De ziel van de zaak

Principes van non-lineair management

Specificaties
Gebonden, 280 blz. | Nederlands
Pearson Education NL | 0e druk, 1999
ISBN13: 9789067898669
Rubricering
Juridisch : Management
Pearson Education NL 0e druk, 1999 9789067898669
Niet leverbaar.

Samenvatting

In dit boek vraagt Grunwald aandacht voor solide prestaties die ontstaan als organisaties hun medewerkers op een positieve, immateriële manier aanspreken en managen. Aan de hand van concrete voorbeelden wordt het de lezer duidelijk op welke manier dit kan worden bereikt. Hiertoe worden verschillende originele instrumenten aangereikt. Eén van de instrumenten dient ter bevordering van het aanpassingsvermogen van bedrijven. Een ander instrument is het sterkte-zwakteprofiel voor managers, ondernemers en teams. Bovendien biedt Grunwald een snelle en diepgaande diagnose voor leidinggevenden om bedrijven te beoordelen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden uit de hele reeks van instrumenten. Voor leidinggevenden en andere verantwoordelijken werpt 'De ziel van de zaak' een nieuw licht op verkeerde gewoonten en blokkades in onze maatschappij.

Specificaties

ISBN13:9789067898669
Trefwoorden:bezieling
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:280
Druk:0
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (3)

recensie
De ziel van de zaak
Roger de Bruyn | 21 maart 1999
Ik geef een 7,5 Zelden heb ik zo'n compact in elkaar gedrongen en met accolades overladen boek doorgeworsteld. Het is ploeteren om erdoor te geraken. Het is beslist niet Grunwalds bedoeling geweest het boek in Graham Green's 'Heart of the Matter'-stijl als boeiend roman aan te prijzen.
Lees verder
recensie
De ziel van de zaak
Jean Karel Hylkema | 21 maart 1999
Ik geef een 7. Toen ik 'De ziel van de zaak' begon te lezen, dacht ik aanvankelijk aan een veel hoger cijfer. Dat komt voort uit het feit dat de auteur een aantal thema's en problemen aan de orde stelt die in de politiek en in ondernemingen op een andere manier dan de huidige aan de orde moeten komen, willen wij niet in nog grotere problemen komen.
Lees verder
recensie
De ziel van de zaak
Koos Hafkamp | 21 maart 1999
Hoewel de titel van dit boek veelbelovend was, sprak het helaas niet tot mijn verbeelding. Het is jammer als een schrijver zijn belofte niet waarmaakt. Een boek over de ziel van de zaak dient niet te blijven steken in een onsamenhangende verhandeling over creativiteit en effectiviteit
Lees verder

Inhoudsopgave

Voorwoord bij de eerste editie 1999
Voorwoord bij de eerste editie 1993
Inleiding

Deel 1 - Wat is complexiteit?

1. Analyse van complexiteit
2. Het opvoeren van de Span of Understanding
3. Oefenstof voor complexiteitsanalyse

Deel 2 - Hoe organisaties effectiever en creatiever temaken

1. Preventie door risico-analyse
2. Methoden om creativiteit effectief toe te passen in organisaties voor probleemoplossing en innovatie: macro, meso en micro suggesties
3. Fasevolgorde in het creatieve zoek en vind proces en gevolgen hiervan voor het managen van dit proces
4. Enkele condities voor flexibiliteit in de onderneming

Deel 3 - Toepassing van effectief creatief managen op ondernemingsfuncties

1. Creatief verkopen en marketing
2. Het omgaan met demografische veranderingen
3. Verbetering van onderwijs
4. Ontwerp van scenario's

Deel 4 - De onderneming als organisme; analogieën voor creatief effectief management

1. capaciteiten van linker- en rechterhersenhelft in ondernemingen
2. Orale, anale en genitale capaciteiten in ondernemingen
3. Oerfuncties in ons en de onderneming
4. Motivatiepatronen: wat willen mensen?
5. Jagen en verzorgen
6. Diagnose door ondernemingsleiders: onderlinge beïnvloeding van jagen, verzorgen, hersenhelften, behoeften en ondernemingsfuncties

Deel 5 - de interne markt

1. De interne markt van de onderneming: producten, kosten, opbrengsten
2. De interne markt van de individuele manager

Deel 6 - Instrumenten, checklists en schema's

Literatuur

Net verschenen

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        De ziel van de zaak