Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Het ontwerpen van een onderzoek

Specificaties
Paperback, 320 blz. | Nederlands
Boom Uitgevers Amsterdam | 6e druk, 2021
ISBN13: 9789024427819
Rubricering
Hoofdrubriek : Wetenschap en techniek
Juridisch : Management
Boom Uitgevers Amsterdam 6e druk, 2021 9789024427819
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Dit product bestaat uit het boek inclusief website met o.a. het online boek.

Het zelfstandig opzetten en uitvoeren van een onderzoek is voor veel studenten een struikelblok. Een goed onderzoek begint altijd met een gedegen ontwerp. Als dat goed staat, zal de uitvoering van het onderzoek soepeler verlopen. Veel bestaande handboeken behandelen echter vooral de uitvoering van het onderzoek en niet het ontwerpen en opzetten ervan.

‘Het ontwerpen van een onderzoek’ voorziet in deze lacune. Het geeft heldere richtlijnen, procedures en stappenplannen die de student bij het opzetten van het afstudeerproject op de voet kan volgen. De focus ligt daarbij op praktijkgericht onderzoek. Het boek sluit daarmee goed aan op de onderzoekspraktijk binnen het hbo, en in toenemende mate ook op universiteiten.

Deze zesde druk is geheel herzien en geactualiseerd. Het heldere taalgebruik en een overzichtelijke vormgeving maken het voor de lezer eenvoudig om de lijn van het betoog te volgen. Bij het boek hoort de website met daarop aanvullend lesmateriaal en video’s voor studenten en docenten.

Specificaties

ISBN13:9789024427819
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:320
Druk:6
Verschijningsdatum:18-2-2021
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (1)

Jaap Hollaar | 9 april 2008
'Het ontwerpen van een onderzoek' is geschreven door experts op dit terrein: de professoren Piet Verschuren en Hans Doorewaard. Beiden zijn verbonden aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Ze hebben veel ervaring in de uitvoering en begeleiding van zowel theoriegerichte als praktijkgerichte vormen van onderzoek.Lees verder

Over Piet Verschuren

Piet Verschuren is emeritus hoogleraar van de Faculteit Managementwetenschappen van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij heeft zeer ruime ervaring in de uitvoering en begeleiding van wetenschappelijk theoriegericht en praktijkgericht onderzoek.

Andere boeken door Piet Verschuren

Over Hans Doorewaard

Prof. dr. Hans Doorewaard is emeritus hoogleraar in de bedrijfswetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij heeft zeer ruime ervaring in de uitvoering en begeleiding van zowel theoriegerichte als praktijkgerichte vormen van onderzoek.

Andere boeken door Hans Doorewaard

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

1 Projectontwerp
1.1 Inleiding
1.2 Projectontwerp in vogelvlucht
1.3 Iteratief ontwerpen
1.4 Stappenplan

DEEL I: CONCEPTUEEL ONTWERP
2 Doelstelling
2.1 Inleiding
2.2 Projectkader en doelstelling
2.3 Theoriegericht onderzoek
2.4 Praktijkgericht onderzoek
2.5 Stappenplan en voorbeeld

3 Onderzoeksmodel
3.1 Inleiding
3.2 Componenten van een onderzoeksmodel
3.3 Constructie van een onderzoeksmodel
3.4 Stappenplan en voorbeeld

4 Vraagstelling
4.1 Inleiding
4.2 Functie- en vormeisen van onderzoeksvragen
4.3 Splitsen van het onderzoeksmodel
4.4 Ondersteunende kennissoorten
4.5 Uiteenrafeling van kernbegrippen
4.6 Stappenplan en voorbeeld

5 Begripsbepaling
5.1 Inleiding
5.2 Afbakening
5.3 Operationalisering
5.4 Afstemming op het onderzoek
5.5 Stappenplan en voorbeeld

DEEL II: ONDERZOEKSTECHNISCH ONTWERP
6 Onderzoeksstrategieën
6.1 Inleiding
6.2 Vijf strategieën in vogelvlucht
6.3 Het survey-onderzoek
6.4 Het experiment
6.5 De casestudy
6.6 De gefundeerde theoriebenadering
6.7 Bureauonderzoek
6.8 Stappenplan en voorbeeld

7 Onderzoeksmateriaal
7.1 Inleiding
7.2 Onderzoeksobjecten en bronnen
7.3 De ontsluiting van bronnen
7.4 Voor- en nadelen
7.5 Stappenplan en voorbeeld

8 Onderzoeksplanning
8.1 Inleiding
8.2 Karakteristieken van planning
8.3 Activiteitenplan
8.4 Tijdsplan
8.5 Stappenplan en voorbeeld

Appendix: Conceptueel model: samenstelling en gebruik
1 Opbouw en kenmerken
2 Hoe kom je aan een conceptueel model
3 Van globaal naar specifiek
4 Wanneer en hoe gebruiken
5 Stappenplan

Literatuur
Trefwoordenregister

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het ontwerpen van een onderzoek