Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Communicatieprofessionals en ethiek

Morele communicatievraagstukken in organisaties

Specificaties
Paperback, 249 blz. | Nederlands
Boom | 1e druk, 2011
ISBN13: 9789059315891
Rubricering
Juridisch : Management
Boom 1e druk, 2011 9789059315891
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Communicatieprofessionals en hun organisaties lopen steeds vaker tegen morele (communicatie)vraagstukken aan. Het doel van dit boek is communicatieprofessionals en ook andere (aankomende) professionals in organisaties handvatten te bieden voor morele vraagstukken op het gebied van organisationele communicatie. Die handvatten bestaan uit modellen en stappenplannen voor ethische reflectie en ethisch redeneren. Hiermee is morele besluitvorming met meer kennis en vaardigheid binnen handbereik.

Er is gekozen voor een brede aanpak. Daardoor komen veel belangrijke aspecten van communicatie-ethiek op een gedegen en samenhangende wijze aan de orde: bedrijfsethiek, maatschappelijk verantwoord ondernemen, ethische theorieën, morele communicatietheorieën, bedrijfscultuur, morele ontwikkelingstheorieën, de organisationele communicatie-ethiek van interculturele en multiculturele communicatie en praktische toepassingen van ethische theorieën.

Het eerste deel behandelt de verhouding tussen organisatie-ethiek, beroepsethiek en de ethiek van organisationele communicatie. In het tweede deel worden relevante ethische uitgangspunten en theorieën besproken. Het derde deel beschrijft hoe organisaties in de praktijk met morele communicatievraagstukken omgaan. Tot slot worden in het vierde deel handvatten ontwikkeld die het mogelijk maken communicatie-ethiek in organisaties toe te passen. Alle vier de delen sluiten af met vragen en opdrachten.

Specificaties

ISBN13:9789059315891
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:249
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:27-4-2016
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (1)

recensie
Communicatieprofessionals en ethiek
Martin van 't Klooster | 21 oktober 2011
Mag een communicatieprofessional bewust informatie achterhouden? Het is een cruciale vraag en een goed antwoord ligt voor de hand. Toch? Hans Krabbe maakt in 'Communicatieprofessionals en ethiek' duidelijk dat het goede antwoord niet voor de hand ligt. Het antwoord kan verschillen. Als loyaliteit aan de eigen organisatie een belangrijke waarde is, dan luidt het antwoord 'neen'. Is openheid en transparantie een belangrijke waarde dan luidt het antwoord 'ja'. Elke communicatieprofessional wil wel moreel competent handelen, maar hoe doe je dat?
Lees verder

Over Hans Krabbe

Hans Krabbe doceert organisationele communicatie-ethiek, communicatiemanagement en taalbeheersing aan de communicatie- en commerciële economieopleidingen van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), domein Economie en Management.

Andere boeken door Hans Krabbe

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel 1: Ethiek, cultuur en communicatie in organisaties
1. Organisatie- en beroepsethiek
2. Organisatie en cultuur
3. Ethiek en organisationele communicatie
Vragen en opdrachten deel 1

Deel 2: Ethische uitgangspunten en morele competentie
4. Religie, recht, filosofie en ethiek
5. Ethische uitgangspunten
6. Morele ontwikkeling
Vragen en opdrachten deel 2

Deel 3: Communicatie-ethiek in de praktijk van organisaties
7. Ethische theorieën in de praktijk
8. Morele communicatiestilte
9. Ethiek in organisationele communicatie
Vragen en opdrachten deel 3

Deel 4: Communicatie-ethiek toepassen in organisaties
10. Kansen voor morele organisationele communicatie
11. Morele dilemma's
12. Ontwikkeling van communicatiemoraliteit
13. Wijzen van communiceren
14. Ethische theorieën toepassen bij organisationele communicatie
15. Een model voor morele communicatiebesluitvorming in organisaties
16. Morele organisationele communicatie
Vragen en opdrachten deel 4

Begrippenlijst
Literatuur
Over de auteur

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Communicatieprofessionals en ethiek