

Prof. dr. Marc Buelens doceert management aan de Universiteit Gent en aan Vlerick Leuven Gent Management School. Daarnaast is hij is partner van de Vlerick Leuven Gent Managementschool en schrijft hij wekelijks een columnt bij 'Trends'. Zijn vakgebied is organisatiekunde en managementgedrag.
Meer over Marc BuelensManagementshock
Over een economie in verwarring en wat managers daaraan kunnen doen
Samenvatting
De zakenwereld is in shock. Het vertrouwen in management en bedrijfsleven, in de werking van de vrije markt, en in de instellingen die haar moeten ondersteunen en controleren, is zoek. De moderne roofridders heten tegenwoordig kleptocraten.
Wie in de jaren '90 het evangelie van de maximalisatie van aandeelhouderswaarde nog niet had begrepen, was economisch te dom om een bedrijf te leiden. Topmanagers kon je niet genoeg betalen, zolang ze maar aandeelhouderswaarde creëerden. Het onweerlegbare bewijs van deze boodschap werd geleverd op de financiële beurzen. Het sprookje is nu voorbij. Stilaan begrijpt men hoe de 'hype' mogelijk is geweest. Het bleek een soort samenzwering van iedereen die aandelen verkocht, en dus op elke transactie geld verdiende, om het publiek letterlijk op te lichten.
Het kaartenhuis van de hype is ingestort, de fraude op wereldschaal is ontmaskerd. Tijd om bij te sturen. De vertrouwenscrisis is zo diep dat we back to basics moeten. We zullen de meest fundamentele vragen moeten stellen rond management, vrije markt en zakendoen. Het is tijd om enkele lessen te trekken. Lessen voor ondernemers, managers, beleggers en journalisten. Dit krachtige essay biedt daartoe perspectief.
Specificaties
Inhoudsopgave
Deel 1 - Management in ground zero
1. Een ongekende vertrouwenscrisis
2. Out of control
3. Anti-kapitalisme
Deel 2 - Hoe is het ooit zo ver kunnen komen?
4. De parabel van de superboom
5. Het meisje met de gouden lokken heeft een rotkarakter
6. Winnen in de loterij van de e-economie
7. Stakeholders met perverse trekjes
8. Casinokapitalisme
9. Managementtheorie als populisme
Deel 3 - Is managementregressie het antwoord
10. Meer controle door het management
11. De roep om sterk leiderschap
12. De roep om governance
Deel 4 - Exploratie: richtingen van oplossingen
13. De afbouw van de resultaatzoekende
14. Tussen bottom line en balanced scorecard
15. Over doelstellingen en randvoorwaarden
16. Heeft de vrije markt echt geen grenzen?
Deel 5 - Lessen voor ons allen
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht