter Buelens
Mitte Schroeven
Tim Surma
Kristel Vanhoyweghen
Paul Kirschner
Wijze Lessen Digitale didactiek
Dit wetenschappelijk onderbouwde boek laat zien hoe educatieve technologie (EdTech) effectief kan worden ingezet in het onderwijs. De auteurs presenteren digitale didactiek vanuit evidence-informed principes, zodat de technologie daadwerkelijk bijdraagt aan leerprocessen in plaats van slechts een digitale laag over traditioneel onderwijs te leggen.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
De opleidingskundige is dood, leve de ontwerper
Bert Peene
Dit artikel verkent de veranderende rol van opleidingskundigen en hoe didactische principes worden toegepast in moderne leeroplossingen. Het belicht de verschuiving van traditionele opleidingen naar meer geïntegreerde leerbenaderingen waarin digitale didactiek een belangrijke plaats inneemt.
Griet Bogaert
Mitte Schroeven
Digitale didactiek. Hoe? Zo!
Dit praktijkgerichte boek helpt leraren op weg met digitale didactiek door middel van 30 concrete vragen en antwoorden. Het laat zien hoe digitale tools didactisch verantwoord kunnen worden ingezet om leerprocessen te versterken, zonder dat de technologie de didactiek overheerst.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Feedback als didactisch instrument
Een van de krachtigste didactische instrumenten is effectieve feedback. Onderzoek toont aan dat gerichte, tijdige en constructieve feedback een enorme impact heeft op leerprocessen. Een goede didactische aanpak integreert feedbackmomenten op strategische punten in het leerproces.
Stijn Vanhoof
Geert Speltincx
Feedback in de klas
Dit boek van Geert Speltincx en Stijn Vanhoof biedt concrete didactische strategieën voor effectieve feedback in de klas. Het laat zien hoe feedback, mits juist toegepast, een krachtig didactisch instrument is dat leerprocessen verdiept en versnelt.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Feedback in de klas
Effectieve feedback is specifiek, tijdig en gericht op groei. Didactisch sterke feedback richt zich niet alleen op het eindresultaat maar vooral op het proces. Door leerlingen inzicht te geven in hun leerstrategieën en denkprocessen, leren ze dieper en duurzamer dan wanneer feedback alleen gaat over 'goed' of 'fout'.
Didactiek voor professionals
Ook buiten het reguliere onderwijs speelt didactiek een cruciale rol, bijvoorbeeld bij bedrijfstrainingen, vakopleidingen en professionele ontwikkeling. Volwassenen leren anders dan kinderen, wat vraagt om een aangepaste didactische aanpak die aansluit bij hun ervaring, kennis en leerbehoeften.
SPOTLIGHT: Marcolien Huybers
Marcolien Huybers is een expert op het gebied van opleiden en trainen. Met meer dan 25 jaar ervaring in het vak heeft zij zich gespecialiseerd in didactische werkvormen die het leerrendement maximaliseren. Haar praktijkgerichte aanpak helpt trainers en opleiders om hun didactische vaardigheden te versterken en impactvoller te worden.
Meer over Marcolien Huybers
Karin de Galan
Van deskundige naar trainer
Dit boek van Karin de Galan helpt vakinhoudelijke experts om effectieve trainers te worden. De didactische principes en methoden zijn specifiek gericht op het omzetten van expertise naar impactvolle trainingssessies. Het boek behandelt onder meer de opbouw van 'weten naar kunnen' en het aansluiten bij verschillende leerstijlen.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
"De kunst van didactiek is niet om te laten zien hoeveel je weet, maar om deelnemers te laten ontdekken wat ze nog niet wisten. Een goede trainer is niet degene die het meeste weet, maar degene die het beste in staat is anderen te laten leren."
Uit: Van deskundige naar trainer
Arie Speksnijder
De Trainingsachtbaan
In dit boek presenteert Arie Speksnijder een innovatief didactisch model: de Trainingsachtbaan. Deze aanpak is gebaseerd op bewezen didactische principes en biedt trainers een raamwerk om trainingen te ontwerpen die deelnemers emotioneel en intellectueel in beweging brengen.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Didactiek en motivatie
Een goede didactische benadering stimuleert de intrinsieke motivatie van lerenden. Door aan te sluiten bij persoonlijke interesses, autonomie te bieden en competentieontwikkeling zichtbaar te maken, creëer je als docent of trainer een klimaat waarin leren niet alleen effectief maar ook plezierig is.
Pepijn Dousi
Sam Moeke
Aarnoud van Nieuwenhuijze
Nathalie Aelterman
Motiverend lesgeven. Hoe? Zo!
Dit boek verbindt motivatietheorie met concrete didactische handvatten. De auteurs laten zien hoe docenten hun didactische aanpak kunnen vormgeven zodat deze de motivatie van leerlingen versterkt. Met praktische voorbeelden en direct toepasbare strategieën voor elke onderwijsprofessional.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Lessen in orde
Peter de Roode
Dit artikel bespreekt hoe klassenmanagement en didactiek samenhangen. Een goed gestructureerde les met duidelijke didactische principes draagt bij aan een positief leerklimaat waarin leerlingen gemotiveerd blijven en optimaal kunnen leren.
Hilly Drok
René Kneyber
Valentina Devid
ReguLEER!
Dit boek behandelt een belangrijk didactisch principe: zelfregulatie bij leerlingen en studenten. De auteurs laten zien hoe docenten hun didactische aanpak kunnen afstemmen om leerlingen meer eigenaarschap en zelfbeschikking te geven in hun leerproces, wat de motivatie en leerresultaten verhoogt.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Evidence-based didactiek
Steeds vaker wordt de roep om wetenschappelijk onderbouwde didactische methoden luider. Evidence-based didactiek gebruikt inzichten uit onderzoek om leerprocessen effectiever te maken. Tegelijkertijd blijft er ruimte voor de professionele intuïtie en ervaring van de docent of trainer.
Remco Broesder
Effectieve didactiek
Dit boek biedt een gedegen overzicht van wetenschappelijk bewezen didactische strategieën. Remco Broesder verbindt onderzoek met praktijk en geeft docenten concrete handvatten om hun lessen effectiever te maken op basis van wat we weten over effectief leren en onderwijzen.
Boek bekijken
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Canon van leren en ontwikkelen - 50 concepten en hun grondleggers
Manon Ruijters
Dit artikel bespreekt 50 fundamentele concepten op het gebied van leren en ontwikkelen, waaronder vele met sterke didactische componenten. Het biedt een brug tussen theorie en praktijk, en helpt professionals om didactische keuzes te onderbouwen met relevante concepten en theorieën.
De Reflectieve Leraar
Peter de Roode
Dit artikel bespreekt Marzano's aanpak voor reflectieve leraren, waarin didactische keuzes worden geëvalueerd en verbeterd. Het laat zien hoe docenten systematisch kunnen reflecteren op hun didactische praktijk en deze kunnen versterken op basis van een uitgebreide zelfanalyse.
Conclusie: didactiek als sleutel tot effectief leren
Didactiek is veel meer dan een verzameling technieken; het is de kunst en wetenschap van effectief lesgeven. Of je nu werkt in het onderwijs, bedrijfsleven of elders waar kennisoverdracht plaatsvindt, een sterke didactische basis maakt het verschil tussen informatie aanbieden en daadwerkelijke leerprocessen faciliteren. Door bewust didactische principes toe te passen, creëer je als docent of trainer de voorwaarden waarin anderen optimaal kunnen leren en groeien.
De beste didactici blijven zichzelf ontwikkelen, experimenteren met nieuwe benaderingen en reflecteren op hun praktijk. Ze combineren wetenschappelijke inzichten met praktische ervaring en stemmen hun didactische aanpak voortdurend af op de behoeften van hun leerlingen of deelnemers. Zo blijft didactiek een dynamisch veld dat zich blijft ontwikkelen om effectief leren mogelijk te maken in een veranderende wereld.
De bestsellers
-
€ 34,50
-
€ 29,50
-
€ 40,00
-
€ 30,00
-
€ 29,99