Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Het koopinfuus

Hoe we verslaafd worden gemaakt aan online bestellen

Specificaties
E-book, 172 blz. Epub met watermerkbeveiliging | Nederlands
Business Contact | 1e druk, 2023
ISBN13: 9789047016663
Rubricering
Hoofdrubriek : Psychologie
Juridisch : Management
Business Contact Epub met watermerkbeveiliging 1e druk, 2023 9789047016663
Direct te downloaden

Samenvatting

Online retailers verzamelen op grote schaal data over consumenten, die ze vervolgens weer inzetten om ons nóg meer te laten kopen, schrijft Chantal Schinkels in Het koopinfuus. En dat zonder zich de vraag te stellen of hun werkwijze wel verantwoord is.

Online shoppen is als gokken in een casino geworden waarbij alles erop is gericht om je door te laten spelen. Uit onderzoek blijkt dat 97 procent van de meest gebruikte webshops een vorm van misleiding bevat. Niet alleen de bekende big tech-bedrijven, zoals Google en Amazon, maken zich hier schuldig aan; ook in Nederland worden we op grote schaal aan het koopinfuus gelegd.

In dit boek onderzoekt Chantal Schinkels welke grenzen we precies over gaan en laat ze zien waarom (zelf)regulering keihard nodig is. Daarbij biedt ze bedrijven die wél verantwoord willen gaan werken een heldere blauwdruk en geeft ze een aanzet tot een nieuwe, ethische werkwijze voor de hele sector.

Online misleiding van consumenten is een serieus probleem. Het koopinfuus biedt consumenten en bedrijven eerste hulp bij koopvalkuilen. – Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de Autoriteit Consument & Markt

Chantal daagt uit om kritisch na te blijven denken over de inzet van tech, big data en AI. Haar oproep tot ethisch acceptabele e-commerce is in deze tijd zeer relevant. – Peter Brouwers en Peter Paul van de Beek, engineering managers bij bol.com en hosts van de podcast Techlab

Chantal Schinkels laat zien met welke misleidende trucs en technieken online retailers ons aan het koopinfuus proberen te leggen en pleit voor een nieuwe, ethische benadering in de e-commercesector.

Specificaties

ISBN13:9789047016663
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:172
Druk:1
Verschijningsdatum:31-5-2023
Hoofdrubriek:Management
ISSN:

Expertrecensies (2)

Het koopinfuus - ‘Een waardevolle waarschuwing ’
Daniëlle de Jonge | 10 juli 2023
Chantal Schinkels zet in ‘Het koopinfuus’ heel uitgebreid uiteen hoe e-commerce er alles aan doet om consumenten zo veel mogelijk geld uit te laten geven en helpt je om niet verslaafd te raken aan online shoppen.
Lees verder
Het koopinfuus - Als consumenten geen keus meer hebben
Hanneke de Wit | 30 juni 2023
In ‘Het koopinfuus’ laat Chantal Schinkels zien hoe de e-commerce ons beïnvloedt. Er zijn zoveel manieren om meer te verkopen dat je als ondernemer wel gek zou zijn om er niets mee te doen. Want zonder verkoop geen bedrijf. Toch? Maar heb je er weleens bij stilgestaan hoe ethisch al die trucjes zijn?  
Lees verder

Over Chantal Schinkels

Chantal Schinkels heeft meer dan tien jaar ervaring in de e-commerce en voorheen begeleidde ze development trajecten voor webshops met miljoenen euro’s omzet. Nu is ze spreker en social tech- en e-commerce-expert Ze is auteur van het boek De IT girl en Het Koopinfuus.

Andere boeken door Chantal Schinkels

Inhoudsopgave

Voorwoord door Kees Verhoeven 9
Inleiding – wie niet weg is, is gezien 13

1 Aan het koopinfuus 21
2 De onzichtbare wereld van e-commerce 48
3 Heb ik nog een keuze? 71
4 Het modelleren van onze keuzes 85
5 Hacken van je brein 96
6 Het dataproletariaat 124
7 Dark patterns: de donkere kant van het koopinfuus 154
8 Ethische e-commerce 177
9 Het ethisch e-commerce canvas 198
10 Welke kant gaan we op? 231

Dankwoord 253
Noten 255

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het koopinfuus