Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Het Veranderboek

Zeventig vragen van managers over organisatieverandering

Specificaties
Gebonden, 951 blz. | Nederlands
Mediawerf | 2e druk, 2010
ISBN13: 9789081091459
Rubricering
Juridisch : Management
Mediawerf 2e druk, 2010 9789081091459
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Uit onderzoek is gebleken dat de verwachte gemiddelde levensduur van organisaties in de laatste twee decennia is teruggegaan van 20 jaar naar 12,5 jaar. De overlevingskansen van organisaties nemen af doordat ze zich niet voldoende aanpassen of zich juist te veel, te vaak of onnodig aanpassen. In al deze gevallen gaan organisaties niet goed om met veranderingen in bijvoorbeeld de maatschappij, de markt, hun beleidsveld, technologie, klantgedrag of hun primaire proces.

Het op de juiste wijze aanpassen van organisaties en gedrag in situaties van verandering is een voorwaarde om het bestaansrecht te waarborgen. Als dat niet goed gebeurt, wordt onzorgvuldig omgegaan met mensen en middelen. Het voortbestaan van de organisatie, belangen van stakeholders, en de emoties van betrokkenen komen bij verandering in het geding. Hierin liggen de kern en de opdracht van het vakgebied verandermanagement: het in antwoord op veranderingen zo professioneel, effectief en efficiënt mogelijk aanpassen van organisatie en gedrag.

Deze opdracht en de daarmee verbonden uitdaging staan centraal in 'Het veranderboek'. In het boek draait het om de vragen die managers hebben over organisatieverandering en verandermanagement. De auteurs, als organisatieadviseurs en wetenschappers verbonden aan Ten Have Change Management (www.tenhavecm.com) en de Vrije Universiteit Amsterdam, brengen in het boek vraag en aanbod bij elkaar. De vraag wordt gevormd door zeventig vragen die zijn geïnspireerd door onderzoek, uitgevoerd onder een groot aantal managers. Het aanbod is door de auteurs geselecteerd door in de meest vooraanstaande wetenschappelijke journals, vaktijdschriften en andere relevante publicaties systematisch te zoeken naar antwoorden. Op basis van het onderzoek is PROMIIC (Process Model for Integral and Intentional Change, www.promiic.com) ontworpen. Dit model is behulpzaam bij het systematisch en methodisch omgaan met veranderingen en hun implicaties voor organisaties en hun mensen. Het resultaat is een taal en een kennisbasis waarmee verandermanagement besproken, begrepen en toegepast kan worden.

Om deze taal levend en de kennisbasis actueel te houden zal op www.veranderboek.nl door Ten Have Change Management, in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam, een overzicht worden bijgehouden van de belangrijkste en nieuwste kennis, inzichten en ervaringen op het gebied van organisatieverandering en verandermanagement.

'Het veranderboek' is het resultaat van de vragen en inzichten van honderden managers en wetenschappers. Door de werkwijze op het snijvlak van wetenschap en praktijk wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling en toepassing van kennis op het gebied van change management. Zo ontstaan een nieuwe inspiratiebron en een nieuw referentiekader voor managers en adviseurs.

Specificaties

ISBN13:9789081091459
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:951
Uitgever:Mediawerf
Druk:2
Verschijningsdatum:3-4-2009
Hoofdrubriek:Management

Expertrecensies (3)

recensie
Het Veranderboek
Sven Laudy | 9 februari 2010
De afgelopen jaren is de markt overspoeld met boeken over verandermanagement. Veel van deze boeken zijn geschreven vanuit de persoonlijke belevenissen van de auteurs: de eigen unieke ervaring van een verandertraject geëxtrapoleerd naar een algemene aanpak over organisatieverandering. Of deze belief-based aanpak daadwerkelijk bruikbaar is voor andere organisaties is natuurlijk de vraag. Waarschijnlijk luidt het antwoord hierop: nee. 'Het Veranderboek' is in de inleiding duidelijk: het boek belooft evidence-based, of op zijn minst practice-based kennis. Als dit boek dat waarmaakt dan vervult het voor mij en ik denk voor vele anderen een grote behoefte aan degelijk, onderbouwd en grondig verandermateriaal.
Lees verder
recensie
Het Veranderboek
Perry Oostrum | 23 april 2009
De overlevingskansen van organisaties staan of vallen met de wijze waarop zij zich aanpassen aan veranderingen. De opdracht van het vakgebied verandermanagement is het zo professioneel, effectief en efficiënt mogelijk aanpassen van organisatie en gedrag. Deze opdracht staat centraal in 'Het veranderboek' van Steven ten Have, Wouter ten Have en Barbara Janssen en wordt vormgegeven door het bijeenbrengen van vraag en aanbod. Geen geringe opgave...
Lees verder
recensie
De nieuwe veranderbijbel
Pierre de Winter | 8 april 2009
De auteurs van Het veranderboek willen de agenda gaan zetten in organisatieveranderend Nederland. Of ze dat gaat lukken, is de vraag. Maar hun boek zet voorlopig wel de toon.
Lees verder

Over Steven ten Have

Prof. Dr. Steven ten Have is organisatieadviseur en hoogleraar Strategie en Verandering aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Sinds 2004 is hij partner van TEN HAVE Change Management. Steven is vicevoorzitter van RvC van ABN AMRO. Daarnaast is hij kroonlid van de Onderwijsraad en raad-plaatsvervanger bij de Ondernemingskamer in Amsterdam.

Andere boeken door Steven ten Have

Over Wouter ten Have

Prof. Dr. Wouter ten Have is organisatieadviseur en hoogleraar Organisatieverandering aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Daarnaast is hij kerndocent Change Management bij de MBA Healthcare Amsterdam Business School (Universiteit van Amsterdam). Sinds 2004 is hij Managing partner van TEN HAVE Change Management. Wouter is als toezichthouder lid van de RvT van Cito, en lid van de RvT van KwadrantGroep.

Andere boeken door Wouter ten Have

Over Barbara Janssen

Barbara Janssen is organisatieadviseur bij Ten Have Change Management en onderzoeksleider van het PROMIIC-programma.

Andere boeken door Barbara Janssen

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

Hoofdstuk 1 Verandering
Het leren kennen van verandering

Hoofdstuk 2 Strategie
Richting geven aan verandering

Strategie en verandering
Ontwerp van het strategieproces
Analyse en besluitvorming
Doorleven, vertalen en toetsen

Hoofdstuk 3 Leiderschap
Het belichamen van verandering

Leiderschap en verandering
Leiderschapsvormen en -stijlen bij verandering
Sturing en beïnvloeding bij verandering
De ontwikkeling van effectief leiderschap bij verandering

Hoofdstuk 4 Gedrag
Het tot leven brengen van verandering

Cultuur
Cultuur en klimaat
Gedragsverandering
Weerstand
Samenwerking
Macht

Hoofdstuk 5 Structuur en sturing
Het inregelen van verandering

Hoofdstuk 6 Communicatie
Het overbrengen van verandering

Hoofdstuk 7 Implementatie
Het realiseren van verandering

Hoofdstuk 8 Verandermanagement
Het systematisch en methodisch werken aan verandering

Methodologische verantwoording
Samenvatting
Literatuur
Over de auteurs
Trefwoordenregister

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het Veranderboek