Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Klapschaatsen in management

Specificaties
Ingenaaid, 333 blz. | Nederlands
Uitgeverij Quist | 1e druk, 2009
ISBN13: 9789077983430
Rubricering
Juridisch : Management
Uitgeverij Quist 1e druk, 2009 9789077983430
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

De auteurs zijn beiden hoogleraar: Chris Snijders aan de Technische Universiteit Eindhoven en Frits Tazelaar aan de Universiteit Utrecht. Met een omvangrijke multidisciplinair samengestelde onderzoeksgroep verrichtten zij de afgelopen vijftien jaar grootschalig empirisch onderzoek op het terrein van samenwerking en het management van transacties en relaties tussen bedrijven, onder meer op het terrein van inkoopmanagement, facilitymanagement en het management van R&D-allianties. Mede op basis daarvan maken zij werk van de ontmaskering van een groot aantal hardnekkige mythes in managementland. Met een verwijzing naar fundamenteel en toegepast onderzoek uit de economie, sociologie en psychologie voorzien zij bovendien in verklaringen voor de geconstateerde verschillen tussen feit en fictie en geven ze oplossingen en concrete suggesties voor de verbetering van de kwaliteit van professioneel management.

Een tegendraads boek met een verrassend nieuwe kijk op de managementpraktijk. Nieuw voor de onderhavige terreinen van management is in ieder geval óók dat de auteurs hun analyses niet louter op casuïstiek, maar op zeer uitgebreide kwantitatieve gegevens baseren. Zij bestudeerden duizenden transacties tussen honderden organisaties en legden duizenden concrete business cases ter beoordeling voor aan managers.

'Klapschaatsen in management' geeft de vertaling van hun wetenschappelijke werk naar de professionele managementpraktijk. Aan hun analyses, beschrijvingen en verklaringen verbinden zij concrete oplossingen. Die wijzen allemaal in dezelfde richting: terwijl mensen-in-het-algemeen, en zeker ook managers, bijzonder feilbaar zijn in hun oordeel en beslissingen en op dit punt vaak aan zelfoverschatting lijden, kunnen die inschattingen, beoordelingen en beslissingen in de dagelijkse praktijk beduidend verbeteren als systematisch gebruik gemaakt wordt van computergestuurde instrumenten en innovatieve decision support tools. Dit boek laat u niet alleen zien waarom dat zo is, maar ook hoe dit zich in de praktijk laat uitwerken.

Voor topmanagers, innovatieve managers-van-morgen, leidinggevenden en werkenden in inkoop, facilitaire dienstverlening, logistiek, R&D, consultants en interim-managers. Ook voor young professionals en studenten bedrijfskunde, economie, management & organisatie, sociologie, psychologie en toegepaste besliskunde.

Specificaties

ISBN13:9789077983430
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:333
Druk:1
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (2)

recensie
Klapschaatsen in management
Perry Oostrum | 1 april 2009
Mensen in het algemeen en managers en experts in het bijzonder erg feilbaar zijn in hun oordelen en beslissingen. Dit concluderen de hoogleraren Chris Snijders en Frits Tazelaar in
'Klapschaatsen in management'. Bovendien lijden mensen op dit punt vaak aan zelfoverschatting. Hun boek is de neerslag van jarenlang onderzoek op het gebied van samenwerking en management van transacties en relaties tussen bedrijven. Dit boek toont aan dat wij onze inschattingen, beoordelingen en beslissingen beduidend kunnen verbeteren als we systematisch gebruikmaken van computergestuurde instrumenten en innovatieve decision support tools. De auteurs onderbouwen hun betoog met het nodige bewijsmateriaal en zetten de manager vervolgens aan het werk...
Lees verder
recensie
Aanval op de genoegzaamheid
Hans van der Klis | 30 maart 2009
In Klapschaatsen in management breken de hoogleraren Chris Snijders en Frits Tazelaar een lans voor een verdergaande automatisering van managementtaken. Wij zijn namelijk veel minder goed in het nemen van beslissingen dan wij zelf vaak denken.
Lees verder

Over Chris Snijders

Chris Snijders is als hoogleraar verbonden aan de Faculteit Technologie Management van de Technische Universiteit Eindhoven. Hij is expert op het gebied van vertrouwensvraagstukken en doet onder andere onderzoek naar samenwerking tussen organisaties en naar decision support systemen, waarover hij nationaal en internationaal publiceert. Snijders is van oorsprong wiskundige, wat goed van pas komt bij zowel grootschalig kwantitatief onderzoek als bij de ontwikkeling van management-tools.

Andere boeken door Chris Snijders

Over Frits Tazelaar

Frits Tazelaar is als hoogleraar verbonden aan de Universiteit Utrecht. Binnen zijn leerstoel verricht hij vooral management- en organisatieonderzoek. Hij heeft op het terrein van markten, netwerken en organisaties een jarenlange ervaring, waarover hij nationaal en internationaal publiceert. De nadruk ligt hierbij altijd op theoriegestuurd, grootschalig kwantitatief onderzoek. De wisselwerking tussen wetenschappelijke theorieën en innovatieve managementtools heeft zijn bijzondere aandacht. Hij houdt, onder meer als commissaris, de lijnen met het bedrijfsleven kort.

Andere boeken door Frits Tazelaar

Inhoudsopgave

1. Gezocht: klapschaats

Deel 1: Feit of fictie: de intuïtie aanscherpen
2. Beren op de weg
3. Buik en neus versus hoofd
4. Contracten als Haarlemmer olie
5. Rollende spierballen
6. Dineren in Portugal en tussen uw vrouw en de straat blijven

Deel 2: Hoe komt het? Achtergronden en verklaringen
7. Over experts en wat ze wel en niet kunnen
8. Hetzelfde, maar dan anders
9. Over mensen en wat ze wel en niet kunnen
10. Het cement van de samenleving: over risico en vertrouwen
11. Mythes als onbedoeld maar logisch gevolg

Deel 3: Hoe dan wel?
12. 'Weet u wat mij vandaag is gebeurd? Niks bijzonders.'
13. Professionele expert versus computer
14. Computers als beslissers... dat kan niet waar zijn
15. Nog eens: klapschaats gezocht. Is er nog keus?
16. Het management van samenwerking 'nieuwe stijl': concrete oplossingen
17. Conclusies en implicaties: de managementklapschaats

Bijlagen

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Klapschaatsen in management