De crisis van het narratieve
Samenvatting
We zijn het vermogen kwijtgeraakt om onszelf te begrijpen aan de hand van grote verhalen. In het verleden zorgden verhalen voor gemeenschap en verbinding. Tegenwoordig eigent het kapitalisme zich het verhaal toe: verhalen om te verkopen.
Storytelling is storyselling. Hierdoor verliezen verhalen hun oorspronkelijke kracht en valt onze gemeenschap uit elkaar. Deze narratieve crisis heeft een lange voorgeschiedenis. Byung-Chul Hans nieuwe essay onderzoekt dit. Hiermee zet Han zijn reflecties over onze informatiemaatschappij consequent voort.
Trefwoorden
narratieve crisis filosofie storytelling storyselling informatiemaatschappij digitalisering kapitalisme walter benjamin gemeenschap vertelgemeenschap contemplatie luisteren cultuurkritiek ervaring internet verveling aandacht communicatie individualisering moderniteit afstandsloosheid maatschappij hyperactiviteit consumptie authenticiteit zin en betekenis sociale media informatiestroom
Trefwoorden
Specificaties
Thema classificatie
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Van verhaal naar informatie
Ervaringsarmoede
Het vertelde leven
Het naakte leven
Onttovering van de wereld
Van shock naar like
Theorie als verhaal
Vertelling als genezing
Vertelgemeenschap
Storyselling
Noten
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht