De kunst en kunde van veranderen
Werkboek over de grondthema's
Samenvatting
Op verzoek van velen uit den lande besloot het Landelijk Platform Sociale Veranderkunde (LPSV) om bij het boek 'Grondbeginselen van veranderen' van Gerard Donkers een werkboek te maken. Bij werkers en studenten bleek er behoefte te bestaan aan een korte samenvatting van de door Donkers besproken grondthema’s van veranderen, aan voorbeelden ter illustratie ervan en aan een antwoord op de vraag hoe je die grondthema’s kunt oefenen en trainen. Met het oog op deze behoeften is dit werkboek geschreven.
Het werkboek is bedoeld voor een brede groep van professionals in allerlei werkvelden. Zij kunnen het boek gebruiken om verandertrajecten in hun praktijk en de in hun werkveld gehanteerde theorieën, op onderliggende kennis, aannames en waarden te bevragen en zich in de basisvaardigheden van hun werk te trainen. De trainingsoefeningen in het werkboek zijn gericht op het met elkaar verbinden van theorie en praktijk. Bij elke oefening wordt vermeld wie de maker ervan is. Deze heeft met de oefening in de praktijk gewerkt en heeft daar positieve ervaringen mee opgedaan.
'De kunst en kunde van veranderen' is ook bruikbaar voor niet-professionals. Het bevat handelingswijsheid die mensen kunnen gebruiken in allerlei levenssituaties. Het zoekt steeds naar een antwoord op de vraag naar hoe je in jouw situatie zin en betekenis kunt geven aan wat voor jou belangrijk is.
Specificaties
Inhoudsopgave
Grondthema’s van veranderen | Relevantie van de grondthema’s | Doelgroep en opzet van het boek | Dankwoord
1 De kunst en kunde van veranderen
1.1 1.2 1.3 1.4 Veranderen: grondthema 1 Veranderen is actief handelen | Veranderen is intentioneel handelen | Strategische en communicatieve intenties | Bewust en niet-bewust veranderen | Veranderen is een combinatie van omgevingsverandering en zelfverandering | Veranderen is sturen en toelaten | Handelen is meer dan ‘gedrag’ | Veranderen is systemisch handelen | Wie of wat is de veranderaar? | Het systeem als veranderaar | De taal van veranderen | Omschrijving van het begrip ‘veranderen’ | Centrale vragen over veranderen Sociaal: grondthema 2 Sociaal betreft de interacties tussen en binnen mensen | Sociaal betreft de interactie tussen mens en maatschappelijke omgeving | Sociaal betreft de interactie tussen mens en natuur | Sociaal als morele kwaliteit van mens en samenleving | Het sociaal domein zit in alle sectoren van de samenleving | Omschrijving van het begrip ‘sociaal’ | Centrale vragen over sociaal Het kennisgebied: grondthema 3 Een eigenstandige wetenschap | Een praktijktheoretisch perspectief | Een interdisciplinair en discipline-overstijgend kennisgebied | Sociale veranderkunde bewandelt een ‘derde weg’ | Veranderkundig onderzoek als basis van het kennisgebied | Methodische aspecten van een veranderkundige vraagstelling | Centrale vragen over het kennisgebied Oefenen in de kunst en kunde van veranderen Vooronderstellingen en uitgangspunten van veranderen 2.1 Visie op waarheid, werkelijkheid en methodiek: grondthema 4 Visies op waarheid | Op zoek naar praktische handelingswijsheid | Een driedeling als middel tot reflectie | Tussen realisme en constructionisme: referentierealisme | Multi-perspectivistisch denken over methodenleer | Centrale vragen over grondthema 4 11 17 17 28 37 45 63 632.2 Een integrale benadering: grondthema 5 75 Betekenis van ‘integraal’ | Het oxymoron als integraal concept | Denken in gelijktijdige scheiding en verbinding | Twee valkuilen: ontkoppeld denken en symbiotisch denken | Autonoom in het verbonden zijn en verbonden zijn in autonomie | Centrale vragen over een integrale benadering 2.3 Oefenen in filosofische grondthema’s van veranderen 3 4 Methodische grond thema’s van veranderen 3.1 Vraagverheldering: grondthema 6 Drie manieren van vraagverheldering | Systemisch kijken naar een vraag | Aandacht voor omgevingscondities en handelingspatronen | Participatief onderzoek als middel tot verkenning en analyse van de situatie | Invloedsmogelijkheden inschatten | Centrale vragen over vraagverheldering 3.2 Waarden als doelrichting van veranderen: grondthema 7 Verschillende perspectieven van waaruit je kunt kijken | Voortbouwen op referentiewaarden in natuurlijke systemen | Een diversiteit aan inhoudelijke waarden in theorieën en praktijken | Waarden op verschillende niveaus van abstractie | Inhoudelijke en procesgerichte waarden | Een morele benadering zonder te moraliseren | Opsporen en delen van waarden als onderzoeksproces | Een grenzen stellende dialoog als grondvorm van veranderen | Centrale vragen over de doelrichting van veranderen 3.3 Realisatie van gewenste verandering: grondthema 8 Verschillende implementatiestrategieën | Een inhoudelijk handelingsproces | De derde weg | Onderzoek van methodische variabelen | Principes bij het maken van keuzes voor ‘hoe te handelen’ | Kritische reflectie op de grenzen van het systeem | Fase-denken in veranderkunde ter discussie | Centrale vragen over realisatie van gewenste verandering 3.4 Oefenen in de methodische grondthema’s van veranderen Systeemdenken als basis van veranderen 4.1 Systeemdenken met zelfregulering als basisconcept: grondthema 9 Een integrale systeemvisie | Ontwikkeling van leven op aarde op basis van zelforganisatie | Komst van de homo sapiens | Ontwikkeling van maatschappelijk verandervermogen | Het verandervermogen in het zelfreguleringsconcept | ‘Zelfregulering’ en ‘systeem’ als hypothetische begrippen | Centrale vragen over het begrip systeemvisie 82 95 96 103 113 122 145 145 4.2 Oefenen in systemische grondthema’s 1545 Trainen vanuit praktijkervaring 167 5.1 Praktijksituaties als vertrekpunt van training Een dialogische samenwerking tussen trainee en trainer | Ervaringen als vertrekpunt van een training | Samenvatting basiskenmerken van trainen 5.2 Oefenen vanuit reflectie op de eigen praktijk 1ste stap: Casusinbreng vanuit de eigen praktijk | 2de stap: Deelnemers maken een notitie met vragen en opmerkingen | 3de stap: Bespreking van de casus plus de notities | 4de stap: Oefening in een bepaalde vaardigheid 5.3 Leerkring in de ggz over autisme Mensen met autisme | Bronnen van informatie | Opzet en uitvoering van de leerkring | Bevindingen | Evaluatie | Nabeschouwing 6 Trainen met behulp van beelden 6.1 Breng jezelf in beeld met fotografie Achtergrond | Fotografie als interventie | De kracht van fotografie | Opbouw van de leergang | Module 1 en 2: wie ben jij? | Module 3: Hoe zie jij de ander? Hoe ziet de ander jou? | Module 4: Wie wil je zijn? | Relatie met de grondthema’s van de sociale veranderkunde | De kunst en kunde van veranderen | Vooronderstellingen en uitgangspunten | Methodische grondthema’s | Systemisch denken als grondslag van de benadering | Evaluatiepunten | Suggesties en adviezen aan andere facilitatoren | Voetnoot 6.2 Video-interactiebegeleiding in beschermd wonen De Bewoner in Beeld | Het model van Kitwood | Werken met videoopnames | Enkele ervaringen | Het interactieproces en mijn rol daarin | Terugblik | Relatie met de grondthema’s van de sociale veranderkunde | Adviezen en handelingsrichtlijnen voor mensen die met video-interactie willen werken | Mijn aanvullende tips 6.3 LEGO Serious Play Achtergrond | De voor- en nadelen van LEGO Serious Play | De werkwijze bij LEGO Serious Play | Verbeteren van de samenwerking door LEGO Serious Play | Relatie met de grondthema’s van veranderen | Suggesties en aanbevelingen aan trainers 6.4 Beeldcoaching Wat is Beeldcoaching? | Een korte geschiedenis | Beeldcoaching 0.1 | Beeldcoaching 0.2 | Beeldcoaching 0.2 in de praktijk | De relatie Beeldcoaching – sociale veranderkunde | Relatie met de grondthema’s van veranderen | De kunst en kunde van veranderen | Vooronderstellingen en uitgangspunten | Methodische grondthema’s | Systemische grondslag van de benadering | Voetnoot 167 170 173 183 183 199 209 218Bijlage 1: Bronnen van informatie 233 Bijlage 2: Kernbegrippen en hun betekenis 239
Over de auteurs 253
Anderen die dit kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht

