De docent is ook maar een mens
Affectieve vermogens en de menselijke kant van het hoger onderwijs
Samenvatting
Niet méér doen, maar anders aanwezig zijn
Onderwijs is méér dan lesgeven. Het hart van het docentschap ligt in menselijke verbinding, kwetsbaarheid en oprechte aanwezigheid. Juist nu studenten vaker druk en onzekerheid ervaren, maakt die verbinding het verschil. Dit boek nodigt je uit om niet méér te doen, maar anders aanwezig te zijn: met hoofd en hart.
De docent is ook maar een mens
Laat zien hoe je naast didactiek bewust werkt met wat je in het moment voelt en ziet: bij jezelf, bij studenten en in de onderwijsruimte. Zo versterken contact en afstemming de kant van doelen en resultaten. Je leert je lichaam als kompas te gebruiken voor tempo en toon, te luisteren op een manier die veiligheid vergroot en leiding te nemen zonder de relatie te verliezen. Daardoor landen feedback en kaders beter en groeit eigenaarschap bij studenten.
Het kompas voor menselijk lesgeven
Centraal staat het MARS-vliegwiel: veertien vermogens, rationeel én affectief, die samen een kompas vormen voor lessen met rust, veiligheid en leerenergie. De auteurs wisselen heldere uitleg af met herkenbare casussen uit het beroepsonderwijs, reflectie- en intervisieopdrachten en korte oefeningen die je direct kunt toepassen. Het boek biedt een helder kader met concrete stappen om contact en resultaat te verbinden in je dagelijkse lespraktijk.
Voor wie
(Aankomend) docenten in het hoger beroepsonderwijs, lerarenopleiders, studieloopbaanbegeleiders, trainers en onderwijsadviseurs. Ook te gebruiken voor teams die samen willen bouwen aan docentwelzijn en een warme, professionele leer- en werkcultuur.
‘Met praktische tools en inspirerende inzichten helpen de auteurs docenten om ruimte te maken voor verbinding, persoonlijke groei en écht contact in de klas.’
– Kariene Mittendorff, lector Studiesucces
‘Het boek nodigt uit om ons weer te richten op wat eigenlijk vertrouwd is: lichaam, gevoel, empathie en echt contact met studenten. Zo wordt zichtbaar wát nodig is en hóe dat er in de onderwijspraktijk uit kan zien.’
– Fred Korthagen
Pamela den Heijer
Pamela den Heijer heeft meer dan 15 jaar ervaring in het begeleiden van groepen: lesgeven en het geven van trainingen. Ze is onderwijskundige en gespecialiseerd in onder andere docentprofessionalisering, affectief leren en innoveren.
Roos Bits-Derksen
Roos Bits-Derksen heeft meer dan 15 jaar ervaring in het begeleiden van groepen: lesgeven en het geven van trainingen. Ze is expert in ervaringsleren; het belevend maken van inhoud, interactiedynamiek en haptonomie.
Specificaties
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht