Filosofische kruimels
Johannes Climacus of de omnibus dubitandum est
Samenvatting
In Johannes Climacus ofwel Men moet aan alles twijfelen tracht Kierkegaard op een zo consequent mogelijke wijze te voldoen aan de filosofische eis van zijn tijd: 'er moet aan alles getwijfeld worden'. Juist omdat hij een existentiële twijfelaar is, die doet wat hij zegt, wordt zijn levensverhaal een satire op de abstract-speculatieve twijfel van zijn Hegeliaans geïnspireerde tijdgenoten.
Twee jaar later (1844) publiceerde Kierkegaard onder het pseudoniem Climacus Wijsgerige kruimels of een kruimeltje filosofie. Climacus is er uitgegroeid tot een bijzonder scherpzinnig filosoof, die graaft naar de diepste wortels van de menselijke existentie. Als niet-gelovige voert hij een scherp kritisch-filosofisch onderscheid door tussen het domein van het denken en dat van het geloof, van de eerste en de tweede filosofie, de immanentie en de transcendentie, de herinnering en de herhaling.
Vertaling: Frits Florin
Eindredactie: Johan Taels & Karl Verstrynge
Nawoord: Paul Cruysberghs
Trefwoorden
filosofie kierkegaard existentialisme twijfel geloof paradoxen existentiële twijfel transcendentie subjectiviteit socratische methode christelijke filosofie epistemologie ethiek hegelianisme dialectiek pseudonimiteit herinneringen herhaling immanentie godsbeeld openbaring metafysica 19e-eeuwse filosofie speculatieve filosofie ergernis discipelschap tijd en eeuwigheid verificatie menselijke existentie
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Propositio 17
Hoofdstuk I: Denkproject 17
Hoofdstuk II: De god als leraar en verlosser 31
Hoofdstuk III: De absolute paradox 45
Bijlage: Ergernis aan de paradox 57
Hoofdstuk IV: De situatie van de gelijktijdige discipel 63
Tussenspel: Is het voorbijgegane meer noodzakelijk dan het toekomstige of is het mogelijke door werkelijk te worden meer noodzakelijk geworden dan het was? 79
Bijlage: Toepassing 93
Hoofdstuk V: De discipel uit de tweede hand 96
Johannes Climacus of De omnibus dubitandum est Gelieve op te merken 120
Inleiding 120
Pars prima: Johannes Climacus begint te filosoferen met behulp van traditionele voorstellingen 128
Cap. I: De nieuwere filosofie begint met twijfel 131
Cap. II: De filosofie begint met twijfel 141
Cap. III: Men moet getwijfeld hebben om aan filosoferen toe te komen 154
Pars secunda: Johannes tracht propriis auspiciis te denken. De omnibus dubitandum est 157
Cap. I: Wat is twijfelen? 160
Nawoord van Paul Cruysberghs 167
Bij de vertaling 207
Verklarende noten 209
Register van personen en zaken 236
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht