Slow Management. 11. Leren
Stilstaan bij organiseren
Samenvatting
We hadden de invoering van de Mammoetwet in de jaren zestig, en in de jaren zeventig Jos van Kemenade met zijn idee voor de middenschool, dat het overigens niet haalde. In de jaren tachtig deed de computer grootschalig zijn intrede, ook in het onderwijs. Later rolden de hervormingen over elkaar heen, zoals de basisvorming, het studiehuis, het vmbo, het Nieuwe Leren en het competentiegericht denken. Tegelijkertijd had managementland het steeds vaker over de lerende organisatie en lifelong learning.
Ondanks verwoede pogingen om de snel veranderende en complexer wordende samenleving bij te benen begon het steeds meer te knellen en te knarsen in het Nederlandse onderwijs. Niet alleen inhoudelijk, maar ook organisatorisch. De onvrede leidde onder andere tot de vereniging Beter Onderwijs Nederland. Ook kwam er een Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen, beter bekend als de commissie Dijsselbloem, die op 13 februari 2008 met haar eindrapport kwam. Twee jaar later kijkt Slow Management nog eens naar het begrip 'leren', vanzelfsprekend vanuit de ondertitel 'stilstaan bij organiseren'.
Abonneren op Slow Management kan via www.slowmanagement.nl of via een mail naar info@slowmanagement.nl.
Specificaties
Inhoudsopgave
Het hele leven is doordrenkt van leren. Maar hoe gaat dat leren in zijn werk volgens behavioristen, sociaal constructivisten of neurowetenschappers? Een overzicht van verschillende theorieën en denkers over leren.
Natuurlijk leren
Het wel erg straffe keurslijf dat scholen de afgelopen decennia kregen aangemeten, leidt tot tal van nieuwe initiatieven. Natuurlijk leren is daar een voorbeeld van. Slow Management bezocht basisschool het Kleurenorkest.
Schoolstrijd tussen managers en leraren
Het lesgeven komt in het gedrang door protocollen, verantwoordingslijsten en andere vormen van georganiseerd wantrouwen. Er lijkt sprake van een nieuwe schoolstrijd tussen managers en leraren. De bel voor een Rijnlandse school 3.0 is gegaan.
Wat als het misgaat?
Veel managers weten niet goed hoe ze met fouten moeten omgaan, ondanks de slogan 'dat we er van leren'. Met alle gevolgen van dien voor de productiviteit. Slow Management sprak met specialisten op het gebied van error management.
Nieuwe leervormen
Nieuwe leervormen vragen om autonomie en zelfsturing. Joseph Kessels: 'Het POP is een keurslijf geworden waar het systeem medewerkers in dwingt.' Interviews met Marjolein Caniëls, Suzanne Verdonschot en Joseph Kessels.
Meester-gezel
De meester-gezelrelatie stamt uit de middeleeuwen en de Japanse cultuur kent de diepgewortelde begrippen sempai (senior) en kohai (junior). Deze vorm van leren van de oude rot in het vak beleeft een revival. Acht hedendaagse voorbeelden.
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Net verschenen
Rubrieken
- aanbestedingsrecht
- aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht
- accountancy
- algemeen juridisch
- arbeidsrecht
- bank- en effectenrecht
- bestuursrecht
- bouwrecht
- burgerlijk recht en procesrecht
- europees-internationaal recht
- fiscaal recht
- gezondheidsrecht
- insolventierecht
- intellectuele eigendom en ict-recht
- management
- mens en maatschappij
- milieu- en omgevingsrecht
- notarieel recht
- ondernemingsrecht
- pensioenrecht
- personen- en familierecht
- sociale zekerheidsrecht
- staatsrecht
- strafrecht en criminologie
- vastgoed- en huurrecht
- vreemdelingenrecht