Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Gebouwd voor de toekomst

Hoe bedrijven met visie succesvol ondernemen

Specificaties
Ingenaaid, 350 blz. | Nederlands
Uitgeverij Thema | 1e druk, 2003
ISBN13: 9789058712134
Rubricering
Juridisch : Management
Uitgeverij Thema 1e druk, 2003 9789058712134
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Dit is een van de meest relevante managementboeken ooit verschenen, maar in Nederland jaren slechts in select gezelschap bekend geweest. De Nederlandse vertaling zal daar verandering in brengen. In de Verenigde Staten is deze klassieker al jarenlang een bron van informatie voor succesvolle bedrijfsvoering.

Dit boek vertelt het verhaal van achttien visionaire bedrijven zoals 3M, Wal-Mart, Sony, Walt Disney en Hewlett-Packard. Wat onderscheidt deze ondernemingen van andere ondernemingen? Gaat het om charismatische leiders, visionaire marktinzichten of een adequate bedrijfsvisie? Nee, het betreft iets blijvenders en essentiëlers. Visionaire bedrijven onderkennen het verschil tussen wat nooit mag veranderen en wat open kan staan voor verandering, tussen wat echt heilig is en wat niet. De zeldzame kunst om continuïteit en verandering te managen is nauw verbonden aan de kunst een visie te ontwikkelen.

De auteurs deden uitgebreid onderzoek naar de bedrijfsvoering van de achttien geselecteerde bedrijven en vergeleken deze met een van hun directe concurrenten. Zo plaatsten zij honderden voorbeelden in een coherent kader van praktische concepten, zodat ondernemers en managers van alle niveaus ze kunnen toepassen.

Specificaties

ISBN13:9789058712134
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:350
Druk:1
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (1)

recensie
Gebouwd voor de toekomst
Gert-Jan Hospers | 24 oktober 2003
Wie nog altijd in charismatisch leiderschap gelooft, is na lezing van dit boek voorgoed genezen. Topondernemingen oftewel 'visionaire bedrijven' moeten het niet hebben van een sterke CEO; hun succes ontlenen ze veeleer aan een tijdloze visie en aan BHAG's (Big, Hairy, Audacious Goals). De combinatie van die visie en ambitieuze doelen geeft topbedrijven de veerkracht om hun kern te behouden en zichzelf tegelijkertijd constant te vernieuwen. Dat was althans de bevinding van Collins en Porras in hun Amerikaanse managementbestseller 'Built to Last' (1994). Een tijdloos boek, zo blijkt: bijna tien jaar na dato is een zeer leesbare Nederlandse vertaling verschenen onder de titel 'Gebouwd voor de toekomst'.
Lees verder

Over Jim Collins

Jim Collins is adviseur van succesvolle bedrijven: hoe ze groeien, excelleren en hoe goede bedrijven 'great' worden. Collins werkte voor senior directieleden en CEO's van meer dan honderd ondernemingen. Ook was hij werkzaam in de sociale sector. Jim Collins is afgestudeerd in business administration en wiskunde aan de Stanford University. Bovendien heeft hij diploma's gehaald aan de University of Colorado en de Peter F. Drucker Graduate School of Management (Claremont Graduate University).

Andere boeken door Jim Collins

Over Jerry Porras

Jerry I. Porras is de Fred H. Merrill Professor of Organizational Behavior and Change at Stanford University Graduate School of Business. Hij is directeur van het managementprogramma van Stanford over leidinggeven aan verandering. Daarnaast geeft hij MBA-trainingen over visionaire bedrijven, leiderschap, organisatieontwikkeling en interpersoonlijke dynamica. Hij is tevens de auteur van 'Stream Analysis'.

Andere boeken door Jerry Porras

Inhoudsopgave

1. De beste van de beste
2. Niet klokkijken maar een klok maken

Tussenstuk: Geen 'tirannie van het OF'

3. Meer dan winst alleen
4. Behoud de kern en stimuleer vooruitgang
5. Grote, stoere, gedurfde doelen
6. Sekteachtige culturen
7. Probeer veel uit en houd wat werkt
8. Zelfopgeleid management
9. Het is nooit genoeg
10. Het einde van het begin

Epiloog

Meest gestelde vragen

Bijlagen

1. Onderzoekskwesties
2. Oprichtingsgegevens van de visionaire en andere bedrijven
3. Tabellen
4. Noten

Trefwoordenregister

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Gebouwd voor de toekomst