

Cathelijne Janssen is trainer, spreker en auteur op het gebied van accountability van communicatie. Vanuit haar passie voor het vak en jarenlange ervaring helpt ze organisaties bij het professionaliseren van hun communicatiefunctie. Haar stapsgewijze en praktische aanpak laat teams en individuele communicatieadviseurs effectiever (samen) werken aan de komma-zodat voor de organisatie.
Meer over Cathelijne JanssenUitgemeten
De accountabilitycyclus voor communicatie
Samenvatting
Accountability is voor veel organisaties inmiddels een geïntegreerd onderdeel van professionele communicatie geworden. In die organisaties zijn 'doen we de goede dingen?' en 'doen we ze goed?' vragen die vanzelfsprekend zijn in de dagelijkse praktijk. Maar waar begin je als organisatie, afdeling of professional met accountability van communicatie?
Uitgemeten behandelt alle stappen in de accountabilitycyclus. Ze zijn gebaseerd op ervaringen uit de praktijk, bij verschillende organisaties binnen de overheid en het bedrijfsleven. Het boek biedt een kader voor 'doenkers': professionals die strategie en onderbouwing belangrijk vinden, maar ook leren door te 'doen' in de praktijk. Aan de hand van voorbeelden, methodieken en werkvormen kun je de accountabilitycyclus voor en met je eigen organisatie doorlopen.
De accountabilitycyclus heeft onder andere de volgende voordelen:
- Op basis van de accountabilitycyclus laat je zien hoe communicatie bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie.
- Het helpt je als afdeling of professional om te beoordelen waarvoor je verantwoordelijkheid wil of kan nemen en waarover je verantwoording kunt afleggen.
- Door de cyclus te volgen, draag je bij aan kwaliteitsverbetering en professionalisering van communicatie.
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. Inleiding
2. Accountability van communicatie in organisaties : een definitie
-Accountability
-Communicatie
-Accountability van communicatie
-Van organisatie- naar persoonsniveau
3. De Accountabilitycyclus
-PDCA: Plan – Do – Check – Act
-Accountabilitycyclus
4. Plan-fase
-De organisatieanalyse
-Interne omgeving: Het 7S model van McKinsey
-De strategiepiramide
-Externe omgeving: relatiegroepen
-Communicatieplanning
-Richten, inrichten en verrichten
-Organisatiedoelstellingen
-Resultaatgebieden van communicatie
-Aanpak en communicatiestrategie
-Activiteiten en middelen
5. De PAN-analyse
-De PAN-analyse: het stappenplan
-De PAN-analyse van lekker Wonen
-Toepassing van de PAN-analyse
6. Do – Check – Act-fasen
-Do-fase
-Check-fase
-Act-fase
Tot slot
Anderen die dit e-book kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht