Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
e.a.

Slow Management. 11. Leren

Stilstaan bij organiseren

Specificaties
Ingenaaid, 96 blz. | Nederlands
BIM Media BV | 1e druk, 2010
ISBN13: 9789089590282
Rubricering
Juridisch : Management
BIM Media BV 1e druk, 2010 9789089590282
Onderdeel van serie Slow Management
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

We hadden de invoering van de Mammoetwet in de jaren zestig, en in de jaren zeventig Jos van Kemenade met zijn idee voor de middenschool, dat het overigens niet haalde. In de jaren tachtig deed de computer grootschalig zijn intrede, ook in het onderwijs. Later rolden de hervormingen over elkaar heen, zoals de basisvorming, het studiehuis, het vmbo, het Nieuwe Leren en het competentiegericht denken. Tegelijkertijd had managementland het steeds vaker over de lerende organisatie en lifelong learning.

Ondanks verwoede pogingen om de snel veranderende en complexer wordende samenleving bij te benen begon het steeds meer te knellen en te knarsen in het Nederlandse onderwijs. Niet alleen inhoudelijk, maar ook organisatorisch. De onvrede leidde onder andere tot de vereniging Beter Onderwijs Nederland. Ook kwam er een Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen, beter bekend als de commissie Dijsselbloem, die op 13 februari 2008 met haar eindrapport kwam. Twee jaar later kijkt Slow Management nog eens naar het begrip 'leren', vanzelfsprekend vanuit de ondertitel 'stilstaan bij organiseren'.

Abonneren op Slow Management kan via www.slowmanagement.nl of via een mail naar info@slowmanagement.nl.

Specificaties

ISBN13:9789089590282
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:96
Uitgever:BIM Media BV
Druk:1
Hoofdrubriek:Management

Inhoudsopgave

Hersenen willen levenslang gekneed worden
Het hele leven is doordrenkt van leren. Maar hoe gaat dat leren in zijn werk volgens behavioristen, sociaal constructivisten of neurowetenschappers? Een overzicht van verschillende theorieën en denkers over leren.

Natuurlijk leren
Het wel erg straffe keurslijf dat scholen de afgelopen decennia kregen aangemeten, leidt tot tal van nieuwe initiatieven. Natuurlijk leren is daar een voorbeeld van. Slow Management bezocht basisschool het Kleurenorkest.

Schoolstrijd tussen managers en leraren
Het lesgeven komt in het gedrang door protocollen, verantwoordingslijsten en andere vormen van georganiseerd wantrouwen. Er lijkt sprake van een nieuwe schoolstrijd tussen managers en leraren. De bel voor een Rijnlandse school 3.0 is gegaan.

Wat als het misgaat?
Veel managers weten niet goed hoe ze met fouten moeten omgaan, ondanks de slogan 'dat we er van leren'. Met alle gevolgen van dien voor de productiviteit. Slow Management sprak met specialisten op het gebied van error management.

Nieuwe leervormen
Nieuwe leervormen vragen om autonomie en zelfsturing. Joseph Kessels: 'Het POP is een keurslijf geworden waar het systeem medewerkers in dwingt.' Interviews met Marjolein Caniëls, Suzanne Verdonschot en Joseph Kessels.

Meester-gezel
De meester-gezelrelatie stamt uit de middeleeuwen en de Japanse cultuur kent de diepgewortelde begrippen sempai (senior) en kohai (junior). Deze vorm van leren van de oude rot in het vak beleeft een revival. Acht hedendaagse voorbeelden.

Net verschenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Slow Management. 11. Leren