Wat drijft ons?

Denken over motivatie sinds Darwin

Specificaties
Ingenaaid, 311 blz. | Nederlands
Boom Lemma uitgevers | 1e druk, 2005
ISBN13: 9789059313262
Rubricering
Juridisch : Management
Boom Lemma uitgevers 1e druk, 2005 9789059313262
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

In 'Wat drijft ons?' beschrijft Giep Franzen, 'reclameman van de twintigste eeuw', zijn fascinatie voor de oorsprong van menselijk gedrag. Waarom doen wij wat wij doen? Deze vraag houdt zowel individuen als organisaties regelmatig bezig en vormt het vertrekpunt van wetenschappen als de psychologie, sociologie, communicatiewetenschap en bedrijfskunde. Het afgelopen decennium is er zelfs een hernieuwde belangstelling voor de motivationele aspecten van het (keuze)gedrag: in hoeverre wordt ons gedrag bepaald door diepere drijfveren - en welke zijn dat?

'Wat drijft ons?' biedt allereerst een overzicht van de ontwikkeling op het gebied van de motivatietheorie in de laatste 150 jaar. Het zet daarnaast de huidige inzichten in basisbehoeften en menselijke doelen gedetailleerd uiteen. Vervolgens gaat het boek in op de rol van het onbewuste en de invloed van de genen en de omgeving op gedrag.

Dit boek is in eerste instantie bedoeld voor studenten en praktijkbeoefenaars die behoefte hebben aan basiskennis op het gebied van menselijke motivaties. Daarnaast is het boek toegankelijk voor ieder die benieuwd is naar de diepere achtergronden van ons dagelijks handelen.

Specificaties

ISBN13:9789059313262
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:311
Druk:1
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (3)

recensie
Motivatie
Jaap Hollaar | 8 april 2008
Waardoor worden mensen gemotiveerd? Waar komen onze drijfveren vandaan? Vragen die niet alleen gesteld worden door psychologen en motivatietheoretici, maar door ieder die in z'n werkkring te maken krijgt met beïnvloeding van het gedrag van mensen. Dat kan zijn in marketing en communicatie, maar ook in human resource management. Giep Franzen geeft antwoord op deze vragen in zijn boek 'Motivatie'.
Lees verder
recensie
Motivatie
Teun van Aken | 1 april 2008
Giep Franzen heeft zijn sporen verdiend in de wereld van de commerciële communicatie en werd in 2000 uitgeroepen tot reclameman van de eeuw. Het kan niet anders, of iemand met een dergelijke titel op zak moet verstand hebben van de drijfveren van mensen. Want zonder dat kun je nooit een goede reclameman zijn. En inderdaad, in 'Motivatie' bewijst de auteur een zeer brede kennis te hebben van zo ongeveer alle wetenschappelijke inzichten op dit terrein.
Lees verder
recensie
Wat drijft ons?
Eric van Arendonk | 26 september 2005
De subtitel 'Denken over motivatie sinds Darwin' zegt eigenlijk precies waar dit boek over gaat. Het is een boek waarin meer dan 150 jaar onderzoek over motivatie aan de orde komt. Dit lijkt saai, maar dat is het absoluut niet. Alle bekende maar ook, in ieder geval voor mij, onbekende wetenschappers die naar gedrag en motivatie onderzoek gedaan hebben passeren de revue.
Lees verder

Over Giep Franzen

Giep Franzen was een van de medeoprichters van Franzen, Hey & Veltman, een van de grootste communicatieadviesbureaus van Nederland. In 1995 richtte hij samen met prof. dr. Jan van Cuilenburg de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) op. In 2000 werd Giep uitgeroepen tot reclameman van de eeuw.

Andere boeken door Giep Franzen

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel I Historisch overzicht

1 Evolutietheorieën

2 Instinct- en drive-theorieën

2.1 Instincttheorieën
2.2 Drive-theorieën

3 Het Onbewuste

3.1 Het individueel onbewuste
3.2 Het collectief onbewuste

4 Behoeftetheorieën

4.1 Het streven naar perfectie
4.2 Behoeften
4.3 Basisbehoeften

5 Persoonlijkheidskenmerken

5.1 Identiteit
5.2 Persoonlijkheid
5.3 Waarden
5.4 Levensstijlen

6 Het zelfsysteem

6.1 De aard van het zelf
6.2 Het zelfsysteem
6.3 Inhoud van het zelfconcept
6.4 Zelfcompetentie en zelfachting

7 Emoties

7.1 Motivatie en emoties
7.2 De aard van emoties
7.3 Toenaderings- of vermijdingsreactie
7.4 Basisemoties

8 Motivatie en situatie

8.1 Het behaviorisme
8.2 Twee-factorentheorieën
8.3 Bekrachtigingstheorieën

9 Verwachtingen en doelen

9.1 Verwachtingstheorieën
9.2 Expectancy-value theorie
9.3 Doeltheorieën
9.4 De theorie van motivationele systemen
9.5 Self-Determination Theory

Deel II Basisbehoeften en doelen nader bezien

10 Doelen onder de loep

10.1 Indeling van persoonlijke activiteiten
10.2 Aantrekkingskracht van het doel
10.3 Aanpassingsprocessen
10.4 Doelhiërarchieën
10.5 Dimensies van doelen

11 Basisbehoeften van dichtbij

11.1 Zekerheid van bestaan
11.2 Veiligheid en rust
11.3 Orde en controle
11.4 Fysiek welbevinden
11.5 Individualiteit
11.6 Seksualiteit
11.7 Kennis en begrip
11.8 Competentieontwikkeling en zelfeffectiviteit
11.9 Presteren en vooruitkomen
11.10 Erkenning
11.11 Ouderschap
11.12 Verbondenheid en intimiteit
11.13 Spel en entertainment
11.14 Zelfbeschikking
11.15 Integriteit
11.16 Zelfwaardering
11.17 Status
11.18 Bezit
11.19 Macht
11.20 Wraakzucht
11.21 Idealisme en transcendentie
11.22 Zelfverwerkelijking en geluk

Deel III Aangeboren of aangeleerd?

12 Genen en omgeving

12.1 Erfelijkheid
12.2 Determinisme en vrije wil

13 Het 'nieuwe' onbewuste

13.1 Bewuste en onbewuste processen
13.2 Automatische processen
13.3 Twee-processentheorieën

14 Terugblik

Bijlagen

1 Principles for motivating humans (Ford, 1992)
2 Lijst van universele menselijke eigenschappen

Literatuur

Net verschenen

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Wat drijft ons?